Katter iFokus

Katter

Läst 1134 ggr
Syntium
2021-02-21 06:53
7

Samuels tråd

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
Förhandsgranskning av bild 1 av 3
Förhandsgranskning av bild 2 av 3
Förhandsgranskning av bild 3 av 3

Denna vackra pojken var kärlek vid första ögonkastet. Visste inte att han var en han ens, men något i blicken var det. Och färgen och det ytliga förstås men någonting kändes i alla fall speciellt direkt.
Så igår fick jag äntligen träffa honom. Han har levt ute i en koloni med 40 andra katter men blivit klappad i alla fall av den som matat dom.
Jag fick inte klappa honom (försökte inte heller) utan stod en bit ifrån och pratade lugnt med honom. Han var superrädd! Tryckte in sig i ett hörn ovanpå en annan katt, och skakade, så rädd var han. Men fortsatte bara att prata lugnt med honom och blinka långsamt och kisa så mot slutet tyckte jag han verkade slappna av lite.
Ögonen var inte så uppspärrade.

Så om ungefär en evighetslång vecka kommer lille Samuel flytta hem till mig! Jag kan inte bärga mig alls!
Som sagt, han kändes speciell direkt på nåt sätt. Något i blicken påminde om min förra katt som var min bästa vän i många år. Och jag vet inte om det är den nya medicinen jag börjat med men jag blir emotionell när jag tänker på att kanske min gamla katt hade en tass med i att vi träffades. Allt känns bara så rätt, rätt tidpunkt, och jag är livrädd för att det ska visa sig att någon är allergisk.

"I'm too old for this shit."

MonicaLagerquist
2021-02-21 08:12
1

Så söt han är.

Stolt ägare till tre La permer

Vixxen
2021-02-21 17:06
1

Vilken fining! Vacker blå och vit!

Syntium
2021-03-01 19:40
3

Idag kom han hem! Han får landa lite i sovrummet, skaffade Feliway optimum som jag installerade där.
Han har inte ätit eller gått på lådan vad jag sett. Ligger under sängen och trycker. Hur ska jag göra denna första kvällen tycker ni? Har förstås varit inne hos honom och pratat lite men är det bäst att mest låta honom vara denna första kväll så han får landa lite?

Kattpatrullen
2021-03-01 19:56
6

Prata du med honom men låt honom vara så att han inte känner sig pressad. Lägg dig på sängen och läs högt ur en bok, eller bara berätta för honom hur bra han kommer få det. ❤

Syntium
2021-03-02 14:02
0

Nu har det gått ett dygn sen han kom. Ligger fortfarande under sängen men verkar lugn när jag tittar in till honom. Har som sagt Feliway optimum, är det något starkt? Trodde inte det påverkade så mycket.

Han åt lite inatt men inte varit på lådan. Verkar bara slö liksom. Skickade in en godis men han reagerade knappt.

Vad tänker ni? Ta bort Feliway-grejen? Eller är det normalt? Funderade också om han börjar slappna av och känner trötthet. Kanske inte vågat sova något inatt? Kombo?

• Redigerat 2021-03-02 14:04 av Syntium
Maria
2021-03-02 14:14
6

När vi fick hem vår hittekatt så fick han bo i gästrummet med kompostgaller för dörren då vi hade en annan katt.
Han var jätterädd och låg bara under sängen. Jag sov i rummet på nätterna och då var han uppe och gick på lådan och åt. Han såg sig omkring och jag smygkikade😉
På dagarna fräste han åt mig då jag försökte ge honom godis under sängen.
Jag hade tagit semester och gick in och la mig på golvet och pratade med honom 1-2 gånger i timmen.
Efter 10 dagar hade han bestämt sig för att jag var ofarlig och kom fram och fjäskade som en stolle.

Vad jag ville säga med detta är att tålamod är vad som gäller med katter😀

Lycka till 💜

/Maria

Syntium
2021-03-02 14:16
0

Tack för svar! Blev bara lite orolig att han verkade lite slö. Men ja, var beredd att behöva ge honom tid. :)

Uppkatten
2021-03-02 23:17
6

Tror inte Feliway kan ha någon "stark" effekt på honom.

Svår stress kan få en katt att bli passiv/apatisk.

Servera mat där han gömmer sig och ha koll på att han verkligen äter.

Ställ kattlådan strax intill hans gömställe. Han bör kissa inom ett dygn och bajsa inom två dygn från det att han kom till er. Ofta bajsar de den andra natten.

