Foder till 12v kattungar
Hej!
Jag får hem mina två kattbäbisar nu den 29onde januari.
Min plan är att ha de på fri tillgång torrfoder samt blötmat 3-4 gånger dagligen. Har funkat bra med min äldre katt.
Han har käkat Orijen’s cat&kitten + bozitas blötmat i snart 7 år.
Så till frågan…. Finns det något bättre/likvärdigt foder där ute? Tycker Orijen är väl så dyrt, men jag vill att dom ska ha det bästa.
Tack på förhand :)
#0: Och ja givetvis kommer jag fasa in nytt foder försiktigt med deras gamla :)
Den första tiden ska du inte byta foder till dina kattungar, utan ge dem samma foder som de har fått hos uppfödaren. Fortsätt så i flera veckor sedan de flyttat hem till dig. Att flytta innebär stor stress, och då är det viktigt att allt som kan vara lika (mat, Kattsand o s v) får vara lika som tidigare.
Bra att du vet att man ska fasa in fodret långsamt sedan. Svårt det där med torrfoder, de flesta har sina svagheter.
Sajtvärd för Hittekatter i Fokus. Sajtvärd för Djurskydd i Fokus. Medarbetare på Katter i Fokus.
#2: Jo tack för omtanken, väl medveten om det och så är planen. Men uppfödaren har inte i mitt tycke ett foder med tillräcklig proteinmängd så därför vill jag byta.
Och då jag inte är så insatt i torrfoder nu för tiden (gjorde research för typ 7 år sen), så tänkte jag om det finns något bättre alternativ än Orijen :)
Hoppa över torrfoder helt och ge bara blötmat: mjau, bozita
bättre för deras hälsa. Finns inga bra torrfoder
Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.
#3: Vilket foder ger uppfödaren?
Cats are like Potato Chips, You can't just have one!