Kattkompis till 11-årig katt?
Hej!
Vågar vi skaffa kattkompis till vår 11- åriga kastrerade hankatt? Vi köpte honom för 9 år sedan från Trollhättans kattsluss. En ren lyckoträff!! Underbar social och kelig är våran Bosse. Men också dominant. Jag skulle helst satsa på en vuxen katt från ett katthem. Men kattunge från katthem skulle också funka bra för oss. Vi bor i ett stort hus på landet med skogen utanför knuten. Jag är dock rädd att de kanske inte skulle komma överens. Vad gör vi då? Ska det vara en kattunge eller vuxen katt? Vi längtar både jag och min dotter efter en till katt. Mycket eftersom vi är fyra i familjen som alla vill ha Bosse hos sig… 😅 och att vi tror det kunde vara mysigt för Bosse att ha en kompis. Eller är vi bara själviska, ska han få fortsätta vara själv? Kom gärna med egna erfarenheter och tankar.
Det hänger på Bosse tänker jag. Trivs han bäst som ensamkatt så skulle inte jag utmana honom med en kattkompis, för det brukar inte bli bra.
Många katter kan fås att acceptera andra katter, speciellt om de har gott om utrymme att röra sig på och gott om resurser. Men det betyder inte nödvändigtvis att katterna trivs ihop.
Det kan vara klokt att diskutera med katthemmet, de har ofta stor vana vid omplacering av katter och det här med katter som trivs ihop med andra katter respektive katter som inte trivs ihop med andra katter.
Räkna också med att ni kommer att behöva ha Bosse som innekatt under en övergångsperiod medan katterna får lära känna varandra (då talar vi om veckor).
Många katthem adopterar inte ut kattungar till hem om där inte finns en till kattunge eller en ung vuxen katt. Det är för att det ska bli så bra som möjligt för kattungen och de behov som en kattunge har.
Tänk också på hur ni ska göra om det visar sig att Bosse inte alls tycker att det här var en bra idé, och kolla upp så att nya katten kan få komma tillbaka till katthemmet i så fall (men räkna med att ni kan behöva en längre period då ni introducerar katterna för varandra - inte OK att ta hem en katt och köra tillbaka den redan något dygn senare, vilket händer ibland… och då har man inte förstått vad det innebär att få hem en ny katt…). Har ni barn så måste även barnen vara införstådda med att Bosse kanske inte tycker att det här är en bra idé, och vad som händer om det inte fungerar.
Det kan också bli så att Bosse inte "blir sig själv" på ett tag om ni plockat hem en katt som han inte gillar…
Så, ja - det är mycket att fundera kring, men jag tycker att det är bra om ni tar med katthemmet i de här diskussionerna.
Ett råd är att ni inte tar hem en till katt om ni inte tror att Bosse skulle uppskatta det. Man har alltid störst ansvar gentemot den katten som man redan har, och att allt verkligen förblir bra för den katten.
Ofta kan man se i förhållande till t ex grannkatterna hur katten fungerar ihop med andra katter, och om katten gillar kattsällskap eller inte.
Sajtvärd för Hittekatter i Fokus. Sajtvärd för Djurskydd i Fokus. Medarbetare på Katter i Fokus.
#1: Hej och tack för så bra tankar och svar. Ja det är så att Bosse måste få fortsätta att vara husets enda katt. Han är dominant (jagade ut förra grannens katt ur dens hus…). Jag längtar som en tok efter en katt till men att riskera att Bosse skulle bli förändrad eller rent av ledsen riskerar vi inte. Tanken var ju att det skulle bli ännu bättre. Tack för ditt kloka och ärliga svar. Med Bosse i fokus❤️!