Se till att han har lugn och ro. Tänk stressreduktion i varje steg. Lämna honom i fred mycket, eller sitt på lite avstånd i rummet och ägna dig åt något helt annat (datorn eller läs eller ngt).

Var noga med att ha rutiner som han kan lära sig att känna igen. Viktigt att han förstår hur det går till där hemma.

När du är i rummet; rör dig lågt. Sitt ner på golvet, sitt på huk. Träng honom inte. Insistera inte på att få klappa honom (ännu).

Sannolikt kommer han att bli aktiv nattetid till att börja med och börja vilja utforska sin nya bostad. Låt det ta tid, och ge honom tid att utforska.

Sajtvärd för Hittekatter i Fokus. Sajtvärd för Djurskydd i Fokus. Medarbetare på Katter i Fokus.

Syntium
2021-03-03 08:06
0

Tack!

Han har varit på lådan och kissat i alla fall, inte bajsat än, men ätit.
Har gjort så att jag lagt mig på golvet och pratat med honom en liten stund flera gånger om dagen, jag låter honom ta sin tid.
Inatt kan han ha varit och kollat i övriga lägenheten, tyckte jag hörde ljud som tydde på det. Så, han är nog okej. Har ju all tid i världen även om jag längtar efter att få se vad han har för färg på trampdynorna och klappa lite :)

Uppkatten
2021-03-03 08:41
3

Räkna med att det kan ta tid att få klappa etc.

Mina tjejer föddes också i en koloni där det levde ett fyrtio-tal katter. De var yngre än halvåret gamla när de flyttade hem till mig. Den ena blev snabbt mattes gosegris och plåster, men är försiktig mot andra. Vägen till hennes hjärta gick ffa via leken.

Min andra katt (de är 10 år nu, på väg mot 11) är en mycket speciell och egen katt. Hon är rolig och kommunikativ och en härlig personlighet. Men ännu efter alla dessa år låter hon sig t ex inte hållas-lyftas-bäras och hon har väldigt nära till stark rädsla, ifall allt inte är lika-lika-lika (vilket det vanligtvis är här hemma).

Jag har fått jobba massor för att hon ska "tåla" beröring. Relativt snabbt fick jag börja klappa och kamma när hon åt frukost, men annan beröring blev mer än vad hon klarade av. Men via systematisk träning så är hon nu ett gosetroll som ber om att få bli klappad, MEN bara när hon vill det förstås (ofta flera ggr/dag). Att klappa när matten vill kan gå, men matten får signalera först (jag knäpper med fingrarna som signal för att jag tänker klappa henne, om hon själv inte har tagit initiativet).

Fortfarande efter 10 år så fortsätter hon att utvecklas socialt. Men det tar tid. Där hon är nu i sin människo-sociala-utveckling var andra kissen efter ca 10 veckor… Så olika kan det alltså vara, trots att de följts åt ända sedan de var små.

Katter från kolonier kan alltså vara allt från tama katter till katter som behöver massor av tid och träning och stressreduktion under lång tid framöver.

Håller tummarna för att han bajsar snart, annars får du höra med veterinär om det är dags för t ex lactulos eller kattmalt. De bör helst inte hålla sig mer än ett par dygn.

Sajtvärd för Hittekatter i Fokus. Sajtvärd för Djurskydd i Fokus. Medarbetare på Katter i Fokus.

Syntium
2021-03-03 21:17
4

Yay! Han har bajsat ikväll! :D

Plus att han hittar nya gömställen varje gång jag kommer in i rummet! Letade i 20 min i hela lägenheten men han var bakom gardinen i sovrummet i alla fall.

• Redigerat 2021-03-03 21:18 av Syntium
Uppkatten
2021-03-03 21:23
2

Jättebra!

Och jättebra att han rör sig mellan olika gömställen! Fixa gärna extra gömställen så att han vågar utforska rummet/bostaden genom att röra sig mellan olika gömslen (inte för många rum i taget i början dock).

• Redigerat 2021-03-03 21:23 av Uppkatten
Syntium
2021-03-04 08:52
0

Jättebra tips! Tack!

Syntium
2021-03-06 08:24
2

Åh, inatt/morse vaknade jag till en stund och precis då hoppade han upp på sängen och lade sig på mina fötter! <3 Jag behövde ju SÅKLART vända på mig så det var inte långvarigt, men ändå.
Har inte sett honom utanför gömställen eller klappat än heller men han verkar vara mycket modigare på natten. (Det är väl inte konstigt iofs)

Uppkatten
2021-03-06 08:34
1

Grattis! 😊 Det är en härlig känsla när sånt där börjar hända. 😊

Mina båda tjejer var också enbart framme nattetid i början. Ja, om jag var hemma alltså.

