Adoptivkattens mat, behöver tips!
Hej!
Vi adopterade en katt från ett katthem för några dagar sedan.
Jag funderar mycket på kosten.
På katthemmet sa de att han helst ville äta torrfoder, men att han lärt sig att äta mer blötmat succesivt under tiden hos dem (Ca 2 månader bodde han där).
Jag är så osäker på hur mycket mat jag ska ge honom av varje och helst av allt skulle jag vilja börja mata honom med rå mat så småningom. Har förstått att man ska fasa in ny mat sakta, men hur sakta ska man göra det? och hur länge bör man låta en adopterad katt få sin gamla invanda mat för att inte stressa på ytterligare efter flytten till nytt hem?
Jag skulle uppskatta väldigt mycket om jag kunde få lite tips på hur jag ska tänka och agera kring detta från er med lite erfarenhet!
Detta är min första katt, han är mellan 1,5-2 år och han väger uppskattningsvis 4 kg (har inte kunnat väga honom exakt ännu pga han vill inte bli buren än). Han är kastrerad och just för tillfället bara inomhus.
- Redigerat 2021-01-04 20:54 av LisaHL
Håll kvar katten på samma mat som katthemmet gav i flera veckor framöver. Just nu har katten en hög stressnivå och då ska man inte byta foder.
Det är lite olika hur man utfodrar på katthemmen, beroende på hur katten mår i sin mage, vad den har för matpreferenser o s v. Det bästa är att kontakta katthemmet och fråga dem mer exakt.
Men på de katthem som jag varit i närmare kontakt med så har man serverat torrfoder 4 ggr per dygn, och så har man lagt till ett par matskedar blötmat på morgonen, som någon slags "basutfodring". Men även på katthem är katter individer med olika behov, och säkert så varierar det även mellan olika katthem hur man gör.
Men just nu ska du inte byta foder hur som helst, utan det viktiga är att se till så att katten äter som den ska, kissar, bajsar, blir successivt tryggare där hemma o s v.
För en stressad/skygg katt är det viktigt med rutiner, att tillvaron är förutsebar och att allt är lika-lika-lika. Nu vet jag inte om din är en försiktig katt, men många är ju stressade och försiktiga första tiden i ett nytt hem om inte annat.
Jag tror inte att man kan säga en exakt tid som katten ska äta sin invanda mat, men räkna med flera/många veckor. Jag skulle inte börja slussa in nytt foder förrän katten har landat ordentligt där hemma och verkligen visar att den är trygg och känner sig "självklar" i miljön där hemma.
Hur sakta man ska fasa in ny mat är också svårt att säga, eftersom katter är olika känsliga för foderbyten. Men börja ordentligt långsamt och sedan får du ha koll på hur katten mår i magen, får katten problem med magen så får du backa och dra ner på tempot.
På sikt är det bra att gå över till ett "så bra foder som möjligt", men i det här läget får du tänka att katten redan nu får ett foder som är "tillräckligt bra efter omständigheterna". D v s det är inte bråttom att byta, det finns tid för foderbyten framöver. Just nu är annat viktigare för katten för att kattens välbefinnande och hälsa ska vara så bra som möjligt. Foder är viktigt, men just nu är trygghet och att katten ö h t äter det viktigaste.
Sajtvärd för Hittekatter i Fokus. Sajtvärd för Djurskydd i Fokus. Medarbetare på Katter i Fokus.
Såg att du skrev att "han är för tillfället bara inomhus". Är planen att han ska bli utekatt på sikt? D v s är det den överenskommelse du har med ditt katthem?
Jätteviktigt i så fall att katten får vara kvar som innekatt länge till, så att den får landa där hemma och bli riktigt trygg. Kisse får inte heller släppas ut i kylan om katten inte har hunnit bygga brunt fett innan.
Samt att området måste vara fritt från trafik + att ni bör vara ute tillsammans med katten den första tiden. Utgår från att du har pratat igenom detta noga med katthemmet?
Sajtvärd för Hittekatter i Fokus. Sajtvärd för Djurskydd i Fokus. Medarbetare på Katter i Fokus.
- Redigerat 2021-01-04 21:39 av Uppkatten
Tusen tack för ett utförligt och bra svar!
Då vet jag lite mer hur jag ska tänka. Ska se till att han får den gamla maten tills han känner sig helt som hemma :)
Ang. utomhus/inomhus: Detta är en kisse som behövde få komma till ett hem där han på sikt ska få vara delvis utomhus, det har vi pratat mycket om med katthemmet. Sele och koppel finns inhandlat men vi ska absolut vänta länge innan det ens kommer på tal att börja gå ut!
Det var bra att du skrev detta om brunt fett. Jag ska läsa på ordentligt så att vi väljer en lämplig tidpunkt att börja gå ut sen.
Tack!
Bra att ni och katthemmet är överens om utevistelse, en del katter omplaceras just som utekatter, medans andra katter kan behöva slippa livet som utekatt (t ex katter som har farit illa ute tidigare).
Brunt fett är något som katten bygger upp successivt när det börjar bli kallare ute, och det är det som sedan hjälper katten att hålla värmen ute vintertid.
Kommer en innekatt ut av misstag mitt i vintern så kommer den att frysa väldigt (och i värsta fall frysa ihjäl), då den inte har byggt upp depåer av brunt fett. Därför ska man undvika att börja släppa ut innekatten just vintertid, eller under vinterhalvåret. Bättre att vänta tills det börjat bli stabilt varmt ute om det är tänkt att katten ska få börja gå ute.
Här kan du läsa mer om hur katter klarar kyla: https://hittekatter.ifokus.se/discussion/1409375/hur-klarar-katter-kyla
Däremot kan du börja träna kissen på att ha sele på sig inomhus (under uppsikt) så snart han har landat och blivit ordentligt trygg där hemma.
#4: Värdefull information! Då ska vi se till att vänta in våren :)
En annan poäng just vad gäller utekatt/koppelpromenader och skygga katter är - släpp inte ut dem om du inte kan plocka upp dem! Tänkte eftersom du skrev att du inte kan väga p.g.a. att katten inte vill bli buren.
Jag släppte ut min skyggis på landet när jag trodde att hon var trygg nog för att komma in självmant - slutade med att jag fick fånga henne i fälla vilket såklart var en otrevlig (och onödig!) upplevelse för oss båda.
Lycka till med smissen! :)
#6: Oj! Vilken tur att ni fick in henne igen till slut. Detta ska jag också ha i åtanke. Han verkar vara en försiktig kisse så jag ska lägga extra mycket tid på att träna med koppel innan jag släpper honom själv. Tack så mycket :)