Vaccinera katt
Är det någon som har koll på hur ofta man bör vaccinera sin katt? Jag har försökt läsa mig till det men det står olika överallt.
Katten har fått en vaccination när han var 7-8 veckor och en när han var 12 veckor. Nu börjar han närma sig ett år och det är väl dags för vaccination igen. Vaccinerar man mot både kattpest och kattsnuva varje år eller är det någon av dem som bara ges var tredje år? Jag läste att det finns olika vaccin, vissa ges varje år och andra ges var tredje år, både för kattpest och kattsnuva. Har även läst något om att sista sprutan för grundvaccin ges vid 1 års ålder, men det var lite luddigt så någon får gärna förklara.
Skulle verkligen uppskatta svar!
När kattungen redan vaccinerats 2 gånger vid 12 veckors ålder är den tredje sprutan vid 1 års ålder ( mot både kattsnuva och kattpest).
Därefter rekommenderas årliga vaccinationer. Varje år mot kattsnuva och var tredje år även mot kattpest.
Sajtvärd Katter iFokus
Det stämmer att katten ska vaccineras igen när den är ett år. Ofta brukar det stå i kattens vaccinkort när den ska ha nästa spruta.
Hur ofta du ska vaccinera din katt därefter måste din veterinär berätta för dig. Det beror dels lite på vilka rekommendationer som finns för det enskilda vaccinet, men det har också med kattens miljö/omgivning att göra.
Katter som går ute, är på katthem, är på kattpensionat o s v - och som alltså träffar många katter - löper ökad risk att bli smittade. De behöver alltså vaccineras oftare (varje år mot snuva och vart tredje år mot kattpest.
Katter som är strikta innekatter och inte träffar andra katter löper mindre risk att bli smittade, och då kan det räcka med vaccination vart tredje år (gäller både snuva och kattpest).
Prata med din veterinär och bestäm tillsammans vad som blir bäst för just din katt. Det är inte alltid en fördel att vaccinera ofta.
Sajtvärd för Hittekatter i Fokus. Sajtvärd för Djurskydd i Fokus. Medarbetare på Katter i Fokus.
Här kan du läsa mer om vaccination av katt: https://www.sva.se/media/drblguje/grundvacc_2009.pdf
Sajtvärd för Hittekatter i Fokus. Sajtvärd för Djurskydd i Fokus. Medarbetare på Katter i Fokus.
#1 #2 Tack snälla :)