Jag t om gick och lade mig tidigt om kvällarna, och släckte, bara för att få se dem komma fram och undersöka lägenheten o s v. 😊

Syntium
2021-03-10 20:12
3

Nu har han blivit ännu lite modigare och kommer ut i övriga lägenheten kvällstid. Passade på att ha "katt-tv" på (cat tv på youtube) JÄTTEfascinerade!

Har inte fått klappa än men har inte heller gjort allvarliga försök. På dagen brukar jag ropa på honom och kalla men hittills har han inte kommit.

Uppkatten
2021-03-10 20:22
0

Härligt! Vet du om han är född ute i kolonin, eller om han är en katt som har anslutit sig till kolonin?

Syntium
2021-03-10 22:19
0

#17: Nej tyvärr, inga såna detaljer

Syntium
2021-03-15 22:13
5

Började misströsta lite idag, då han mest håller sig undan och inte verkar villig alls till någon interaktion. Väldigt avvaktande.
Men så ikväll från ingenstans hoppade han upp och lade sig i soffan! Visserligen så långt bort han kunde komma men ändå! Kanske blir en knäkatt av honom ändå (man kan ju hoppas) :)

Uppkatten
2021-03-15 23:15
3

#19 Med skygga katter är det ofta ett steg framåt och två steg bakåt, och det kan gå måååånga dagar mellan framstegen. Tycker det är fantastiskt att se honom där i soffan.

Kan du prova att sitta bredvid när han äter frukost? Inte närmare än att han vågar äta. Det brukar vara ett bra sätt att göra något ihop, och där man så småningom kan "råka" nudda katten "av misstag" vilket tids nog kan bli till klappar. Men låt det få ta tid.

Lek är en annan viktig väg till skygga katters hjärta, och kan ge stressreduktion, men undvik att använda leksaker där han kan fastna i och bli rädd (t ex snören). Ett lekspö med ett fleeceband på var något mina katter gillade mycket i början. De ville ha tysta leksaker för att våga leka, och gärna en lektunnel mellan mig och sig själva (så att jag inte kom för nära).

Uppkatten
2021-03-15 23:16
2

Tänk på att där du är ska det alltid vara roligast, mysigast och godast för kissen att vara.

Glaze
2021-03-16 21:09
1

Åh vilken otroligt spännande och lärorik tråd och tänk vilka framsteg Samuel redan gjort! Bra jobbat av er båda! Kommer att följa er med spänning 😃☀️

Syntium
2021-03-17 11:21
4

Igår tvättade jag. Stängde dörren till badrummet för att han inte skulle störas av tvättmaskinen. Undrade sen varför han inte kom fram som han brukade. Hittade honom inne i badrummet vid tvättkorgen, stackarn.
Han verkade dock inte ha några hard feelings för han hoppade upp i soffan igen sen. Tvättade sig lite och lade sig sen mer avslappnat med benen utsträckta snarare än tätt instoppade under sig.

Höll en godisbit i handen till honom och det såg ändå ut som att han övervägde det i alla fall :D

Teddysmatte
2021-03-17 13:37
0

#23 åh nej så typiskt katter 🙈

Syntium
2021-03-22 10:20
0

Händer lite saker ibland. Han har hoppat upp i sängen och hoppat på mina fötter under täcket och lekt. Har försökt leka med honom och så men han är svårflörtad. Han gillar att vara i badrummet, har jag varit ute står alltid den dörren på vid gavel.
Har fortfarande inte fått klappa honom, han är jätteförsiktig och vaksam bara jag gör minsta rörelse så jag gissar att kanske är född i den där kattkolonin och inte blivit hanterad alls som kattunge eller någon varit elak mot honom. Hoppas han kan känna sig trygg snart.

En grej jag tänkt på är när jag sett honom gå förbi är att han verkar… kutryggig eller vad jag ska säga. Att ryggraden inte är rak utan verkar sjunka ner lite. I övrigt verkar han väldigt lekfull, lekte lite med mattan och så men lägger sig typ snart och vilar får jag intrycket av. Äter bra, går på låda exemplariskt annars.

