Katten hoppar på hunden
Hej-
Är helt ny här på forumet så jag hoppas att jag gör rätt.
Jag har 2 katter (syskon) på 3 år och en hund hemma. Dom har bott tillsammans sedan vi fick hem katterna som ungar och det har fungerat väldigt bra under hela tiden. Hunden är väldigt snäll och rang-låg.
Sedan en tid tillbaka har dock något förändrats och båda katterna "attackerar" hunden i vissa specifika fall. Det har bara hänt några få gånger men det är alltid när hunden går förbi någon av katterna när då katten börjar följa efter hunden, går längs med sidan och om man då inte stoppar det så hoppar katten mot ansiktet på hunden varpå hunden blir jätterädd och springer därifrån. Senast hände det idag och då hade först hunden gått fram och nosat på ena katten som reste sig och sköt rygg mot hunden som backade undan och skulle gå därifrån när katten följer efter och hoppar mot ansiktet. Jag har ingen aning om varför det händer och framförallt har jag ingen idé på hur jag kan lösa detta problem. Är det någon som har några tips eller har/är med om samma sak?
Tack på förhand
Låter otrevligt. Katterna är väl kastrerade?
Är det en liten eller stor hund? Hur nära har katternas relation till hunden varit innan de här incidenterna började förekomma? Är du säker på att attackerna är allvarligt menade och inte bara lek?
Sajtvärd Katter iFokus
#1: Ja katterna är båda kastrerade och har varit det länge.
#2: Deras relation har väl aldrig varit nära utan mer att dom ser och lämnar varandra i fred. Jag kan inte vara säker på att det är på allvar men stämningen känns spänd. Inte aggressiv men inte lättsam heller. Hunden är som sagt väldig snäll och ”feg” och blir rädd. Tycker bara att det är konstigt eftersom båda katterna gör samma sak.
#4 Jag är inte så kunnig när det gäller hundar, men vet att katter kan triggas och provoceras av kattkompisar som är lättskrämda och har dåligt självförtroende gentemot dem själva. Har man flera katter i grupp kan det uppstå en del mobbningstendenser om man har en katt som lockar fram sådana beteenden och ofta är det fler än en katt som mobbar den som är utsatt. Kanske är det den sortens beteenden som även din hund lockar fram genom att låta sig skrämmas.
Att bryta mobbningstendenser helt inom en grupp där det redan uppstått är nog omöjligt eftersom djurens grundpersonligheter, temperament och reaktioner till stor del är medfödda.
Eftersom risken för mobbningsbeteenden ökar vid frustration, understimulans och konkurrens om resurser så är det istället de bitarna man får jobba med och försöka minska. Utöka resurserna och öka stimulans och aktivering.
Jag tror inte på att som ägare lägga sig i genom att fya, straffa och skälla på katten, för det tillför bara ännu mer negativ energi i situationen och riskerar att förvärra och förstärka beteendet, dvs. att katten förknippar hunden med ännu mer negativ energi och frustration. Bryta ska man absolut göra, men på ett lugnt och neutralt sätt. Gärna se till att neutralisera situationen genom att strax därefter se till att både hund och katt är glada och nöjda i närheten av varandra igen.
Sajtvärd Katter iFokus
#5: Det hade jag ingen aning om. Det låter dock troligt med tanke på hur försiktig och underdånig hunden är.
Nej att fya och bestraffa är inget jag tror på heller. Precis som du säger skulle det förmodligen bara skapa mer problem för alla djuren. Jag får testa att aktivera katterna lite mer. Nu när det har varit kallt och blöt har katterna varit inne mer och är då mindre aktiva. Tack för tipsen.