Katter iFokus

Katter

Läst 431 ggr
AndH
0

Förstår inte min katt

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Hej alla. För ett år sedan införskaffade jag en äldre katthona från ett katthem. Hon var tio år gammal och satt mest och tryckte i ett hörn. Jag tänkte hon skulle bli perfect sällskap till min äldre hona på 12 då. Det var lättare sagt än gjort och det tog flera månader innan hon vågade gå längre bort än soffan.

Nåja med mycket katt kbt träning fick jag henne att känna sej hemma och från att ha fått panik bara hon hörde min katt så fick ja henne till slut att känna sej trygg. Så pass att dom kan ligga i sängen samtidigt och äta relativt nära varandra. Problemet med katten är dock hennes lådvana, eller bristen på den. Hon vägrar gå på lådan när jag är hemma. Först trodde jag det var själva lådan som var problemet. Utökade till ytligare än. Testade olika sorters sand och djup på dom. placerade dom på olika platser med och utan lock. Inget av detta hade någon betydelse. Hon vägrar gå på lådan när jag är hemma.
När jag kommer hem från jobbet har hon gått på lådan. Så fort jag drar mej undan till sovrummet går hon på lådan men i stort sätta aldrig när jag är uppe. Och skitnödig är hon för varje dag sitter hon och åmar sej och är nödig. Ibland får jag henne att gå på lådan då jag sätter henne där men oftast inte. Ibland har timingen blivit så att jag ska åka iväg och då har hon gått på lådan när jag kommer hem.

Hon har ett ganska konstigt beteende när hon blir riktigt tjålig. Piper, spretar med benen och får stora pupiller. Jag brukar ta fram en lekpinne och distrahera henne så hon kommer ur det. Hon är i övrigt en otroligt tjålig och busig katt. Hon vågar inte riktigt springa amok i lägenheten och busa men leker mycket med mej i soffan eller sängen. Hon är tillgiven och söker ständigt kontakt.

Just nu i skrivande stund hoppade hon upp och sket bredvid mej? i soffan. Jag satte henne nyss på lådan, hon trycker lite. Går därifrån och sätter sej bredvid mej. Varför lådvägrar hon när jag är hemma. Jag varken skäller eller skriker på henne utan det har blivit som en en riktigt "suck" i livet att torka skit och tvätta högen som växer sej större i badrummet. Jag har arbetat så jvl mycket med den här katten. Hon var rädd för allt men genom att vänja henne sakta så har jag hon gått ifrån att blir rädd när man öppnade ett pastapaket till ja nu kan rusa runt i lägenheten och pyssla.

Frågan är hur jag ska göra. Jag känner att ja inte kan ha det såhär och inte för katten heller. Stressen gör henne lös i magen (har testat om det var nått annat fel) Hon trivs inte med andra djur och det visste jag men min gamla katt som hon nu har accepterat kanske stressar henne endå

Så till mina sista ord. Jag funderade på att ge bort henne till nån men vem vill ha en sådan katt. Hon är skitmysig men kanske bättre att låta henne somna in. Tankarna har fart så länge men avbryts varje gång hon kommer och hälsar på mej vid dörren. Eller ligger på brösten på kvällen. Man vet ju inte vad hon haft för förhållanden innan hon kom till katthemmet. Nyss satt hon och sket vid min sida. Nu sitter hon å kurrar och lutar sej mot mej och vill leka

OberonsMatte
1

#0 Av det du beskriver upplever jag att felbajsandet är själva huvudproblemet och det som är viktigast att försöka hitta en lösning på. Oavsett om du behåller henne själv eller skulle försöka omplacera henne när det är löst.

Det första du måste ha förståelse för är att felbajsandet inte är riktat mot dig. Katter har ingen uppfattning om vad felbajsande innebär för människor utan försöker bara följa sina medfödda instinkter utan någon egentlig uppfattning om dem heller.

För att lösa ett felbajsning/felkissningsproblem så måste man utgå ifrån den kunskap som finns om katters naturliga beteenden och behov och söka orsaken och lösningen på problemet där. När det gäller motvillighet att använda befintlig lådsituation så är det jätteviktigt att utöka och förbättra den befintliga lådsituationen och att vara medveten om att varje liten enskild egenskap kan vara den detalj som är "fel".

• När det gäller lådantal finns det ingen övre gräns för hur många lådor som kan behövas i ett individuellt fall för att bryta ett invant felkissnings/felbajsningproblem.

• Oavsett hur många lådor man har hjälper det inte om de är felplacerade. Katter kan ha väldigt starka instinkter när det gäller var de känner sig bekväma med att utföra sina behov.