Kattpatrullen
2021-03-22 12:08
2

Lite svårt att se framför sig men kan det vara så att han hukar sig lite? Vår skyggis gör så i lägen när hon känner sig otrygg, låg tyngdpunkt och "smyger" förbi (ibland väldigt kvickt!).

Lek är bra, allt som gör att kisse förknippar dig med något positivt/gott/roligt är bra och bygger förtroende.

I min erfarenhet är det väldigt individuellt hur lång tid det tar och hur bekväma de blir. Vi har två töser som kommer från en soptippskoloni där de mest troligt är födda (såvitt vi, katthemmet och deras vet kunde bedöma är de systrar). De kom till katthemmet ca 9 månader gamla och till oss efter ca 1 månad på katthemmet. De fyller 4 i juni(ish) och har alltså varit hos oss i ca 3 år. Den ena är som vilken smisse som helst, lite blyg med främlingar till en början men tinar upp ganska snabbt. Ingen knäkatt men älskar gos och vill gärna vara med. Aktiv, social och älskar koppelpromenader.

Den andra tösen är fortfarande väldigt blyg. Har egentligen först nyligen börjat hoppa upp i soffan och lägga sig bredvid, söka klappar och gos o.s.v. Vill inte bli upplyft men får inte längre panik (vi tränar nästan dagligen). Ovana ljud och plötsliga rörelser är obehagliga precis som främmande människor. Jag vet inte om hon någonsin kommer upplevas som en helt trygg katt eller om man alltid kommer att kunna se vissa spår av hennes bakgrund i beteendet.

Syntium
2021-03-22 12:16
0

Jag tycker det ser ut som att ryggen sjunker ner i mitten liksom. Men som du säger så kan det säkert vara att han smyger och försöker göra sig osynlig.

Uppkatten
2021-03-22 13:00
0

#27 Jag tänker också att katten hukar, det är vanligt hos katter som är lite försiktiga.

Maria
2021-03-22 13:03
1

Min rädde hittekatt Lakritz svankar med ryggen när han går. Jag kallar det svankryggig och inte kutryggig.

Personligen tycker jag en kutryggig katt ser mer rädd och skärrad ut än en svankryggig som ser ganska avslappnad ut tycker jag så det blir ju lite konstigt.😉

/Maria

• Redigerat 2021-03-22 13:04 av Maria
Syntium
2021-03-22 14:36
0

#29 Ja, du har naturligtvis rätt! Det är svankryggig jag menar. Kutryggig blir ju andra hållet ^^
Men då tror ni inte han har ryggproblem i alla fall.

Kattpatrullen
2021-03-22 14:56
2

Blir de jätterädda så skjuter de ju rygg, och får en riktig "puckel" men min tjej hukar som sagt när hon ska undvika en (enligt henne) potentiellt farlig eller skrämmande situation och det kan se lite lustigt ut.

Uppkatten
2021-03-22 17:32
0

Instämmer med #31. Det är min erfarenhet också.

Om din katt hoppar upp på saker, tvättar sig och rör sig hyfsat normalt så tror jag inte att du behöver vara särskilt orolig för ryggproblem, men ha lite koll på det, och ffa på hur katten rör sig när du inte är i närheten. Kanske kan du filma utan att själv vara i rummet?

Syntium
2021-03-23 09:09
0

Glömde en skål med lite dipp kvar framme över natten och känner mig sämst. Han har fått i sig och det lär ju inte vara bra för magen. Fnns det något man kan ge för att magen ska kännas bättre? Har inte märkt något i lådan än men det kommer väl.

Inte van att ha katt än :/

Uppkatten
2021-03-23 09:33
0

Vad mer exakt har han ätit?

Uppkatten
2021-03-23 09:39
0

Utan att veta exakt vad han fått i sig så tänker jag att största risken är diarré. Jag brukar själv ha torsk i frysen (avsedd för katterna), och en förpackning med Fortiflora (för katt) hemma. Vid diarré är jag snabb med att sätta in kokt torsk som jag strör Fortiflora över.

Ibland räcker det att ge detta något dygn (istället för annan mat), och ibland ger jag det 2-3 dygn om det skulle behövas: Slussar sedan in deras vanliga foder långsamt och backar igen om magproblemen visar sig finnas kvar.

Enstaka katter tål inte fisk och då får man använda annan skonkost istället.

Man kan också strö fortiflora över vanlig blötmat, men kokt torsk är omtyckt och verkar stoppa upp lite. Det rekommenderas ofta som skonkost.

