Katter iFokus

Katter

Läst 176 ggr
Fridaaaa
0

Börjat tigga mat

Freya har sedan en vecka tillbaka börjat tigga sin mat flera gånger per dag. Hon har inte hållt på såhär innan (inte mer än när vi övergick till att inte ha fri tillgång på mat)

Någon som har en tanke på vad det kan bero på?

Hon har börjat klösa på tapet i tex sovrummet på morgonen när hon vill ha mat, tidigt på morgonen och ja även på dagen när det är matdags.

Hon har inte mask
Hon får mush (vita) och carny blötmat

Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.

MonicaLagerquist
0

Visst är hon tämligen nykastrerad?

Många katter blir väldigt hungriga efter kastrationen.

Ignorera henne när hon tigger och ge henne lite vatten i maten så att hon känner mer mättnad.

Stolt ägare till tre La permer

Fridaaaa
0

#1 Nej det är Mira som är det, Freya kastrerades 2014

Kattpatrullen
0

Hormonell obalans kan orsaka detta, t.ex. vid problem med sköldkörteln, diabetes, etc. Vi hade en katt som vid konstaterad njursjukdom gick från att kunna ha fri tillgång på mat och hålla vikten utmärkt till att gå upp massor i vikt (tyvärr var vi inte riktigt med på det den gången då veterinärerna varnade för det motsatta). Hade jag varit du hade jag kollat upp värdena för att utesluta att det är några sådana bakomliggande orsaker.

kara_murray
0

Hur gammal är hon?? Det är kanske inte en sån dum ide att ta henne till veterinären och göra en hälsokontroll på henne, bara för att utesluta om det skulle bakomliggande sjukdomar..

Uppkatten
0

Eftersom tiggandet bara har hållit på någon vecka så tänker jag på en av mina tjejer. Hon blir "extremt" hungrig emellanåt och kan vara det kanske uppemot en vecka (tigger då mat oftare än vanligt dagtid). Sedan "tvärstoppar det" och hon äter väldigt lite under 1-2 dygn. Därefter brukar hon kräkas en stor hårboll. Äter väldigt lite ytterligare ca 12 timmar, och därefter är allt som vanligt igen.

Har sett det mönstret hos henne över flera år (då och då). Långhårig huskatt. Min gissning har varit att det här "ändrade ätandet" på något sett är relaterat till förekomst av hårbollar.

Men annars tänker man ju på sköldkörtelproblem mm.

Sajtvärd för Hittekatter i Fokus. Sajtvärd för Djurskydd i Fokus. Medarbetare på Katter i Fokus.

Fridaaaa
0

#4 Hon har varit på hälsokoll och inget fel på henne vad de kunde se
Hon är hittekatt så vi vet inte exakt ålder men vi har haft henne sedan 2014

#5 Freya är med långhårig huskatt.
Sköldkörteln är som den ska