• Oavsett hur många lådor man har hjälper det inte om lådstorlek/lådmodell inte motsvarar katten behov. Det naturliga för katter är att föredra rymliga lådor som är lätta att ta sig i och ur och som ger möjlighet till fria "flyktvägar" och fri uppsikt för att slippa riskera att bli överraskad och trängd. Ibland kan katter föredra att vara lite halvgömda i en låda med huv, men då är det viktigt att lådan är stor och rymlig och att öppningen är stor så att katten slipper sitta med hukande huvud. (finns t.ex. huvlådor där man även kan fälla upp halva taket).

• Oavsett lådantal, lådplaceringar och lådstorlek/lådmodell så hjälper det inte om strö/sandsort och sandmängd är "fel". Katter vill ha möjlighet att gräva en grop som de utför sina behov i och föredrar underlag som känns mjukt mot tassarna och som har naturlig/neutral doft. Oftast är alltså lerbaserad, FIN-kornig, klumpbildande och oparfymerad sand det säkraste kortet.

• Oavsett lådantal, lådplaceringar, lådstorlek/lådmodell och sandsort/sandmängd så hjälper det inte om lådorna rensas för sällan. Katter är renliga djur som kan vara väldigt känsliga när det gäller redan använda toalådor. Många katter föredrar att byta låda om de ska bajsa efter att de kissat, trots att det bara är deras eget kiss i lådan. Har man flera katter kan motviljan att använda en redan använd låda vara ännu större.

När det gäller ett enskilt felkissnings/felbajsningsfall så är det även viktigt att fundera på hur lådsituationen såg ut när beteendet började. Vad var det för brister i DEN lådsituationen som kan ha orsakat beteendet?

Kissar hon fel också eller sker det alltid i lådan?

Sajtvärd Katter iFokus

• Redigerat 2020-12-03 21:19 av OberonsMatte
AndH
0

Hej å tack för svar. Nä ja vet att det inte är riktat mot mej utan någonting underliggande. Jag blir inte arg på kissen utan bara frustrerad att ingenting funkar. Tycker synd om henne

Hon kissar alltid i lådan.
Jag har testat olika lådor, med och utan tak. På alla tänkbara ställen i lägenheten. Lådorna har stått allt från intryckta i hörn till ute i det fria för att se vad hon ville ha.
Olika djup på sanden för att undvika att hon inte sjunker ner för mycket med tassarna. Jag har testat att ha minutiöst rent och även att ha lite lukt kvar ifall det skulle hjälpa. Finkornig sand som klumpar bra

Man kan säga av allting jag har testat så verkar det inte spela någon större roll. Hon går på lådan när jag inte är hemma (ok ibland har hon hoppat det men inte ofta) eller när jag har gått å lagt mej.

Som idag när jag kom hem så hade hon gått på lådan men efter maten då blev det soffan där jag satt. offtas pågår det ett par veckor sen kan det vara riktigt bra i 2-3 dagar innan det sätter igång igen.

AndH
0

#2:
Det känns som en beteendestörning. Jag hade kompis som bodde i min lägenhet när jag var borta en vecka och det var lika dant då. Min före detta sambo som katten var van vid.

OberonsMatte
2

#2 För att kunna ge råd om något du själv inte redan förstår eller ser en lösning på är det detaljerna som är viktiga. Om katten fortfarande bajsar på andra ställen än i lådan så beror det på något du själv ännu inte har tänkt på. Orsaken finns där, det gäller bara att se och förstå den.

Eftersom det är önskvärt att bajsandet sker i en toalåda så går det inte att komma ifrån att lådsituationen måste granskas och analyseras på alla sätt den kan analyseras och granskas för att hitta vad det är med den som gör att katten inte vill bajsa där.

Om du anlitar en professionell kattbeteenderådgivare så kommer den personen inte heller nöja sig med att kattägaren själv försäkrar att hon "testat allt". För bästa rådgivning och inför utformande av ett åtgärdsprogram brukar kattbeteenderådgivning även innehålla hembesök (för att den som ger råd ska kunna bilda sig en helt egen uppfattning av miljö och miljöegenskaper på plats, med sina egna ögon).

Professionell kattbeteenderådgivning för komplicerade fall som kräver individuell utredning och individuellt anpassat åtgärdsprogram kostar flera tusen. Vi som svarar i den här tråden gör det gratis utifrån den kunskap vi samlat på oss av egen erfarenhet och genom intresse för problembeteenden, men för att det ska vara till nytta för dig så måste även vi få ett underlag att utgå ifrån. Frågor som är relevanta är t.ex:

