Parning av katter
Ni som är uppfödare.Hur gör ni vid parning?
Låter ni katterna vara tillsammans allihop eller låter ni kärleksparet få eget rum?
Stolt ägare till tre La permer
Så klart får paret eget rum
#0 Om alla är tillsammans finns det kanske risk för att fel katter parar sig. Känns också onödigt att stressa upp hela gruppen när en främmande avelskatt kommer på besök.
Brukar det vara hanen eller honan som flyttas till den andra?
Sajtvärd Katter iFokus

#2 Det är lite olika om parningen sker hos honan eller hanen.
Det som jag ser på FB och på andra medier att folk tydligen sätter samman hankatten ie en grupp där han ska para en katt och det finns andra katter i samma grupp.
Jag som ägare av både hon och hankatter skulle bli väldigt arg om någon satte ihop min katt oavsett kön tillsammans med hushållets andra katter.
Det verkar finnas en stor okunskap om hur en säker parning ska gå till.
Är det parning mellan mina egna katter går de lösa. Lånar jag in en annan hane är de självklart isolerade i ett eget rum.

#4 Tyvärr verkar det inte vara självklart av alla.
#3 Ja, sist jag var hemma hos en uppfödare fanns en inlånad avelshane där, men han bodde då i ett eget rum åtskild från uppfödarens övriga katter och det tycker jag verkar vara det enda rimliga.
Förutom oönskade dräktigheter och stress/slagsmål så finns det ju alltid även en viss smittorisk som kanske inte syns, men som kan föras vidare när katter träffas.
Sajtvärd Katter iFokus
- Redigerat 2021-02-07 12:47 av OberonsMatte
Inom min ras så är det ovanligt att man får låna eller para med någons hane, så har enbart haft egna… Har hanen bott hemma har jag inte gjort några förändringar då alla mina katter lever fritt i mitt hem, likaså om hanen bott hos min pappa så har jag bara tagit dit honan och det har aldrig varit några problem för mina katter att trivas i pappas flock.

#7 Varför lånar ni inte av varandra-Det borde ju öka på avelsbasen.
Alltid eget rum.
Vill hålla nere stressnivå för den besökande hanen eller honan och min egen kattgrupp. Även om man naturligtvis vaccinerar och utför olika tester inför parningar finns det alltid en smittorisk för alla parter och kan den minskas så är det positivt.
Vet inte, är bara några få som gör det och sen tror jag Perser folk är allmänt lite speciella…
Samarbetade med en annan uppfödare lite förut och så fort jag inte dansade efter dennes pipa så blev jag utskälld offentligt på Facebook och hen hotade med massa olika saker… Därav tappade jag även intresset för avel trots att jag älskar att föda upp, och sen så känner jag även att efter senaste hanen att jag inte har lust att ha en egen men tiden får utvisa…

#8 Jag jag upplever också att många perseruppfödare är väldigt speciella när det kommer till att låna ut hankatter.