Kattströ
Finns det något kattströ som är dammfritt och i så fall vilken? Det måste vara dammfritt.
Ni som använder PeeWee, vad säger katterna om det? Går de på lådan som de ska eller sitter de ibland utanför lådan?
Finns det något annat alternativ som är dammfritt och som passar till små kattassar?
Att det måste vara dammfritt beror på att min ena katt har astma.
Tack på förhand.
😊 Det är bättre att fråga och verka obildad, än att vara tyst och förbli obildad. 😉
- Redigerat 2020-12-08 06:43 av ElisabethB
Mina använder peewee nu. När de kom vägrade de, så det blev runt ett år med cats best träströ innan jag försökte igen (tröttnade på spån i sängen och hade ändå köpt på mig pellets och låda). Inga olyckor, men jag får känslan av att de hellre hade använt något annat. Så när sista påsen är slut (borde vara runt nyår) så blir det något annat. Cat's best tyckte jag var riktigt bra förutom att det spreds, gillade att det klumpade, dolde lukt effektivt (det gör peewee med) och var miljövänligt. Upplevde inte att det dammade.
Stolt matte till Agnes och Sonja ❤️
#1: Kan ta och prova Cats best i en av lådorna och se vad katterna säger om det.. :) Tusen tack för tipset!
Är det den här du menar? https://vetzoo.se/cats-best-original
😊 Det är bättre att fråga och verka obildad, än att vara tyst och förbli obildad. 😉
- Redigerat 2020-12-08 10:01 av ElisabethB
SoftCat är det enda strö som jag har upplevt som helt dammfritt.
Sajtvärd för Hittekatter i Fokus. Sajtvärd för Djurskydd i Fokus. Medarbetare på Katter i Fokus.
#2: Precis :)
Stolt matte till Agnes och Sonja ❤️
#3: Har du även testat CatsBest? Isf minns du om du tycker att de klumpar sig lika bra?
Min kompis har CatsBest till sina kaniner och gillar att det blir lättskött i toalådan men för mig dammar det för mycket men har märkt att det fortfarande klumpar sig rätt bra när jag blandat ut det med hackad halm men skulle hellre vilja ha något som inte dammar så mycket men fortfarande kan blandas med hackade halmen (blir även mjukare i lådan när jag kan blanda).
Instagram: @theblindbunny
http://www.tizzys.n.nu
#5 Testade Cats Best för flera år sedan, vet inte om den har förändrats sedan dess. Mina katter ville aldrig använda den ö h t. Jag gissade att den kanske upplevdes som vass mot tassarna. Softcat klumpar sig vanligtvis mycket bra och reducerar även lukt väldigt effektivt.
Sajtvärd för Hittekatter i Fokus. Sajtvärd för Djurskydd i Fokus. Medarbetare på Katter i Fokus.
#3: Var köper du det? :)
För några år sedan provade vi soft cat. Den är superbra, dammar verkligen ingenting. Tyvärr blev den statisk hos oss och det sprätte sandkorn överallt.
Nu har vi cats best original och den dammar, men inte allra värst. Det är framförallt när man häller sanden som det dammar, väldigt lite när man rensar. Tycker att den klumpar bra, dock får man vänta en stund innan man rensar nygjorda kissklumpar för annars vill de gärna falla sönder.
Jag skulle aldrig ha enbart pellets då många katter inte vill gå på det. Däremot har vi haft en pelletslåda och tre med vanlig sand/strö så dom kan välja.
"Weather forecast for tonight: dark." ~ George Carlin
#7 Soft Cat brukar jag beställa t ex via Supercat på nätet. Det brukar fungera väldigt smidigt.
#8 Jag har aldrig upplevt att den har blivit statisk.
Jag brukar ofta blanda Softcat med några deciliter Everclean, eftersom katterna verkar gilla det bättre då (vet inte om det är det ökade grävmotståndet som katterna gillar?). Upplever inte heller då att det blir dammigt.
Softcat väger nästan ingenting, klumpar bra, dammar inte, har bra luktreduktion. Möjligen lite dyrt, men å andra sidan är det drygt. Tycker jag.
Men får katterna välja mellan en låda med enbart Softcat i och en låda med enbart oparfymerad Everclean i så väljer de dock fortfarande helst Everclean. Everclean är dock väsentligt dammigare… och inte miljövänlig.
Men söker man ett dammfritt kattströ så rekommenderar jag absolut Softcat. Det är det kattströ som mina katter har accepterat bäst.
- Redigerat 2020-12-08 16:17 av Uppkatten
Har beställt nu, ska bli intressant att se vad katterna tycker..