Introducera ny katt på bästa sätt?
Godkväll allihopa!
Är helt ny på detta trevliga forum och tänkte därför skapa min första tråd.
Här hemma finns Frank, en brittisk korthårsgrabb på snart 8 månader. På lördag hämtar vi hem Godwin, hans 12 veckor gamla halvbror. Hur introducerar man en ny katt på bästa sätt? Har frågat uppfödaren och hon tycker att vi kan sätta ner lillens transportbur så att katten hemma får nosa på honom. Googlar jag så får jag svaret att jag ska separera dom 2 från första stund, att låta den nya kattungen bo i ett eget rum dom första dagarna och sen sakta men säkert introducera dom för varann. Hur har ni gjort?
Oerhört tacksam för tips och råd!
Vad roligt med en liten kattunge!!! Jag har gjort som din uppfödare, låtit dem lukta på varandra och sedan när de luktat klart har jag släppt ut kattungen. Din stora katt är ju ung så jag tror nog att de två kommer bli vänner inom ett par dagar!!🥰🥰💙💙💙
#1: Tack så hjärtligt för svar! 🥰 ja det ska bli fantastiskt mysigt, jag hoppas att dom ska bli bra kompisar så småningom 💕
När det gäller kattunge som ska introduceras till befintlig ung katt så brukar den metod din uppfödare rekommenderar funka bra och det är även så jag brukar göra.
När du ställer ner den stängda buren på golvet är det viktigt att den större katten får närma sig och upptäcka vad som finns där i sin egen takt.
När buren öppnas är det viktigt att öppningen hålls fri så att kattungen kan gå ut från buren i sin egen takt och inte riskerar att bli trängd av att den större katten sticker in huvudet.
Sajtvärd Katter iFokus
- Redigerat 2021-02-17 20:10 av OberonsMatte
#3: Tack för vettiga tips! Det ska jag absolut tänka på. Skönt att höra att det verkar funka, det lät lite omständigt att behöva separera katterna dels för att nuvarande katt är väldigt fäst vid mig och dels för att vi inte har möjligheten att skärma av 2 rum på ett bra sätt som passar dom båda. Håller tummarna för att det inte blir några konflikter 🤞