• Hur stort bor du?
  • Hålls katterna enbart inomhus?
  • När skedde första felbajsningen efter att du fått hem katten?
  • Hur såg lådsituationen ut när första felbajsningen skedde(när det gäller alla de egenskaper som jag tidigare nämnde)?
  • Exakt vilken lådsituation erbjuds katterna just nu (när det gäller alla de egenskaper som jag räknade upp tidigare)?
  • Hur mycket tid tillbringar du hemifrån och hur mycket tid tillbringar du i hemmet?
  • Hur kattanpassat är hemmet när det gäller antalet resurser (förutom toalådor), t.ex. matplatser, mattillgång, vattenskålar, klösmöjligheter, utkiksplatser, högt belägna viloplatser, sovplatser, gömställen, stimulans och lek?
  • Vad finns det för samband i tillvaro/miljö som sammanfaller med att felbajsande startar och slutar i perioder? (något är det, men vad kan förmodligen bara du komma på). Stress ökar kraven på lådsituationen, så förmodligen har det något med det att göra.

Sajtvärd Katter iFokus

Uppkatten
4

#0 Jag vill först be dig observera att avlivningshot inte är tillåtna på sajten enligt sajtens regler. Katter i Fokus stöder inte avlivning av friska katter.

Min nästa tanke är att de allra flesta seriösa katthemmen finns där "på livstid" för "sina" katter. D v s uppstår det situationer/problem som man inte kan lösas i det nya hemmet så är katten alltid välkommen tillbaka till "sitt" katthem. Detta för att katter inte ska fara illa eller avlivas i onödan.

Katthemmen har också stor erfarenhet av att hantera s k beteendeproblem och vet att även om något inte fungerat i ett hem så kan det fungera alldeles utmärkt i ett annat.

Många katthem har kontrakt som man får skriva under när man adopterar katten där det står t ex att "jag förbinder mig att inte låta avliva katten utan medgivande av katthemmet, förutom vid veterinärs rekommendation". I dessa fall är det väldigt tydligt att katthemmen vill att "deras" katt ska ha en "väg tillbaka till katthemmet" om situationen kräver det. Och även om det inte finns något kontrakt så är min uppfattning att man alltid bör kontakta "sitt" katthem hellre än att låta avliva en frisk katt. Då finns också chansen att få tips och råd.

När det gäller din katt så får jag några funderingar, utöver vad OberonsMatte har skrivit.

Min första fråga är hur katten mår i magen; normal, lös eller förstoppad?

Hur gör du rent när katten har felbajsat?

Spontant gissar även jag att stress kan ligga bakom det här beteendet.

Katter använder ju därtill sitt bajs för att "sända meddelanden" till andra katter (därmed inte sagt att det skulle vara av betydelse i det här fallet).

Det känns som att du behöver vara lite detektiv här.

Sajtvärd för Hittekatter i Fokus. Sajtvärd för Djurskydd i Fokus. Medarbetare på Katter i Fokus.

AndH
1

Hej och tack för svar

Det var inte meningen att det skulle ses som något slags "hot" det tänkte jag inte ens på när jag skrev utan var bara en fråga som alla andra. Då menar jag inte med innebajsadet utan dom stadierna av spänningar hon får när bakbenen spretar rakt ut och jag måste hjälpa henne att komma ur det. Jag har haft katt i 25 år men aldrig sett ett sådant beteende. Så min fråga i det var om det är allvarligt och om katten lider av det.
Jag har klämt på henne så ont på nått ställe verkar hon inte ha iaf.

Dom visste inte så mycket om henne på katthemmet utan att den skulle behöva komma till ett lugnt hem. Hon hade legat och tryckt i ett hörn ganska många månader.

Jag tror ochså det är till viss del stress och även från mej eftersom hon inte vill göra ifrån sej när jag är uppe. Som i går låg hon oroligt vid min sida i soffan. När jag gick och la mej gick hon genast på lådan och sedan somnade i sängen brevid mej.
Jag får försöka identifiera vad hon inte gillar. Kanske gör jag något omedvetet som hon inte tycker om.

Hon har varit inomhuskatt hela livet. Jag bor inte så stort men det finns höga platser och stora fönster hon brukar sitta vid. Låt oss säga att jag har ett gott hem för katter och inte borta längre än arbetsdagen. Busa med dom får man ju göra oavsett om man vill eller inte så dom ska bli stimulerade eftersom dom inte leker med varandra.

Hon har varit växlande lös i magen men inget fel hittades veterinären när hon kom hit. Testat olika mat samt kokt torsk och några små påsar som ska stabilisera magen (nå pulver från veterinären som katthemmet rekommenderade) när hon felbajsar på tyger så blir det ju tvätten. På golvet såpa. Helt ärligt så minns jag inte riktigt när det började men till och från så länge jag haft henne. Lådsituationen just nu är olika för dom båda lådorna. En lite gömd den andra väl öppen. Hon går på båda när det passar.

