Katter iFokus

Katter

Läst 379 ggr
LisaHL
0

Min katt längtar ut

Min katt kommer från katthemmet, han kom med överenskommelsen att han ska få gå ut lite så småningom när han har lärt sig känna sig riktigt hemma här. Han har nämligen tidigare fått vara utomhus, och vi bor så att det känns lämpligt att släppa ut honom med tanke på trafik mm.
Första tiden har han varit ganska vaksam inne, men nu börjar han bli riktigt modig och vara med familjen allt mer.

Men: nu är det så att i takt med att han känner sig mer hemma inne börjar han bli mer och mer sugen på att gå ut.
Med jämna mellanrum jamar han högt vid dörren och det gör lite ont i hjärtat att hålla honom inne då, han förstår ju inte att det är för hans eget bästa.

Tips på hur man kan avleda på ett bra sätt?

Och sedan tips på hur man lyckas när det är dags att börja släppa ut?
(Jag vet att jag ska vänta tills det är vårvarmt ute, och att vi i början ska gå med koppel.)

Kan man lyckas träna en katt att komma in på kvällen?

Blir jätteglad för stora och små tips och Trix :)

OberonsMatte
0

På vilket sätt har han varit utomhus innan han hamnade på katthemmet? På vilket sätt är han "modig" med familjen?

Sajtvärd Katter iFokus

• Redigerat 2021-01-26 22:33 av OberonsMatte
LisaHL
0

#1: han hade tydligen varit utekatt innan han kom dit, fick inga glasklara svar på exakt hur historiken såg ut, jag tror kanske att de inte visste exakt på katthemmet.

Modig är kanske fel ord, men han gömde sig mycket först, och nu har han börjat vara nyfiken på vad vi gör, så han kommer och tittar och är med. Kom fram och hälsade på gäster idag till och med.

Jag ser en positiv utveckling, vilket glädjer mig mycket, det var kanske mer det jag menade :)

OberonsMatte
0

#2 Hur länge har katten bott hos er? Får ni klappa honom och hur reagerar han då?

Sajtvärd Katter iFokus

OberonsMatte
2

När det gäller utevistelse så kan man definitivt ge katten de vanor som man önskar att den ska ha när det gäller utevistelse. Bestämmer man att utevistelse sker på bestämda tider så kommer katten vänja sig vid det.

Jag rekommenderar starkt att faktiskt bestämma de rutinerna redan på förhand och att sedan hålla fast vid dem. Kommer inte katten självmant när det är dags att gå in så får man hämta den. Katter är i grunden revirbundna vanedjur som gillar rutiner. Med fasta rutiner för utevistelse kommer ni också slippa tjat och rastlöshet vid alla andra tidpunkter på dygnet.

Sajtvärd Katter iFokus

LisaHL
0

Han har bara bott hos oss sedan årsskiftet.
Han ligger gärna tätt intill och sover när man sitter i soffan, väldigt kelig. Vill gärna bli klappad och kliad.

Det var skönt att höra att man kan lära dem rutiner för utgång!

Uppkatten
4

Räkna då med att han behöver stanna inne många veckor till, annars är risken stor att katten försvinner för er i ett område som han inte alls känner till.

Sajtvärd för Hittekatter i Fokus. Sajtvärd för Djurskydd i Fokus. Medarbetare på Katter i Fokus.

LisaHL
0

#6: Ja fy! Det vill vi absolut inte!
Nä han ska få stanna inne ett bra tag till.

Men funderar mycket på det här hur man avleder på ett bra sätt när han ber om att få gå ut nu…
För det får han ju som sagt inte göra på länge än.

• Redigerat 2021-01-26 23:53 av LisaHL
OberonsMatte
9

#5 Eftersom katten aldrig har varit utomhus hos er så är kattens nuvarande "tjat" egentligen bara nyfikenhet eftersom utomhuset där är helt främmande för honom och inget han har behov av att patrullera (ännu). På samma sätt som katter vill undersöka garderober och annat som de också sett öppnas.

