Katter iFokus

Katter

Etiketterallmänt-kattprathälsahälsa,beteende,kosthållningtips
Läst 361 ggr
idaemiliakarlsson@outlook.com
1

Skadad klo

Upptäckte en illaluktande doft som kom ifrån min katts tass, misstänker att han slitit av sin klo och nu är det blodigt och äckligt emellan tårna. Klon sitter dock kvar (?) men är ”av” eller va man ska säga. Den bara är där. Självklart ska veterinär kontaktas, och vi tvättar såret. Men jag har funderingar över kostnader kring detta. Skaffade precis ny försäkring på katten, han är 5 år. Vad tror ni? Och vad tror ni veterinären kommer att göra? Är det värt att åka dit eller räcker det med att tvätta själv med något från apoteket? Ska jag försöka få loss klon, eftersom den bara hänger? Eller ska jag inte röra det och låta en veterinär kolla? Har någon varit med om liknande så vill jag gärna höra! Har aldrig varit med om detta men har förstått att det kan hända mer ofta än sällan 😅

Vixxen
6

Besök veterinär med tassen/klon så snart som möjligt!

MonicaLagerquist
5

Tvätta rent och sätt på ett bandage och ring veterinären så snart de öppnar.Det brukar inte vara så dyrt.

Har katten varit försäkrad hekla tiden och ni bara bytt bolag brukar det aldrig vara något problem.

Stolt ägare till tre La permer

Uppkatten
4

Det låter absolut som något som veterinären bör få titta på.

Sajtvärd för Hittekatter i Fokus. Sajtvärd för Djurskydd i Fokus. Medarbetare på Katter i Fokus.

OberonsMatte
1

Min Oberon slet sönder några klor på båda baktassarna 2012. De började också lukta infekterat och när jag tog honom till veterinär sa veterinären att det nästan alltid blir infekterat om klokapseln skadas och att den skadade klokapseln måste opereras bort för att förhindra det och för att det ska kunna växa ut en ny igen.

Oberons skadade klokapslar opererades bort och det jobbiga var den dagliga rengöringen och omläggningen av nya bandage (med bomullssträngar mellan tårna!) …och inte minst att försöka få bandagen att sitta kvar. För att inte komma åt bandagen med munnen fick Oberon en extra stor tratt, men ibland behövde han bara vifta lite med baktassen så flög bandaget av!

Sajtvärd Katter iFokus

OberonsMatte
0

Angående kostnaden så kommer det överstiga den fasta självrisken, men hur mycket din totala kostnad blir beror till stor del på vilken nivå på fast och rörlig självrisk du valt.

I min katts fall var det fler än en klo och det var så länge sedan att priserna förmodligen höjts rejält sedan dess. Eftersom katten behöver sövas och operationen är akut blir det extra dyrt. I min katts fall för 8,5 år sedan kostade ingreppet ca 6.000 tror jag, innan försäkringen betalade sin del.

Sajtvärd Katter iFokus

MonicaLagerquist
1

Hur har det gått?

Stolt ägare till tre La permer