Favoritfärg/teckning?
Vart nyfiken efter att ha läst andra färg(genetik)trådar här på sidan.
Har ni någon färg och/eller teckning som ni är extra svag för?
Antingen inom er ras, andra raser eller hos katter generellt.
Visa gärna bilder om ni har. 😻
// Harley

Egentligen tycker jag att utseendet är oväsentligt (precis som hos oss människor), det viktiga är inte hur någon ser ut utan hur den är.
Sajtvärd för Hittekatter i Fokus. Sajtvärd för Djurskydd i Fokus. Medarbetare på Katter i Fokus.

#1: Otroligt fin!
#2: Ja jo, givetvis, men det hindrar ju inte att man rent generellt tycker rött hår är vackrare än blont, dåligt exempel men kanske förstår hur jag menar.
Var bara en lättsam fråga, menade inte på något vis att jag (eller någon annan) ska välja ny kattkompis enkom efter utseendet eller så.
#3: Plutten då! 🥰
// Harley
Min tös är en blåsköldis, så håller mig till den teckningen jag.
Annars tycker jag att brandgula och även grå katter är fina.
Löjligt förtjust i mönstrat !
Väldigt svag för sköldpaddor, med eller utan vitt. Och så gillar jag vita odd-eyes :) Och så klart de som är maskade mörkt i ansikte, tassar och svans - vad nu det heter. (Och alla andra också, finns väl egentligen inga fula färger eller teckningar.)
Stolt matte till Agnes och Sonja ❤️
Stålgrå med vita inslag. Så fint🙂 men personligheten är nog viktigaste… eller när man lär känna en i individ blir jag fäst ändå💓
#5: Var tvungen att googla och wow, vilken läcker färg…eller heter det teckning? 😅
#6: Ja det är så fascinerande vad genetik kan åstadkomma för små mästerverk i kattpälsform.
#7: Håller med, tror aldrig jag sett en "ful" katt. 😻
#8: Ja, de är riktigt fina.
// Harley
#9 Egentligen är det nog färg och inte teckning, om man ska vara petig. 😸
Det heter ju sköldpaddsfärgad, eftersom det är två färger det rör sig om.
Brukar förenkla det med att kalla det hennes teckning då en del personer privat inte förstått först varför man kallar henne padda och man inte orkat förklara och sedan har det blivit en ful ovana liksom. 😅
#10: Tack för utbening. Jag kommer garanterat säga (skriva) fel iaf, men nu har jag lärt mig för stunden. 😋
// Harley
#11 Alltid något. 😎
Jag har nog ingen favoritfärg men har helst inte gillat röda färger så mycket men visst fick vi en röd katt i alla fall❤❤❤ Lorentz.
Min man har alltid älskat svarta katter och nu har vi Lakritz. Han är kolsvart, det finns inte en minsta gnutta annan färg ens på trampdynor eller tandkött.
/Maria
Jag gillar svartvita katter lite extra.
"Weather forecast for tonight: dark." ~ George Carlin
En färg jag är särskilt svag för är creme, gärna i kombination med vitt.
Känslan för creme tror jag beror på att min första skogishane var creme-vit. Hans efterträdare blev en lika underbar cremetabby-vit Moltas. Efter Moltas har jag nu lille Lotus som inte är creme, men rödsilvertabby-vit, som är lite mörkare, men ändå ganska snarlik i färgen. Cremetabby-vit Moltas:
Sajtvärd Katter iFokus
#18: Måhända inte creme-färgad, men stilig är han. :)
Finns många färger jag tycker om, men är lite svag för solid svart 😍 Sen gillar jag paddor i alla färger med och utan vitt och är smoke/Silver med då ska det vara bra varianter av silver och smoke… Man ska inte vara osäker på om katten är det liksom