Katter iFokus

Katter

Etiketthälsa
Läst 383 ggr
OberonsMatte
3

Bokat vet.undersökning för Oberon... uppdatering 29/12.

Aldrig får man vara riktigt glad… Nu är det något med Oberon. 😟

Jag upptäckte för 2,5 vecka sedan att han har gått ner i vikt. Min annars så matglada och överviktiga Oberon vägde inte längre runt 6 kg utan bara 5,4 kg, vilket kändes som en oförklarligt stor viktnedgång även om jag försökt förändra och begränsa kostvanorna något.

De senaste dagarna har jag lagt märke till att han ätit ovanligt lite och nu när jag vägde honom igen upptäckte jag att han var nere på 5,2 kg!! Fy, vilken ångest…Fina, fina Oberon… Han fyller 13 år i januari och är nu äldst i kattgruppen. Är det även hans tur att vara sjuk nu? När jag precis vant mig vid att Moltas inte finns längre och att jag inte längre behöver trixa med medicineringar och specialfoder..och känna att dagen för avsked närmar sig…😢

Jag fick tid för undersökning på tisdag 29 dec kl.12.30… så nu kommer jag hålla på och oroa mig tills dess och för vad den undersökningen ger för svar. Ibland är det verkligen jobbigt att vara kattägare…

Sajtvärd Katter iFokus

• Redigerat 2020-12-29 15:39 av OberonsMatte
Maria
2

Då får vi hålla tummarna för gammelkatten💚

/Maria

[[eskils_]]
2

Oberon kanske bara tappade aptiten för att Moltas försvann? Hoppas det är något övergående.

Uppkatten
3

Förstår din oro. Men bra att du upptäckte viktnedgången. Håller verkligen tummarna för er, och att det är något som är lätt att åtgärda. Hur mår hans tänder? Har sett katter på katthemmet som verkligen rasat i vikt när de haft ont i munnen.

Sajtvärd för Hittekatter i Fokus. Sajtvärd för Djurskydd i Fokus. Medarbetare på Katter i Fokus.

Magi-cat
2

Håller tummarna för Oberon! 🐾

"Freden måste komma först. Gör den inte det, min vän, kommer inget efter den."
💓 Sajtvärd på Fenomen, Hjärnan, Kulturtant, Oförklarade fenomen

OberonsMatte
4

#2 Han var lite låg efter att Moltas försvann, men det kändes som att han piggnade till och blev sig själv igen efter det när Lotus flyttade in och de började leka med varandra. Så jag tror att det är något medicinskt.

#3 Oberon har diagnosen Forl/TR och har tidigare behandlats för det vid 2 tillfällen. Det är nästan omöjligt att titta i munnen på honom, men det jag kan se ser ok ut. När det tidigare verkligen inte sett bra ut vid vissa tänder har han ändå alltid ätit med samma goda aptit, men risken finns absolut. Det känns konstigt att hoppas på Forl/TR, men det går iallafall att åtgärda så att katten mår precis som vanligt igen.

Sajtvärd Katter iFokus

MonicaLagerquist
1

Håller tummarna för honom.

Stolt ägare till tre La permer

Skeppskatten Dina
3

Håller alla tummar och tassar för Oberon! 💗
Det är så jobbigt när de börjar bli lite äldre. Förstår att du oroar dig.

🤗 Elisabeth och Amira 🐈

kara_murray
2

Jag och mina 4 katter håller tummarna och alla tassar så att det inte är något allvarligt med Oberon utan att han blir frisk!!💙💙💙💙💙💙💙💙💙💙💙💙💙💙💙💙

Kattpatrullen
2

Vi håller tummar och tassar för er vi också! ❤ Det är så jobbigt när de små är sjuka. Förhoppningsvis hittar de något som är enkelt avhjälpt och så kan han i stället ha glädje framöver av att vara lite lättare.

Pia-69
1

#5: Styrkekramar till dig och Oberon!❤🎄😻

Cats are like Potato Chips, You can't just have one!

19Mikaela93
2

Håller tummarna för att det inte är något allvarligt med Oberon ❤️

OberonsMatte
7

Idag var det äntligen dags.. Jag har kastats mellan hopp och förtvivlan de senaste dagarna och i förrgår var jag nära att åka in akut eftersom jag tyckte att han verkade ha gått ner ännu mer i vikt och inte alls verkade pigg.

Idag på morgonen var han mer som vanligt igen och hos veterinären visade vågen på 5, 265 kg. Oberon ville inte alls bli undersökt och ville verkligen inte gå med på blodprovstagning, så trots handduk + tratt lyckades han sprattla ner både provrör, bomullstussar och allt annat på golvet … Med väska + tratt gick det iallafall att genomföra provtagningen och provsvaren var helt normala !!!! Det enda som var något avvikande var något (trombocyter kanske?) som kunde vara tecken på inflammation. För att undersöka munnen lite noggrannare behövdes 2 lugnande sprutor (den första hamnade lite överallt utom i Oberon..), och då såg veterinären att det såg väldigt rött och svullet ut längst bak i överkäken. Kanske är det därför han har ätit dåligt…iallafall måste det kollas upp så att det inte är Forl/TR. (han drog en tand senast för ett år sedan, men den här tanden var helt utan anmärkning då).

Så nu har Oberon tid på tandavdelningen den 26 januari och tills dess ska han få Metacam så att det inte gör ont när han äter.

Jag känner mig jättelättad över att det inte var njursvikt, leversjukdom, diabetes eller något annat uppenbart fel och hoppas att det bara har varit den här tanden som spökat (eller - ännu hellre - något helt annat som gått över av sig själv).

Sajtvärd Katter iFokus

• Redigerat 2020-12-29 16:12 av OberonsMatte
Uppkatten
3

#12 Det låter som en bra besked så här inför det nya året! 😊🧡🐈 Håller tummarna för att han snart kan äta bättre igen när det inte gör lika ont i munnen, och att det ordnar sig med tanden så snart som möjligt.

Förstår att han inte uppskattade veterinärbesöket, men ibland får man stå ut som katt…

Det här visar hur viktigt det är att man väger sin katt regelbundet, och hur svårt det kan vara att upptäcka FORL/TR hos sin katt…

Har själv sett katter fullkomligen rasa i vikt p g a ont i munnen… (ej egna katter).

Sajtvärd för Hittekatter i Fokus. Sajtvärd för Djurskydd i Fokus. Medarbetare på Katter i Fokus.

Maria
2

Lite goda besked i alla fall.

/Maria

Magi-cat
2

Vad skönt! Tack för uppdatering! Fortsätter hålla tummar och tassar! 🐾🤗😻

"Freden måste komma först. Gör den inte det, min vän, kommer inget efter den."
💓 Sajtvärd på Fenomen, Hjärnan, Kulturtant, Oförklarade fenomen

[[eskils_]]
2

#12 Skönt att ni har fått en trolig diagnos nu, och en väg framåt. Tack för att du berättar! 🐾 😊

kara_murray
1

Vad skönt!! Hoppas nästa besök går bra oxå.
Ja en del katter gillar verkligen inte att bli undersökta av veterinären….

MonicaLagerquist
1

Det låter ju trots allt positivt

Stolt ägare till tre La permer

Skeppskatten Dina
1

#12 Det var ju ändå ganska bra besked. 💗
Lycka till den 26 januari!

🤗 Elisabeth och Amira 🐈