Kräsen katt
Hej!
Jag har en extremt kräsen hankatt hemma, ena gången så är något super gott men när man ger det igen kan han inte ens tänka sig att smaka. Vi har testat det mesta som finns så nu undrar jag om ni vet någon mat som brukar funka för extremt kräsna katter?
Torrfoder brukar gå ner och kokt kyckling (men då får han ju inte i sig all näring han behöver) men tyvärr kan torrfodret inte stå framme då vi försöker få hans kompis att gå ner i vikt.
Tack på förhand :)
#0: jag kan tillägga att han är pigg i övrigt och springer med till matskålen och vill ha mat men sen slickar han bara upp såsen eller tar några tuggor.
Hur gammal är katten? Och hur länge har du haft katten?
"Torrfodret brukar gå ner", skriver du. Innebär det att katten trots allt får i sig vad han behöver och är normalviktig?
Sajtvärd för Hittekatter i Fokus. Sajtvärd för Djurskydd i Fokus. Medarbetare på Katter i Fokus.
#1. Mosar du maten så han får slicka i sig både bollarna och såsen?
Om jag inte mosar maten slickar de bara i sig såsen och går därifrån, sen 10 min efter det kommer de och skriker efter mat.
Ingen blir ju mätt på bara sås.
Igår gjorde jag ingenting och blev inte klar, så jag fortsätter idag!
Thrive kyckling är ganska likt kokt kyckling, men är ett helfoder så innehåller allt katten behöver. Kanske värt att testa?
- Redigerat 2020-11-27 09:09 av Kattpatrullen
#2 Han är 1 år och jag har haft honom sen han var 13 veckor. Han är fertil men vet inte om det kan påverka aptiten? Jag skulle säga att han ligger lite under normalvikt.
#3 han slickar bara i sig såsen trots att jag mosar 😅
#4 Jag har testat det förut och det gick ner men nu vill han inte äta applaws längre och det är ju ganska likt i konsistensen om jag kommer ihåg rätt.
Jag har också en kräsen hankatt som bara gillar såsen så därför har vi börjat med kattsoppa till honom, och så kompletterar vi med torrfoder så han verkligen blir mätt. Då får han i sig lite mums och vätska och blir mätt på torrfodret. Win win =)
#6: Det kanske jag får testa! 😃
En fertil hankatt är oftast knepig med mat, min vägra allt utom Royal Canin Kitten torrfoder…. Finns det någon särskild anledning till att din hane ska hållas fertil? Kastrerar man får dom bättre aptit
Har du testat applaws med smak av tonfiskfile och räkor? Den borde slinka ner. Finns på zooplus.
Mvh
Mig
#8 Ja han har parats men ska kastreras nu på fredag så då kanske det blir bättre. 😄
#9 nej men det kanske jag får testa nästa gång det är dags att beställa mat 😄