Pro Plan, byta direkt från torr till blöt?
Hej. Tänker om det nu blir så att jag tar hem denna katten jag har nämnt i min tidigare tråd, så låter de henne nu äta Pro Plans torrfoder för kastrerade katter (10-årig nykastrerad hona).
När jag läste innehållsförteckningen verkar det vara onödigt mycket kolhydrater i det så tänkte att jag kanske försöker byta väldigt gradvist till något annat.
Tänkte däremot höra om jag direkt kan köpa Pro Plans blötfoder variant istället för torrfodret, trots att hon just nu bara verkar äta torrfodret. Kan man byta direkt från torrfoder till blötfoder om det är samma märke och typ? Dvs båda är Pro Plans foder för kastrerade katter. Bara en förpackning för torrfodret verkade gå på drygt 500 kr, så att köpa båda varianterna direkt (blött och torrt) känns extremt just för priset, men gör ju det som krävs såklart.
Risken om jag endast köper blötfodret är väl kanske att hon matvägrar om hon är ovan det?
Sedan gällande det mer långsiktiga bytet jag tänkte göra, så övervägde jag främst Mush och Mjaus blötfoder. Vilket anser ni är bäst? Ser båda nämnas nästan lika frekvent här.
Tack på förhand
- Redigerat 2021-01-23 11:32 av [Blåkatt]
Nej du behöver fasa in annars är risken att katten blir dålig i magen, det är inte samma innehåll i blötmat och torrfoder
Du behöver inte ge special för kastrerade katter :)
Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.
Flera/många veckor framåt ska du enbart servera det foder som katten har ätit i sitt jourhem.
Flytt etc innebär stress, och då är det viktigt att försöka ha så mycket som möjligt lika, d v s behåll samma mat och gärna även samma Kattsand som katten är van vid.
När du börjar fasa över katten på nytt foder så ska det göras väldigt långsamt. Vid tecken på dålig mage backar du så att magen blir stabil igen.
Gillar hon Mjau blötmat så är den ju lätt att få tag i och relativt billig.
Sajtvärd för Hittekatter i Fokus. Sajtvärd för Djurskydd i Fokus. Medarbetare på Katter i Fokus.
#2: tack. Tänkte avstå från foderbyte ett bra tag. Enligt de jag hämtade henne hos var hon "lite förstoppad" och de pratade som att det skulle gå över av sig självt men det tänker jag inte förlita mig på. Hittills visar hon inga tecken på att hon mår dåligt, men tänker innan/om det blir sämre, kan jag blöta upp torrfodret så hon får i sig mer vätska? Eller ska det undvikas av någon anledning?
Hon dricker från de skålar jag ställt ut. Försöker också leka med henne så att hon rör på sig och massera magen emellanåt.
Blir det värre åker jag till veterinären.
- Redigerat 2021-01-25 16:50 av [Blåkatt]
Man brukar avråda från att blöta upp torrfoder, det ska i vart fall inte stå framme fuktigt/blött.
Menar de att förstoppningen är tillfällig eller har hon en trög mage rent allmänt?
Sajtvärd för Hittekatter i Fokus. Sajtvärd för Djurskydd i Fokus. Medarbetare på Katter i Fokus.
Jag tror att det blir fint för den här smissan att få komma till dig!
Sa de någonting om när katten senast bajsade? Normalt sett bajsar katter minst en gång per dygn. Ibland kan de få diarré när de är förstoppade för att det bara är liten mängd och "löst" som kommer "förbi".
Ibland kan förstoppning också förväxlas med urinstopp som är väldigt akut.
Hur beter sig katten? Springer hon på lådan frekvent och "försöker" eller är allmäntillståndet gott?
Om allmäntillståndet är gott och katten verkar må bra i övrigt kan du definitivt blanda upp torrdodret med lite vatten om hon accepterar det. Du kan också testa att ge lite messmör då det har en laxerande effekt. (EDIT: #4 har rätt i att det inte bör stå framme "blött" - så låt det stå en liten stund för att "mjuka" upp och ta bort om katten inte äter)
- Redigerat 2021-01-25 16:59 av Kattpatrullen
Upp till två dygn utan avföring accepterades på "mitt" katthem (veterinärens beslut!). Därefter skulle vi kontakta veterinär.
Man kan ge t ex laktulos, men det bör bara ges om katten dricker bra enl. min veterinär.
#5: nej det sa dem tyvärr inte… Det verkade vara en allmänt obrydd attityd gällande själva skötseln, även om de gillade katterna i sig. Nu har jag ju aldrig haft just katt förut så jag ska inte helt säkert säga att hon inte uppvisar några tecken, men hon är lika glupsk varje gång jag ger henne mat, och hon dricker emellanåt (vet inte om hon dricker tillräckligt däremot?), hon leker mycket så fort jag initierar det och spinner osv. Däremot sover hon en hel del, men hon är ju 10 år och misstänker också att hon var lite för orolig igår för att få tillräckligt med sömn. Hon sover just nu.
Hon går och kissar någon enstaka gång (ser det för sanden har klumpat sig) men ingen avföring än vad jag har sett. Hon springer inte dit så ofta.
Jag ska testa ge henne blött torrfoder och även lite messmör! Jag hoppas verkligen att det hjälper. Tack så mycket för råd.
- Redigerat 2021-01-25 17:31 av [Blåkatt]
#6: jag vågar nog inte ge det då. Även om hon dricker emellanåt så kollade jag huden i nacken och den går inte tillbaka direkt, så jag misstänker att hon är lite uttorkad. Jag ska varaså uppmärksam det går och blir det värre åker jag in. Tack för hjälpen.
#5: hur mycket messmör är vettigt att ge, på ett ungefär?
Katter sover normalt sett väldigt mycket, inte minst så här års och när de kommit upp i den åldern.
Är det en katt med kronisk förstoppningsproblematik så bör du sätta över den på blötmat så småningom, samt diskutera med veterinär om hon bör få laktulos, psylliumfrö eller liknande i kosten. I så fall bör du också ha koll på att hon ser fin ut i rumpan, så hon inte blir röd/svullen i rumpan. Är katten kort- eller långhårig?
#11: Jag har aldrig varit så glad över att någon har BAJSAT! Haha. Fem minuter efter att hon fick torrfodret som var uppblött så kunde hon gå på toa. Hon fick i sig lite drygt en halv dl vatten via maten, så jag tänker att jag dels gör lite så emellanåt. Efteråt gav jag henne lite messmör för att vara på den säkra sidan.
Ska absolut byta till blötfoder så småningom.
Det är betryggande att höra. Jag tänker också att hon har haft det väldigt stressigt igår, så det kanske påverkar lite också?
Jag ska ta upp det med veterinären nu när hon ska vaccineras nästa vecka. Tycker synd om henne att hon behöver gå igenom så mycket stress på kort tid, hon gillade verkligen inte att åka bil. Men förhoppningsvis lugnar det sig efter vaccinationen.
Hon är korthårig, det stod bara ''huskatt'' på besiktningspappret.
Det är väldigt vanligt att katter blir hårda i magen i samband med stress (t ex vid flytt, inläggning på djursjukhus, ankomst till katthemmet o s v).
#0: alltid blötmat i första hand. Många veterinärer rekommenderar Mjau som är riktigt bra, svenskt och utan spannmål. Mina 3 älskar det. 1-2 ggr i veckan får de varsin äggula, rå, rumstemp. Massor av vitaminer och bra för pälsen. Ibland lite rå köttfärs eller rå strömming som jag klipper i mindre bitar. 😻