Katt fäller oerhört mycket hår
Hej, jag har en katt som snart fyller ett år, hon fäller oerhört mycket hår. Aldrig fällt såhär mycket innan. Jag borstar regelbundet katten med en kardaborste och blir ändå aldrig kvitt all hår fällning. De flyger omkring här hemma i mängder. Såfort man klappar henne så fylls handen med hår.
Är detta verkligen normalt? Vad kan de bero på?
Mina katter har alltid fällt mycket hår denna årstiden.
/Maria
#1: aha då kanske de är normalt isåfall, är rätt ny kattägare så mycket nytt man lär sig ☺️ Vad för torrfoder äter dina katter?
Har någon tips om hur man kattsäkrar balkongen? Är nätet från zoo bra att använda till det? Måste man fästa nätet enda på grannbalkongen över oss?
Katter har perioder då de fäller galet mycket päls. Mina fällde mycket i höstas när elementen gick igång här hemma, och nu fäller de mycket igen. Precis som du skriver så får man försöka med t ex karda på en korthårig katt.
Torrfoder är alltid sämre än blötfoder. Det är svårt att rekommendera något riktigt bra torrfoder, men sträva efter en låg nivå av kolhydrater.
För att kattsäkra din balkong så kan du t ex bygga trä-ramar som du fäster svetsnät på. Träramarna fäster du sedan mot balkongräcket. Många s k kattnät är dåliga och går (lätt) sönder, så det är bättre att satsa på ett rejält nät. En del använder rådjursnät och tycker att det fungerar bra.
Nätar du in din balkong så bör du ha tak på in-nätningen, och du ska sträva efter så få och så smala springor som möjligt. En katt kan slinka ut genom en springa som är 3-5 cm bred… så det gäller att bygga noga.
Sajtvärd för Hittekatter i Fokus. Sajtvärd för Djurskydd i Fokus. Medarbetare på Katter i Fokus.
#3: tack snälla för tipsen angående balkongen! 🙏🏼 Underbart!
#3: men är applaws typ de bästa? Ser de oftast som rekommenderat här på iFokus iaf
#2 Mina katter äter inget torrfoder alls. Har aldrig gjort.
/Maria
Många anser att Applaws är ett av de bättre. Dock kan man ju fundera lite kring köttets ursprung och förekomsten av antibiotikaanvändning i de länderna och sådant. Men det gäller nog inte bara Applaws.
Sajtvärd för Hittekatter i Fokus. Sajtvärd för Djurskydd i Fokus. Medarbetare på Katter i Fokus.
Angående fällningen så börjar de inte fälla "på riktigt" förrän i vuxen ålder, så det går inte att jämföra med det lilla kattungar fäller. Personligen så tycker jag att kardor är ganska värdelösa på att ta bort lös päls och föredrar kammar.
Sajtvärd Katter iFokus
#8 Jag tycker att det hänger på kattens pälslängd. På min korthåriga katt är kardan överlägsen och kam värdelös. På min långhåriga katt är kam det bästa.
Mina katter brukar fälla mest på våren. 😺
Kammar du efter att du använt karda? Kardan lossar nämligen hår som kan behöva kammas ur efteråt, mirakelkammen är människans bästa vän🙂
Ang fällning, det är vår nu och då "byter" alla pälsdjur t sommarpäls, så det är bara kamma/ borsta mkt en period framöver 😁 jag servera Bozita torrfoder t katterna.