Syntium
2021-03-23 10:55
0

#34 Det var dipp gjord på gräddfil och en kryddpåse, Ranchsmak kanske? Men kryddor i alla fall. Så både mjölk och kryddor.

Var får man tag i Fortiflora?

Uppkatten
2021-03-23 11:19
1

Fortiflora kan beställas över nätet från t ex Apotea, men finns även på en del apotek etc.

Han kan dels reagera på mjölk förstås, men kanske även om det finns lök-/vitlökspulver i kryddorna (beroende på mängd och hur känslig han är). Min gissning är dock att det kommer att gå bra, om han inte åt enorma mängder.

Är du orolig bör du kontakta t ex Agrias telefonveterinär eller Firstvet (kolla om ngn av dem är ansluten till din försäkring), eller ringa till din vanliga veterinär och fråga.

Syntium
2021-03-23 11:33
0

Tusen tack för svar! Ska införskaffa Fortiflora.

Uppkatten
2021-03-23 11:38
0

#38 Ja, det är alltid bra att ha hemma i sitt "katt-apotek".

Dessutom älskar de flesta katter fortiflora, så även om katten skulle ha dålig aptit någon dag så kan man prova att krydda med fortiflora.

• Redigerat 2021-03-23 11:38 av Uppkatten
Uppkatten
2021-03-29 20:31
2

Du hade tidigare lite funderingar kring att klappa honom. På katthemmen använder man ofta t ex elementpenslar med långa skaft när man börjar klappträna en skygg katt.

Först kan man bara låta penseln ligga där hemma så att katten får möjlighet att spana in den, lukta på den o s v.

Så småningom kan man prova att klappa kisse lite försiktigt med penseln, t ex när katten ligger någonstans där den känner sig trygg. Klappa där katter brukar tycka om att bli klappade (kanske kring huvudet och ner på sidan), och undvik "känsliga partier". Använd aldrig penseln för att "retas med" eller provocera katten. Den ska inte heller vara en leksak.

När det här börjar fungera bra (katten slåss inte med penseln, och den verkar gilla beröring, kanske t om kråmar sig lite eller spinner) så flyttar du successivt handen längre ner på penselskaftet. Så småningom kan du börja klappa lite försiktigt med handen, men var lite beredd med penseln ifall kissen vill fäkta bort dig, så han får fäktas med penseln istället.

Det här trixet fungerar bra med väldigt många av de lite försiktigare katterna, men ha fokus på katten hela tiden, det är inget man gör med mobilen under näsan…. 😉

Det finns även en del ridspön som har som en bredare "hand" längst ner, som man kan använda på samma sätt.

Själv jobbade jag emellertid med att sitta bredvid katterna på golvet varje morgon vid frukosten, flyttade matskålarna närmare mig vart eftersom dagarna gick och började så småningom "råka" nudda katterna "av misstag".

Men på katthemmet har jag jobbat med elementpenslar med långt skaft med gott resultat.

Syntium
2021-04-11 09:31
0

Nu har Samuel bott hos mig i över en månad. Han har skött lådan exemplariskt (jag är löjligt stolt över det, det oroade mig lite). Vägen är inte spikrak, mer som upp och ner zick zack men det är väl normalt.
Men jag förstår honom inte riktigt. Han är mer avslappnad, vågar komma närmre mig (tack vare massa godismutor jag lägger närmre och närmre) men råkar jag vara lite nära med handen slår han med tassen direkt och klor ute. Han är jätteberedd när han ser att jag ska lägga fram godis och har lite börjat komma fram innan jag tar bort handen, nästan attackera handen. Är han så väldigt otålig på godiset eller vill han kanske bita mig egentligen fast han inte riktigt vågar? Han lägger sig hos mig i sängen, till och med på benen har hänt, men han gjorde ett halvjärtat utfall med tassen mot min hand som låg helt stilla.

Idag gav jag honom frukost och gick och hämtade vattenskålen. När jag kommer med vattenskålen fräste han åt mig, har inte gjort det förut. Känns som om han blir lite mer aggressiv.
Fortfarande svårflörtad vad gäller lek. :/

Tänk om han behöver veterinär? Det går ju inte, kommer aldrig få in honom i buren :(

Syntium
2021-04-11 09:34
0

#41 Sån pensel ska skaffas!

