Katter iFokus

Katter

Etiketterhälsakosthållning
Läst 255 ggr
Nephi
0

Katt som ändras i kroppsform

Hej!
Liten fundering då jag tycker att en av familjens katter ser ut att ha blivit tunn men vågen visar 6,4kg.
Han har alltid vart lite rund så länge jag kan minnas och ska helst ner till runt 6kg enligt vet,dock skäms dem bort något och dem får mat enligt rekommendationen på påsen ” då det är vad dem ska ha och det är inte snällt att svälta dem” 🤦🏼‍♀️ Vilket gör att dem inte går varken upp eller ned i dagsläget, utan ligger fast på något överviktiga.

Problemet är att jag vet inte länge vart fettet sitter! Han har fått midja om man ser uppifrån och revbenen känns tydligt medans ”brorsan” fortfarande är like rund. Men han har inte gått ned?
Någon som vart med om något likande?
Självklart kan jag missa något då dem båda är långhåriga 😅
Tycker bara att han förändrats så i kroppen under hösten

Ägare till en Australian Shepherd, ett gäng LaPerm och 2 akvarium 😁
SVERAK ansluten uppfödare av LaPerm SE*Coral Curls

Sajtvärd på Australian Shepherd 🐕, Horse Reality och Ponnytrav 🐎

Medarbetare på Akvarium 🐡, Akvarieräkor🦐, Hundutställing och Vallhundar 🐏🐑🐑🐕

OberonsMatte
0

Hur gammal är katten?

Sajtvärd Katter iFokus

Nephi
0

#1: Tror han är 4 eller 5 🤔

OberonsMatte
1

#2 Om vikten är densamma kan en frisk fullvuxen, men ung katt inte ändra kroppsform på det sättet. Eftersom han är är långhårig kan det dock vara en synvilla som beror på att pälsen har förändrats och kanske blivit tunnare och plattare.

Sajtvärd Katter iFokus

Nephi
0

#3: Då tror vi att det är så det är 😁
Tack! Kunde inte låta bli att bli lite orolig då jag tyckte han ändrats så, men att pälsen kan ändras låter logiskt.

Uppkatten
3

Väg katten några gånger till så att ni ser att vågen inte krånglar eller något.

Så här års brukar många långhåriga katter tappa sin jättepäls (när elementen gått igång ordentligt) och ser då lite annorlunda ut.

Min långhåriga katt är väldigt "statisk" vissa dagar nu p g a kylan, då ligger pälsen verkligen "slimmad" längs med kroppen….

Sajtvärd för Hittekatter i Fokus. Sajtvärd för Djurskydd i Fokus. Medarbetare på Katter i Fokus.

Nephi
0

#5: Jag ska vara kattvakt i en vecka nu så kan absolut väga om honom några gånger :)

Brukade väga dem med jämna mellanrum när jag bodde hemma men sen jag flyttat görs det inte längre

Nephi
0

Har nu vägt honom 2 ggr till sen detta inlägg gjordes :)

6,3 kg första vägningen
6,4kg andra

Så han ligger där någonstans i vikt.
Tycker fortfarande han inte ser ut som förr och har mer midja, men han har tydligen mer hängbuk än jag hade för mig att han haft 🤷🏼‍♀️

Andersson38
0

Kastrerade katter brukar få häng buk. Jag vet inte varför fråga en veterinär men denna så bara det brukar dom få men ha koll på vikten så katten inte blir fet. Våran 5 åriga katt fick sin hängbuk i 4 års ålder. Vi har bara en äldre på 10 år han har inte det. Vikten har vi koll på och han är inte det bra muskler och ser välmående ut vi var nyligen på våran åriga kontroll med katterna. Vaccinering och tänder, klor, hjärta, lugor och vikt kollas. Allt var fint. 😊

OberonsMatte
0

#8 Anledningen till att det sägs att tigermage/hängbuk kommer "efter kastrering" beror nog på att hängbuk och tigermage vanligtvis utvecklas först i vuxen ålder, oavsett om det beror på genetiska anlag eller övervikt.

Sajtvärd Katter iFokus