Det viktiga nu är att skapa ett ömsesidigt band mellan er och katten. Så att ni i familjen och er bostad blir betydelsefulla och står för positiva saker och trygghet för katten. När bostaden har blivit kattens invanda och befästa kärnrevir och katten utvecklat samhörighet med er kan koppelpromenader introduceras inom ett begränsat område med utgångspunkt från hemmet.

När det gäller avledande när katten jamar vid dörren så finns risken att man istället råkar lära katten att det händer något roligt om han jamar vid dörren. Att det händer något överhuvudtaget kan även det vara belöning nog för ett lite uttråkad och rastlös katt.

Det bästa är alltså egentligen att bara ignorera jamande vid dörren och försöka aktivera katten innan det börjar. Laserpekare är en sak som nästan inga katter kan motstå att jaga, vippor av olika slag brukar också vara populärt.

Sajtvärd Katter iFokus

LisaHL
1

#8: Detta var jättebra att veta. Tack!

Kedi99
0

Egentligen så ser jag inte varför ni bör vänta tills det blir "vårvarmt" ute. Sålänge ni går ut med katten i koppel, och låter honom gå in när han vill eller tar in honom om ni ser att han börjar frysa så borde det gå bra.

Att gå ut med honom i koppel kan ni egentligen börja med direkt, men skulle rekommendera att se hur han reagerar på koppel först inomhus.

Uppkatten
4

#10 Håller inte med dig. Det är otroligt vanligt att katter kommer lösa under koppelpromenader, och är de då i okänt område med otillräcklig förankring till hemmet/till sin nya familj och kanske saknar tillräckliga mängder brunt fett så kan det sluta i katastrof.

Först ska katten uppfatta hemmet som sitt, och därefter måste man ha koll på om den har fått chansen att bygga upp brunt fett, annars riskerar en vilsen katt att frysa ihjäl i den kyla som är i stora delar av landet just nu.

Det finns ingen anledning att skynda på, i ett nytt hem finns massor av dofter, utrymmen, relationer och annat att utforska och bli trygg med. Och snart är det vårvarmt igen och då kanske kisse är redo för nya/fler utmaningar.

Sajtvärd för Hittekatter i Fokus. Sajtvärd för Djurskydd i Fokus. Medarbetare på Katter i Fokus.

Kedi99
1

#11 Jag formulerade mig själv lite klumpigt där. Menar absolut inte att man ska "skynda" på något, utan snarare att temperaturen inte är ett problem för katten, om det är vad TS oroade sig för.

Nu så vet jag inte vart TS bor heller, men om det är mycket snö och extrem kyla så är det en självklarhet att det smartaste är att vänta.

Om en katt kommer bort så är det en katastrof i sig, vilket är varför man bör testa olika typer av sele/koppel innan man ger sig ut med den. Det finns såklart inga garantier och en katt kan alltid slita sig loss. Precis som att en katt kan tyvärr alltid gå vilse eller bli bortskrämd oavsett hur väl katten känner till området, och avsett hur "säkert" ett område är, eller om det är sommar eller vinter.

Så återigen, menade inte att TS bör "skynda" sig på, utan förtydligade bara att det är okej att ta ut sin katt under vintern med koppel om det är kylan TS är orolig över :)

Kedi99
1

Sedan så bör man såklart inte gå för långt bort med katten heller första gången man går ut i koppel. Att hålla sig nära huset och sedan gradvist låta katten utforska området är det bästa.

Uppkatten
4

Fast om man är osäker på om katten hunnit bygga upp något brunt fett under hösten så bör man inte chansa, för har katten inte byggt något brunt fett så kan kylan bli ett problem om katten kommer lös.

Brunt fett är en förutsättning för att katter ska "klara" kyla, och brunt fett byggs upp när katten successivt utsätts för en ökad kyla under hösten.

En innekatt som kommer ut av misstag mitt i vintern klarar t ex kylan avsevärt sämre än en katt som varit ute dagligen hela hösten. Det beror just på det bruna fettet.

Sedan kan förstås även katter som byggt upp brunt fett klara sig dåligt, vid sträng kyla och brist på mat t ex.