Katter iFokus

Katter

Etikettallmänt-kattprat
Läst 194 ggr
planetkladd
0

En kattkompis?

Hej! Min mamma och jag har nu gått i tankar att skaffa en kattkompis till katten Signe här hemma.
I september var vi tvungna att vara hemma hos min farmor en del då hon inte riktigt klarar sig själv och min pappa inte hade tid. Då lämnade vi missen hemma själv och det kändes inte så kul. Signe är utekatt dock så hon hade nog en del att underhålla sig med men om hon är inne tror jag lätt det blir tråkigt och ensamt.

Mamma och jag är tveksamma på att skaffa en kattkompis till Signe dels för att hon var ensam i kullen, inga syskon eller liknande och nu har hon varit ensamkatt här också. 1,5 år är hon ungefär.

Signes mamma är min pojkväns familjs katt så jag frågade dem om de tror att missen här skulle gilla en kompis och de var lite kluvna om hon skulle acceptera en annan katt i hemmet.

Skulle jättegärna höra åsikter och fungerar/råd angående detta!

OberonsMatte
0

Den mest försvårande omständighet är nog att Signe är utekatt med fri tillgång till utevistelse. Om man vill att katter ska utveckla samhörighet och acceptans inom ett gemensamt kärnrevir måste introduktionen ske inne i det kärnreviret, dvs. inomhus. Får katten möjlighet att undvika inkräktaren genom att gå ut och hålla sig hemifrån istället så kommer hon med all sannolikhet att göra det.

Att vuxna katter instinktivt undviker främmande katter är naturligt, så för att skapa önskade relationer måste man alltså ta hänsyn till det genom att begränsa tillgången till fri utevistelse under en introduktion.

En kattkompis kan innebära både stimulans och trygghet, men en utekatt behöver egentligen inte mer stimulans än den redan får genom utevistelsen.

Sajtvärd Katter iFokus

planetkladd
0

#1: Ja, givetvis skulle hon hållas inne under tiden den andra katten flyttar in och de lär känna varandra. Annars lär det inte bli något av någonting.
Tack för dina tankar eller vad man ska säga!

En annan fundering jag haft om det är okej att jag ställer en till fråga, är om det är möjligt att vänja en utekatt vid innelivet permanent?
Jag hade ju hellre velat att Signe var en innekatt men mina föräldrar tycker det hade varit synd då vi bor fint för utevistelse för katt.

OberonsMatte
1

#2 Ja, det går att vänja katter vid innevistelse likaväl som att det går att vänja dem vid utevistelse. Bor man kvar på det ställe där katten vant sig vid fri utevistelse ställer det högre krav på ägarens tålamod och uthållighet, men det är inte omöjligt.

Ett första steg kan vara att åtminstone begränsa utevistelsen så att katten inte får vara ute alla tider på dygnet eller hur länge som helst och hur många ggr som helst per dag.

Min förra gammelkatt gillade utevistelse (under uppsikt), men accepterade fullt ut att utevistelse vanligtvis enbart skedde högst en gång per dag och bara vid en särskild tid på dagen (eftermiddag - vid fint eller åtminstone hyfsat behagligt väder). Eftersom han var invand vid den rutinen så var det bara då (under en begränsad tid på dagen och enbart vid fint väder) han kunde börja tjata och visa att han ville gå ut och han kunde även själv ha på känn när det var dags att gå in igen.

Sajtvärd Katter iFokus

• Redigerat 2020-11-05 13:27 av OberonsMatte