Katter iFokus

Katter

Läst 417 ggr
Jennimb
1

Bästa kattselen?

Hejhej!
Jag har en liten sibirisk katt och tänker i framtiden, när hon är lite äldre att vi kommer gå på promenader, vill dock börja öva med selen snart.

Jag var svårt att bestämma mig för vilken och vill kolla om någon här har bra/dålig erfarenhet av någon speciell kattsele. De jag har kollat in och velar mellan är tre ponti och curli.

kara_murray
1

Jag har Rukkia selar till mina 4 norska skogkatter och de är superbra.

Jennimb
0

#1: tack! Ska kolla in 😊

Kattpatrullen
0

Många gillar Tre Ponti och Puppia selar har jag förstått men jag har inte provat någon av dem.

#1 Har du någon uppfattning om hur rymningssäkra Rukka är? Jag har en tjej som är världens snällaste i koppel men lite "skvätträdd". Ibland när hon hör/ser en bil eller en cyklist kommer lite för nära blir det blind panik ett kort ögonblick och tyvärr kan ju det räcka för att krångla sig ur en sele…

kara_murray
1

#3: Jag har inte haft några problem med att någon av katterna slingrar sig ur selen. Men jag ser till att ha dem nära när det kommer skrämmande ljud. Och jag har storlek S på mina så att de sitter riktigt bra, de ska inte vara för stor storlek på dem. Då är de lätta att ta sig ur.

Fridaaaa
2

Ymodeller som går in mellan frambenen, tex hurrta har, gustaf & evita

Undvik trepoint, juliuis k9 sele, och västselar och andra selar som går tvärs över "Bogen" på katterna.

Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.

Jennimb
0

#5: ska kolla in dessa, tack! På vilket sätt skulle västselar vara sämre för katten? 😊

19Mikaela93
3
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Hurtta y sele tycker jag är bra, särskilt den gamla modellen med fast del mellan frambenen 🙂

Fridaaaa
1

#6 Hämmar rörelser och lätt för dem att rymma ifrån

Fridaaaa
2

#7 Deras nya är med fast rem mellan frambenen, de har ingen med lös rem :)

Jennimb
0

Lutar nog mot hurtta y-sele isåfall😊
Undrar dock om man ändå kan läsa någonstans om nackdelarna med västsele? Utöver det du säger skulle jag vilja höra mer från flera, eftersom du är den första jag hör nämna det.
Har försökt leta men hittar ingen som pratar om det och ser bara väldigt gott om tillexempel curli..

Kattpatrullen
1

#4 Ja, vi har haft tur än så länge och sluppit rymningar. Jag har ett kort koppel till selen så hon är nära hela tiden. Om jag ser/hör något som jag tror att hon kommer att reagera på så sitter jag på huk alldeles bredvid eller plockar upp henne, men det har hänt att hon lyckats slingra sig ur famnen på mig då hon trots detta blir väldigt rädd ibland.

#10 Det är nog rätt olika vad folk tycker om selar generellt, men jag håller med #8 om att den västsele jag provat på mina verkar hämma deras rörelser, de rör sig mycket stelare/stolpigare i den än de gör i den vanliga, enkla sele med "bogband" och smala remmar som vi har.

Vad gäller rymningsrisk har jag egentligen ingen uppfattning om vad som är bäst. Ingen av mina har (peppar peppar) rymt ur någon av de två varianter vi testat.

Fridaaaa
1

#10 Finns att läsa kring selar som är över bogen på hund, men är samma på katt. det hämmar rörelserna ( på alla hundar och katter) och är inte ergonomiskt.

19Mikaela93
0

Vad bra, köpte en Hurtta y sele till hunden förut i körsbär men den skänkte jag bort för mellandelen var rörlig. Bra att dom ändrat 🙂

Kedi99
0

#5: Vi har också en Gustaf&Evita och kan rekommendera dem varmt :)
Funkar utmärkt! Dock så kan de "slingra" sig ut ur den om man håller i kopplet och katten börjar plötsligt backa väldigt snabb.

Har också en från Trixie, de där tunna till min andra katt, och han älskar den. Dock så är han också mycket lugnare.

jollycox
0

Håller med #5.
En sele till katt ska ha ett band mellan frambenen. Sen tycker jag att det är viktigt att bandet runt bröstkorgen inte sitter för nära bakom armbågarna och stör när katten går(upplever att puppia gör det). Även att det inte är korsade band över skulderbladen för det verkar obekvämt när katten går. Så som jag tror att det blir på den hurtta y-sele som #7 har.
Det bästa är att prova olika modeller och se vilken som sitter bäst och verkar bekvämast för katten.
Själv har jag h-sele till min katt som jag har sytt ett bredare band till mellan frambenen för att det ska bli bekvämare om(när) det tar tvärstopp.

"Weather forecast for tonight: dark." ~ George Carlin