Katten vill inte gå ut!
Vi har en kille här hemma som vi har haft i ungefär 1,5 år. Innan vi tog över honom så var han innekatt som ibland gick ut på promenader med sin matte, men hon sålde honom då han visade tydligt att han inte ville vara innekatt. Så sedan vi haft honom ett tag började han gå ut och älskar att vara ute! Han gillar inte att vara ute så länge, han går ett varv i området (har gps halsband) och sedan kommer han hem och jamar utanför dörren.
Men sedan i förrgår, när vi fick frost, så vill han inte gå ut alls! Han går utanför dörren och vänder direkt! Såhär var det inte förra året om jag minns rätt… den andra katten vi har verkar inte bry sig alls om att det är kallt och klättrar i träd och busar. Men hankatten vägrar.
Har ni katter som inte gillar att gå ut när det är kallt? Hur hanterar ni det? Ska jag låta honom vara inne eller kanske gå med honom ut? Tänker om han bråkat med någon grannkatt..?
Klart att han ska vara inne. Klok katt😉
Han visar ju vad han vill så det är väl bara att låta honom få välja.
/Maria
Vår tös Mira som kom hit i september, van utekatt, vill gärna inte gå ut när det är visst väder. Inget konstigt. Alla katter vi haft har gått ut mindre på vintern / när det är vissa väderslag
Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.
Om katten trivs i sitt hem och är lite bekväm av sig så är det inte konstigt att den föredrar att stanna inomhus när det är obehagligt väder ute.
Det är lite förvånande att läsa att kattens tidigare ägare trodde att han vantrivdes så med att vara innekatt med tillgång till kontrollerad utevistelse att hon kände att han behövde omplaceras.. En katt som tycker att det räcker med ett varv runt huset och som föredrar att stanna inne helt om vädret inte passar känns inte som en katt som kräver fri utevistelse…?
Sajtvärd Katter iFokus
Mina katter vill bara vara ute när det är behagligt väder. Är det kallt, blåsigt, blött eller snö vill de inte ens gå ut på balkongen. Tar jag ut dem ändå blir det en väldigt kort stund.
Sajtvärd Katter iFokus
Fullt normalt, 😁 😸 Kisse hälsar att det är lagom att sitta en stund på trappan när det är kallt. Sedan är det dags för en god sömn igen.
"Freden måste komma först. Gör den inte det, min vän, kommer inget efter den."
💓 Sajtvärd på Fenomen, Hjärnan, Kulturtant, Oförklarade fenomen
Låter helt normalt även i mina öron. Hade katter som jag gick med i koppel tidigare. Så snart frosten/snön kom så valde de att stanna inne.
Sajtvärd för Hittekatter i Fokus. Sajtvärd för Djurskydd i Fokus. Medarbetare på Katter i Fokus.
#3 Nej jag förstår att du tänker så men denna katten är en mycket bestämd herre och jamar och gnäller och visar mycket tydligt när han inte mår bra <3 Vi hade problem med honom i början av tiden vi hade honom med att han bara gick runt i lägenheten och jamade, tills vi tillslut lät honom gå ut ;)
Hon bodde i en lgh på 3e våningen och hade inte möjlighet att ta ut honom dagligen, och märkte väl att han inte mådde bra :)
Skönt att höra att fler personer har katter som bestämt inte vill gå ut när det blir annat väder. Nu har vi fått plusgrader här över natten och redan nu på morgonen ville han gå ut igen haha!
Hankatterna går ut året runt, om än mindre. Honkatten går inte ut alls om det är kallt eller dåligt väder.
"Nästan allt går att använda till håret"
Värd för Hår, Träning. Skönhetsrecept, Te, Vikingar, & Medeltiden.
Medarbetare på Sagan om ringen, Hälsa, Goth, Återbruk & Musik