Uppkatten
2021-04-11 09:49
2

Kattlådan sköter de flesta hemlösa/utefödda katter bra, tvärtemot vad många tror. Det är enda platsen i hemmet som påminner lite om grävmaterialet där ute. Därför brukar katten välja kattlådan, ffa om man har en lerbaserad doftfri sand. Prova att ha typ en tjockare "tumvante" på handen och se om katten reagerar lika på den. Slår han dig med tassen så vänder du tvärt o går därifrån och ger honom ingen uppmärksamhet på en stund. Kan vara någon slags "överslagshandling", det blir för mycket för honom i stunden och då hanterar han det så här. Det har inte med aggressivitet att göra utan med stress. Det här med katter som "slåss" på det här sättet brukar vara övergående. Har sett katter bete sig så här för att så småningom bli riktiga gosetroll. Och jodå, det kommer att gå att ta honom till veterinären. Katthemmen tar aĺla sina rädda och skygga kattet till veterinär när så behövs. Har ingen dator just nu, men när den bytts ut kan jag ge en del tips. Men det är absolut möjligt. Minns att jag själv hade samma oro när jag fick hem mina båda små skyggisar. Och att jag även var fundersam kring hur rumsrena de skulle vara då de var utefödda.

Syntium
2021-04-11 11:17
1

#43 Såg just en video på youtube om katter och lärde mig att deras pupiller kan vara utvidgade om de är stressade också. Har reagerat på det, de är ofta rundade, men inte tillräckligt som "kattgalen" typ.
Men låter rimligt att han är stressad mer än aggressiv.
Tack för att du kan så mycket, Uppkatten :)
Tar gärna emot tips hur jag ska kunna ta honom till veterinären om det skulle behövas, och andra tips på hur jag ska lugna ner honom. Måste skaffa mer Feliway förresten ^^

Syntium
2021-05-03 08:07
0

Han har börjat tina upp lite, lille Sammy. Fick in en lyckträff när jag lade mig på golvet på rygg, han fick några godisbitar också och sen låg vid är och jag kisade mot honom och till slut kisade han mot mig också. Lite mer faktiskt kroppspråk med svansen och han är mer nyfiken. När jag varit ute och kommer hem så har han kommit fram och tittat.

Jag tror som sagt (? minns inte ifall jag skrivit det förut) att han inte är van vid människor alls. Känns inte som om att jag kan lugna honom med hjälp av rösten bara, utan det ska mer kattspråk till. Tidigare när jag kisade mot honom när jag inte låg ner så verkade han mest tänka "vad håller du på med egentligen?" Jag kanske råkade säga en förolämpning eller nåt ;) Men nu har han hälsat och nosat på min hand när jag sträckt ut den.

Jag är fascinerad av att han är rätt bra på att roa sig själv också, med vissa konsekvenser. Han hämtade en tandborste från badrummet och tog ut i vardagsrummet för att leka med. Verkar gilla avlånga smala saker som pennor.

Och precis nu i skrivande stund har jag en "katt-video" på tvn, första gången jag hört honom ge ljud ifrån sig. Han har varit väldigt tyst tycker jag, men om katter inte jamar med varandra utan bara mot människor så är ju inte det så konstigt.

Kattpatrullen
2021-05-03 09:32
1

Vår skyggis är också väldigt tyst av sig medan de andra två pratar betydligt mer med oss så enligt min erfarenhet stämmer det som du säger. Endast i undantagsfall hör skyggisen av sig och då är det oftast korta små (ganska uppfordrande) pip som kommer. Oftast när jag inte begriper att det faktiskt är akut att hon får gå ut i kattgården just precis nu eller att hon faktiskt håller på att svälta ihjäl för att hon missat en måltid.

Uppkatten
2021-05-03 16:37
1

Det tog ungefär ett år för min skyggis att börja kommunicera med jamningar. I början var det en mycket liten sprucken hes röst. Idag är hon fenomenal på att jama och kommunicerar mycket med sin matte. Ett "problem" är att hon har ungefär samma läte oavsett vad det gäller, medan hennes kompis har olika ljud för olika åsikter och önskningar. Men att utefödda katter inte kommunicerar med jamningar i någon högre utsträckning stämmer. Det gör de först när de upptäcker att de kan påverka människor med hjälp av olika läten.

Syntium
2021-05-03 20:09
0

#47: Ja, det är så fascinerande, att de jamar inte mot varandra men hoppsan, detta funkar ju på den där konstiga enorma saken som går upprätt :D
Men du har två katter då? Samuel är själv så det finns ingen som visar honom hur man gör. Blir intressant att se om han kommer på det själv :)

Uppkatten
2021-05-03 22:57
0

Vet inte hur min kom på det riktigt, men jag minns att jag uppmuntrade det mycket när det började komma. Hennes kompis är också utefödd i samma koloni , men troligen med en tam mamma som signalerade att människor inte är farliga. Tamare kissen blev knäkatt på nolltid, med hjälp av rutiner och massor av lek.

