Katter iFokus

Katter

Etikettallmänt-kattprat
Läst 217 ggr
Uppkatten
4

Katter och deras kattlådor

Vi läser ofta om katter där det har blivit problem kring kattlådan. Katten felkissar/felbajsar o s v.

Men katter har ju även andra "egenheter" kring kattlådan. Som att sitta och vakta på kompisen som är på toa och sedan rusa fram och överraska när kompisen kommer ut från badrummet…

Mina katter har två kattlådor (borde även ha en tredje enligt "regelboken" men den får inte plats). De använder i stort sett bara den ena. Den minsta, som de har haft längst. Tror de gillar placeringen bättre (mer avskilt) och så har jag oftare deras favvo-sand i den kattlådan (använder ett ekologiskt mer miljövänligt strö i den andra, eller blandar sand och strö).

Kattlåda 2 är ofta tom - så när som på en pöl (och så kattströet förstås). Så snart jag plockar bort den pölen så rusar ena katten dit (alltid samma katt!) och gör en ny pöl. Det ska - kort och gott - alltid vara en pöl i den lådan. Det får inte vara helt rent. "Tillhör katterna" markerar den pölen. Ett doftmeddelande till matten?

Det är intressant att se hur viktigt valet av kattsand/kattströ är. De accepterar båda sorterna, men finns favvo-sanden så föredrar de den, oavsett hur smutsigt det hinner bli i den kattlådan under dagen när matten är på jobbet.

Det är intressant att se hur viktig lådans placering är: har jag samma sand/strö i båda kattlådorna så föredrar de fortfarande kattlådan i badrummet.

Men det mest intressanta är ändå den där rena kattlådan med en enda pöl i, en pöl som måste finnas där. Pölen som markerar ägande och trygghet.

Ja, det är spännande att iaktta sina katter och att lära sig mer om deras preferenser.

Låda i avskildhet i badrummet med oparfymerad riktigt finkornig lerbaserad Kattsand är det som gäller här hemma - om katterna får välja.

Sajtvärd för Hittekatter i Fokus. Sajtvärd för Djurskydd i Fokus. Medarbetare på Katter i Fokus.

• Redigerat 2020-12-06 11:56 av Uppkatten
OberonsMatte
1

Att katter dras till nyrensade lådor kan också bero på att det är särskilt lockande att använda en nyrensad låda just för att den är nyrensad, ren och oanvänd. Inte nödvändigtvis för att de vill att det alltid ska finnas kiss där (och fortfarande finnas kiss där när de behöver använda lådan nästa gång).

Jag tror att själva krafsljudet som blir när man rensar lådan också stimulerar katten att känna sig kissnödig.

Jag har för närvarande bara 2 (stora) lådor till 4 katter och det funkar med de kattindivider som ingår i min kattgrupp och förmodligen tack vare att jag rensar väldigt många ggr per dag (jag är hemma stor del av tiden och då rensar jag oftast så fort jag hör att någon är där). Är båda lådorna använda ser jag hur de då oftast går från den ena till den andra och jämför vilken låda som ser minst använd ut när de ska välja. Lådorna står i hall och vardagsrum, båda lådorna används, men den i vardagsrummet (i lägenhetens mitt) används vanligtvis något oftare.

Ingen av mina katter har någonsin kissat på fel ställe, men skulle de göra det vet jag att det är lådantalet som måste utökas.

Sajtvärd Katter iFokus

• Redigerat 2020-12-06 12:31 av OberonsMatte
Uppkatten
1

#1 I det här fallet är det definitivt frågan om att hon anser att hennes lukt ska finnas där ("uppdatering"). Men jag förstår ditt resonemang.

Nyrensade lådor verkar inte vara extremviktigt för mina tjejer, de föredrar favvo-lådan även om den är välanvänd och andra lådan är tom (så när som på den obligatoriska pölen). Men tar jag bort pölen så måste lådan omedelbart "uppdateras" med ny pöl. Självklart gör jag rent den andra lådan samtidigt, men där får jag inte samma reaktion.

Inte heller jag har någonsin haft problem med felkissande katter 😊.

Men skulle de börja felkissa så är det förstås veterinärbesök och översyn av kattlådor och kattsand/kattströ som gäller. Kan tillägga att kattlådorna rengörs minst 2 ggr per dag.

Sajtvärd för Hittekatter i Fokus. Sajtvärd för Djurskydd i Fokus. Medarbetare på Katter i Fokus.

• Redigerat 2020-12-06 13:19 av Uppkatten
Soligajag1
1
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
Förhandsgranskning av bild 1 av 2
Förhandsgranskning av bild 2 av 2

Jag har 2 katter / bröder , jag har en kattlåda , det är perfekt .
Jag håller den ren , byter sand då o då . Tänk dig själv om du går på toa och det är kiss på toa stolen , inte så kul va , 🤨🙁
Knatte o Tjatte , 12 år är dem . Mattes pälsklingar ! 😻😻

HH 🙂