Flanksnittskastration
Vad är era erfarenheter av det?
Stolt ägare till tre La permer
Jag mötte flera katter på katthemmet som kastrerades via flanksnitt.
Jag upplevde att det bara verkade finnas fördelar, även om jag inte var den som var närmast katterna i deras vardag.
Hörde aldrig talas om någon katt som t ex fick infektioner eller besvär efter ingreppet. De verkade väldigt pigga efteråt.
Hade jag själv okastrerade honkatter så skulle jag välja flanksnittskastration, utifrån de erfarenheter jag har i dag.
Naturligtvis förutsatt att veterinärkliniken har stor erfarenhet av att göra den här typen av operationer.
Sajtvärd för Hittekatter i Fokus. Sajtvärd för Djurskydd i Fokus. Medarbetare på Katter i Fokus.

Jag har just bokat flanksnittskastration för två av mina katter.Får åka till en annan klinik än vanligt eftersom att min vanliga klinik inte har någon veterinär som kan det.

UVM utför flanksnitt, eller har i vart fall gjort det tidigare…?
Sajtvärd för Hittekatter i Fokus. Sajtvärd för Djurskydd i Fokus. Medarbetare på Katter i Fokus.

#4 Det är dit vi ska på måndag.Ned Kråkan och Citra.
Jag åker bara dit när det är dags för kastration.
Blir det ett snitt på vardera sidan då eller bara på ena?
Verkar ju väldigt smidigt. 👍
"Jag är inte klok men jag är smart!"
Toktantens dagbok: www.raskva.wordpress.com
#6 Så här skriver Uppsala veterinärmottagning på sin hemsida:
"Vid flanksnitt går man in på höger sida i stället för under buken som i vanliga fall. Med denna metod minskar man risken för bråck och såret blir mycket mindre. Vi syr såret med material som tas upp av kroppen, så man behöver inte komma in för att ta bort stygn. Katterna brukar inte heller bry sig om såret när det sitter på sidan så dom behöver oftast ingen krage."

#6 Bara på en sida.
Låter ju toppen! Kastrerar man nånsin med titthål? Det görs ju på tikar numera.
Är det stor skillnad kostnadsmässigt? Det är ju värt en hel del med minskad risk för komplikationer, kortare konvalescens och så vidare men jag tänkte på tex hittekatter och liknande.
Vore väldigt smidigt för katthemmen med en enkel metod där katterna återhämtar sig snabbt. ❤️
UVM verkar ta samma pris vare sig man gör flanksnitt eller kastrerar på traditionellt vis. Vet inte hur det är på andra mottagningar.

Tidigare har jag för mig att det kostade lite mer med flanksnitt.
Jag bryr mig faktiskt inte om att det ev kostar mer.Det är så mycket smidigare.
#11 Det är min uppfattning också, att flanksnitt låg något högre i pris tidigare. Men jag skulle vilja välja det som är skonsammast för katten.

Nu är både Citra och Kråkan kastrerade.Citra med flanksnitt .Tyvärr så var Kråkans livmoder så ful att de var tvunga att öppna upp buken. Citra är pigg som en mört och är ute i huset med de andra kattermna.Kråkan kastrerades lite senare och iom att de var tvunga att öppna upp buken så tog det längre tid.Hon får nu sitta i eget rum fram tills dess hon är riktigt vaken.

#13: Skönt att det gick bra i alla fall även om de var tvungna att öppna Kråkan.
Krya på töserna nu! ❤️

#15 Risken finns ju alltid att de måste öppna upp buken.
Skönt att det gått bra!!! Synd att det blev ett större ingrepp på Kråkan men det läker ändå relativt fort!!❤❤❤

#17 Hon fick en röd fin dräkt som hon skulle ha på sig föär att skydda såren.Den plockade hon av sig la i toalådan och bajsade på den.Nu är hon utan och hon rör inte såret så hon får vara utan.
#18: Verkligen en demonstrativt uppvisning vad hon tyckte om den dräkten!!! Skönt att hon låter bli såret iallafall,annars hade en tratt kanske funkat bättre. ❤❤❤❤❤

Jag har tratt att ta till om det behövs.
#18 Man måste ändå älska tydligheten i det budskapet! 🤣❤

#21 Jo tydligare än så kan de ju inte vara.