Syntium
2021-05-14 11:16
0

Nu har det hänt. Det togs inte ens med i beräkningen inför att skaffa katt för det kändes så osannolikt att det skulle bli så.
"Vad gör jag om någon i familjen blir allergisk?"
I denna planering räknade jag inte alls med att JAG skulle bli allergisk. Det var ju jag som skulle ha katt, jag har haft katt, jag behöver katt, jag ska inte bli allergisk. Det går inte.

Tydligen gick det.
Har sagt till Sammy att "här ska du stanna, det är lugnt" så nu känner jag mig som världens asshole.

Uppkatten
2021-05-14 13:46
4

Har du fått konstaterat att det verkligen är kattallergi, och i så fall att det verkligen är det du känner av? Vi upplever ofta på katthemmen att folk blir "kattallergiska" just så här års, och funderar på om det inte många gånger är pollen som folk i själva verket reagerar på. En del kattallergiker klarar av att leva ett gott liv med katter trots sin allergi, så det kanske kan vara något att undersöka närmare (hur de kattägarna gör i vardagen).

Syntium
2021-05-14 18:26
0

#51 Har inte testat än men ska det så klart. Har inte reagerat på pollen förut utan de här symtomen kom med kissen. Det är också alla symtom som går verkar det som. Kliande näsa/ögon, trött, andning påverkad, hosta och klåda. Började lite gradvis men nu är det jobbigt. Provade också Livostin nässpray, kanske inte var rätt iofs, vc sa det skulle vara med kortison så får prova det.

[[eskils_]]
2021-05-14 21:49
0

Vet en person som trodde att hennes son hade blivit allergisk mot katten, och lät avliva katten. Sedan kom beskedet att det inte var allergi… 🙁

cattisa
2021-05-15 14:30
5

Är du mycket allergisk? Jag har konstaterad allergi mot katt (test på vårdcentralen). Men jag har sådan tur att min allergi håller sig på en hanterbar nivå, så länge jag är noga med att tvätta mig om händerna varje gång jag tagit i katten och inte klia mig i ögonen. Det blir alltid värre när katten fäller mycket. Tidigare har jag lyckats hålla katterna borta från sängen, men senaste busen kryper under mitt täcke varje dag. Däremot är jag jättenoga med att han inte kommer åt kudden. Och vi sover inte tillsammans på nätterna.

Jag har bara haft en katt i taget. Varje gång vi har skaffat ny katt har jag blivit mer allergisk några månader, men det brukar lägga sig efter ett tag. Det är som att kroppen har förmåga att vänja sig vid en viss katt - om man har tur.

Det låter som en bra idé att verkligen kolla upp om det är allergi mot katt. Just nu är det mycket pollen i farten, och en allergi verkar kunna göra att andra allergier blir besvärligare samtidigt. Allergimediciner av olika slag kan fungera bra, och kan förhoppningsvis dämpa symtomen så de blir acceptabla.

Hoppas det går bra för dig! Det är så intressant att läsa det du skriver. Jag har själv en fd skyggis som utvecklats enormt på våra 1 år och 4 månader ihop.

"Tur har man kanske varje dag, otur mera sällan". Valfridus I. President i republiken Åsen och Fristaten Holmen

Syntium
2021-05-16 20:24
5

Ja, saker händer. Hade typ landat i att om det nu är kattallergi så borde han få åka tillbaka till katthemmet.
Men, har ändrat mig nu och tänker inte ge upp än.

För övrigt är Sammy så cool. Jämfört med andra katter jag haft så har han sån personlighet, så skygg han är. Mina tidigare katter var i och för sig ute men ändå.
Han fick en sån där liten leksaksmus. Den var enormt kul! Hittade den i min säng, alltså den delen där Jag sover, så blev lite rörd. Han kanske ville säga mig nåt =^^=
Hittade sen musen alldeles platt och lade upp den på en fönsterbräda för tillfället. Imorse hittade jag liket nergrävt i kattlådan.

Ibland när han har legat på soffan (med mig på replängds avstånd) och kråmat sig lite men missat att soffan tog slut och ramlat ner. Samma när han fått se katt-tv, video från youtube. Ramlat ner några gånger där med.