Jag kan inte komma på något annat än stress som gör att hon helt plötsligt går på lådan ett par dagar och sen återgår. Helst vill jag inte ge tillbaka henne till katthemmet med tanke på hur dåligt hon mådde där.
Jag får försöka analysera beteendet lite bättre och se om jag kan hitta en röd tråd och när den är funnen ett nytt hem. Kanske känner hon sej instängt helt enkelt. Som du skriver jag får bli detektiv.

OberonsMatte
1

#6 Jag förstår inte riktigt på vilket sätt de där spänningarna i bakbenen visar sig när hon är "tjålig" (kelig?). Ligger hon ner då, på rygg eller på sidan? Hur reagerar hon om du klappar henne då?

Du beskriver en katt som var osäker och skygg (?) när hon flyttade in för ett år sedan, vilket inte alls är onormalt när man placerar en 10-årig, fullt mogen och t.o.m. äldre katt i ett hem där det finns en främmande fullt mogen , ännu äldre 12-årig katt. Du skriver att du "inte bor stort", och då tänker jag att det är ännu mer naturligt att hon sökte skydd bakom/under soffan den första tiden. Inte för att komma undan dig - utan för att hålla avstånd från den främmande katt i vars revir hon plötsligt placerats i.

Du skriver : "hon somnar bredvid mig i sängen", "ligger på bröstet på kvällen", "kommer och hälsar på mig vid dörren", "hon är en otroligt tjålig och busig katt", "leker mycket med mig i soffan eller sängen. Hon är tillgiven och söker ständigt kontakt"… Hennes tillgivenhet och relation till dig är alltså inte ett problem utan beskrivningen tyder snarare på att hon är en glad, lekfull, social och kelig katt.

Jag håller med om att du måste vara lite av en detektiv för att hitta orsaken till varför hon väljer bort den erbjudna lådsituationen relativt ofta, men sök efter konkreta ledtrådar. Gå igenom lådegenskaperna som jag rabblade upp i min första kommentar. Enbart 2 (?) lådor som dessutom är olika räcker inte när man ska försöka bryta ett felbajsningsbeteende. Särskilt inte när det finns ytterligare en katt som använder lådorna.

För dagbok angående hennes avföring och notera antalet bajsningar per dag och om konsistensen är för lös, för hård, för liten och torr, om den är blodblandad, har ovanlig färg eller om den luktar ovanligt illa.

Sajtvärd Katter iFokus

• Redigerat 2020-12-04 19:29 av OberonsMatte
Uppkatten
1

Det här beteendet där benen "spretar rakt ut" - jag har lite svårt att se det framför mig, så jag är inte säker på att jag förstår riktigt hur du menar. Är det något som är utrett så du vet vad det beror på? För du uppfattar det som något udda/avvikande om jag förstår dig rätt? Du kanske borde passa på och filma det och diskutera filmsnutten med veterinären? För sådant beteende är ju ofta svårt att "provocera fram" när man väl är hos veterinären. Jag tänker på ifall det beteendet kan ge dig/er någon ny ledtråd om hennes felbajsande. "Har katten alls förmågan att kontrollera felbajsandet" funderar jag då.

Du skriver att hon varit lös i magen, har ni tagit avföringsprover på henne? Annars låter det som att det kan vara dags för det. Diskutera det med er veterinär, tycker jag.

När det gäller rengöring efter felbajsning så rekommenderar jag ättika (även till textilier), för att få bort lukten så att inte heller katten känner lukten längre (de känner ju lukter bättre än vad vi gör). Så länge katten känner lukten av avföring så riskerar platsen/tyget att användas som toalett igen.

Sajtvärd för Hittekatter i Fokus. Sajtvärd för Djurskydd i Fokus. Medarbetare på Katter i Fokus.

Uppkatten
2

En annan fundering är om hennes magproblem kan ha gjort så att hon förknippar kattlådan med smärta. Då brukar katter kunna sätta sig på något mjukare istället när de behöver bajsa.

Fundera också lite kring det jag skrev tidigare om att avföring används katter emellan för att "meddela sig"/markera revir. Då placeras avföringen ofta lite högre upp (t ex i en soffa om katten är en innekatt). Kan det vara så att hon känner behov av att revirmarkera gentemot din andra katt? I så fall är det extra viktigt att du har gott om resurser (d v s flera sovplatser, kattlådor, matskålar, vattenskålar o s v), och gärna så att katterna kan nyttja dessa utan att behöva vara onödigt nära varandra. Har du testat att ha Feliway i vägguttaget? Har du testat att strö Zylkene över maten för att ge katten lite extra känsla av lugn och trygghet?

Ja, nu spånar jag som du märker, sedan är det du som får vara detektiv och försöka ta reda på hur just din katt mår och vad just din katt har för behov. Det där med att hon "spretar med benen" låter dock lite udda….?