Vilken ras ska jag välja...
Hej! Nu vänder jag mig hit för lite tips och råd inför kattungeköp.
Jag har länge planerat att skaffa kattunge (igen) (man lär sig aldrig hur krävande det kan vara 😄) men sedan gick vår familjs äldre kattherre bort för ett tag sedan och det hamnade lite på is.
Nu har jag tagit upp planerna igen och jag har, sedan 20 år tillbaka, velat ha en ragdoll. Jag anser de vara väldigt vackra och har det temperamentet jag söker hos en katt. Jag är medveten om pälsvården som krävs.
Men, jag vill inte stänga några portar till någon annan ras, det finns många raser där ute och jag vill läsa på om de flesta innan jag hör av mig till eventuell uppfödare och även höra vad ni ”föredrar” och varför?
Jag har även kikat på brittisk korthår och de har också de egenskaper jag söker. Någon som har erfarenhet av både ragdoll och brittisk och kan berätta om eran erfarenheter?
Och sen undrar jag då om ni har någon annan ras ni ”rekommenderar” mig att titta närmre på? Jag vet liksom vilka raser som finns men vet inte så mycket om varje ras.
Om jag får säga några önskemål från det jag söker, även om jag vet att det är från individ till individ, så kanske det ändå kan vara till hjälp. Vår nuvarande katt är en hane, genomsnäll men väldigt lugn och .. lat. Han trivs bra med andra katter men jag tror det vill sig bäst om skaffar en katt där aktivitetsnivån ligger på ungefär samma nivå för att det ska bli bra. Gärna en ras som är sällskaplig och tycker om att ”följa med” familjen.
Jag är öppen för förslag och tacksam för svar!
Hur gammal är din nuvarande katt? Är han innekatt?
Sajtvärd Katter iFokus
#1: Han är åtta månader. Ja, innekatt. :-)