Han katten har blivit aggressiv
Hej. Behöver verkligen tips och råd av er då veterinären inte kan klura ut vad som är på tok.
Har ett syskonpar, en kille och en tjej på 3 år. Dom har varit kastrerade sedan 6 månader. För ca 3 månader sedan så har killen blivit så arg på tjejen. Oftast på kvällen kommer de. Han ger sig på henne, jagar henne och biter henne så hon skriker så högt och försöker smita. Ibland kommer hon loss och springer och gömmer sig. Ibland håller van fast henne och verkar bita henne så hårt. De ryker hårtussar från pälsen. Jag har köpt feliway men märker ingen skillnad.
Han har alltid varit pratig men sista månaderna har han pratat och skrikigt och vad jag än gör så hjälper inget..
Veterinären tycker de är ett konstigt beteende och hittar inget fel. Jag har frågat vad jag ska göra då jag tycker de låter som tjejen får ont efter hans attacker, men Veterinären sa att dom sköter de där själva att jag ej ska gå in och avbryta, en annan veterinär sa tvärtom. Jag har provat att ignorera samt ta tag i nackskinnet på honom och fya. Men ser absolut ingen förbättring.. vad hände med fina syskonparet jag hade? Ibland ligger dom och tvättar varandra och leker normalt men detta beteende kommer oftast på kvällarna..
Känner mig hjälplös, finns de någon som känner igen detta beteende och kan ge mig råd så vore jag så innerligt tacksam 🐈⬛
Jag tror att det är en blandning av understimulans/frustration och social mognad du ser.
Hur ser kattens miljö och tillvaro ut när det gäller aktivering och stimulans?
Katterna är precis i den ålder då de blir medvetna om status och det kan locka fram beteenden som går ut på att klargöra/fastställa "ordningen". Frustration p.g.a. t.ex. understimulans kan förstärka sådana uppgörelser, likaså om den andra katten är ett tacksamt "offer", dvs. en katt som svarar på beteendet genom att skrika och bli väldigt upprörd/rädd.
När situationer uppstår då mobbar-katten försöker skrämma/utmana den andra katten bör man bryta, men på ett så lugnt, neutralt och odramatiskt sätt som möjligt. Att fya och utöva eget dominant aggressivt beteende tillför bara ännu mer negativ energi i situationen - för BÅDA katterna. Och då riskerar man att förvärra och förstärka beteendet.
Sajtvärd Katter iFokus
- Redigerat 2021-01-11 23:13 av OberonsMatte
#0 Du skriver "jag tycker de låter som tjejen får ont efter hans attacker"… Är det i själva attack-ögonblicket det låter så? En del katter är lite "drama queens" också och kan låta jättemycket bara för att de ogillar situationen. Hade hon varit rädd för och ogillat honom på riktigt så hade de aldrig legat och tvättat varandra.
Sajtvärd Katter iFokus
Tack för bra svar. Dom har massor av leksaker och han leker ganska mycket framförallt på kvällarna. Jag brukar oxå "leka" med dom.
Tycker att de är tjejen som har varit den tuffa tidigare, men nu är de ombytta roller.
De är när han attackerar henne och håller fast som de känns som att han är för hårdhänt, så tror inte hon har ont efter.
Okej men de känns ju skönt blev så orolig att jag kanske måste behöva sära på dom😫
På dagarna slappar han mest och ligger och tittar på en och somnar om vartannat men på kvällarna är de full fart och dom kan leka "snällt" med varandra oxå. Men varje dag så blir de att de går över styr