Syntium
2021-06-03 10:56
0

På grund av omständigheter så kommer Samuel flytta tillbaka till katthemmet på söndag.
Har ni några tips på hur jag ska kunna få in honom i transportburen på ett bra sätt?

• Redigerat 2021-06-03 10:56 av Syntium
Maria
2021-06-03 10:59
3

Men käre nån. Vad har hänt?

/Maria

Syntium
2021-06-03 11:03
0

#57 Jag känner att jag kan inte vara den matten han förtjänar och jag vet i nuläget inte om jag kan bli det heller. Det suger så in i helvete men jag gör det för att han ska få det bra.

[[eskils_]]
2021-06-03 11:43
0

#52: Har inte testat än men ska det så klart.
Har du gjort allergitestet nu?

Uppkatten
2021-06-03 11:58
4

Kan katthemmet hjälpa dig att få in honom i en transportbur? De är rimligtvis vana vid att lasta skygga katter och kan göra det på ett så smidigt sätt som möjligt.

Annars finns flera olika sätt.

En del städar t ex ur badrummet och ställer in en transportbur där som enda kryp-in (det ska inte gå att gömma sig under badkaret eller på annat olämpligt ställe!). Därefter lockar de in katten i badrummet, stänger dörren och går därifrån. När man kommer tillbaka en stund senare har katten vanligtvis tagit skydd i transportburen. Då håller man snabbt en bricka framför buröppningen och sätter fast luckan, stänger den, och avslutar med att sätta spännremmar runt buren så katten inte tar sig ut under färden till katthemmet.

Har man inget lämpligt badrum, eller om katten inte går att få in där, så får man ha en annan strategi. Det viktiga är att det är ett rum som går att stänga till, att man inte har en massa onödiga saker i rummet när man ska fånga in sin kisse, och det är bra om man har flera transportburar till hands. Ställ gärna ut några stycken så att katten kan slinka in och ta skydd där, och ha en som du närmar dig katten försiktigt med (ofta slinker katten hellre in i den transportburen än umgås med personen bakom transportburen… eller tar skydd i någon av de andra tranportburarna). I rummet bör inte finnas någon låg stor säng eller soffa som katten kan ta skydd under….

Jag använder aldrig händerna om jag t ex behöver t ex hålla kvar katten i ett hörn, eller försiktigt putta på den lite så att den går in i transportburen, utan jag använder alltid plastbrickor eller tallriksunderlägg i plast som jag försiktigt och fint "avgränsar" kattens flyktvägar eller puttar på med. Händer ska inte förknippas med något otäckt, man ska undvika att själv bli biten/riven om katten blir stressad, och brickor fungerar väldigt bra att använda om man gör det lugnt och fint.

Det är viktigt att ha en plan i förväg och att hela tiden tänka stressreduktion.

Kan försöka skriva mer sedan, måste iväg nu…

Syntium
2021-06-03 14:19
0

#59 Nej, har inte gjort det, det är inte allergi det gäller.

#60 Tack, jag har tyvärr inget sånt rum, han kan gömma sig under badkaret. Får fundera lite. Buren har varit framme hela tiden men nu har jag ställt den lite mer mitt i lägenheten för att "avdramatisera" den.

Uppkatten
2021-06-03 16:28
2

Om katten kan ta sig in under badkaret så kan man sätta för så att det inte är möjligt. Jag åkte till Bauhaus för många år sedan och köpte något som jag än idag inte vet vad det är. Det är som ett långt plaströr, fast rektangulärt. Det blockerar så att katterna inte kan ta sig in under badkaret, och jag brukar hålla "röret" på plats med hjälp av ett par kartonger Everclean. Det fungerar superbra och som jag minns det så var det en väldigt billig lösning. Men det borde gå med en bräda eller något också förstås.

Syntium
2021-10-17 07:20
0

Träffade katthemsföreståndaren från katthemmet Samuel kom från och hon berättade att han "hade gått tillbaka" i början men nu kommit sig och gjort framsteg, ville vara med överallt och trivdes med de andra katterna han bor med. ❤️ Gjorde mig så himla glad att höra, tänker på honom varje dag.

Längtar mig sjuk efter en katt och det ska bli en så snart som möjligt. Det innebär inte att det blir snart 😞 Ekonomin ställer till det. Jag skulle nog klara löpande kostnader som mat, försäkring och så men det är ju också grejer jag behöver skaffa till en katt. Plus att jag vill kunna lägga lite pengar på "roliga" saker åt den utan att det svider alltför mycket.