Katter iFokus

Katter

Läst 295 ggr
trapstile
0

Mage eller hosta?

Har en 7 årig kastrerad katthane som börjat få flera diffusa symptom. Han började magra äta dåligt och senaste kanske två månaderna har han börjat kräkas. Han gör det bara på morgonen ganska på klockslaget tio i sex eller möjligen tio i sju. Det han får upp är först bara vitt skum som en liten klick. Men nu även brunt vatten. Trots att de får sista nattamaten ca åtta på kvällen. Han är annars pigg som vanligt och far omkring. Vi har tagit blodprov och gjort ultraljud. Blodprovet visade en liten förhöjning på njurvärdet och ultraljudet visade inget onormalt. Han äter nu endast njur foder. Men det konstiga kräkandet har fortsatt. Bara på morgonen. Är det någon som känner igen symptomen? eller kanske har något tips på hur man går vidare?

Uppkatten
3

Jag tycker att du ska kontakta din veterinär för diskussion av hur katten mår.

Jag har själv en njursjuk katt och har tidigare haft njursjuk katt, men jag skulle inte våga ge dig närmare råd, då jag inte har veterinärmedicinsk utbildning.

Jag reagerar dock på att din katt får kvällsmat så tidigt som åtta på kvällen. Det blir en lång natt med tom mage. Vet inte om du hör till de som bara serverar två mål mat per dygn, i så fall skulle jag öka antalet mål (små mål men oftare). Ibland kan flera små mål göra så att katter inte kräks lika ofta på morgnarna, MEN du har en njursjuk katt och då bör du gå via din veterinär för tips och råd.

Sajtvärd för Hittekatter i Fokus. Sajtvärd för Djurskydd i Fokus. Medarbetare på Katter i Fokus.

trapstile
0

Jag förstår att matuppläget låter konstigt. Det beror på att jag också har en tarmsjuk katt och då endast servera två till tre mål per dygn. Kan tyvärr inte ha maten framme då de nu äter olika specialfoder 7 åringen har ätit så i alla dessa år och det har aldrig blivit problem med detta. Inte förrän nu. Fast samtidigt är det ju lite konstigt med de nästan exakta klockslaget på kräkningarna. Har haft en hund som i slutet av sina år blev njursjuk. Han kräktes oavsett när på dygnet.

Det finns inget annat för en katt med njurproblem mer än specialmat enligt vetten. Inget konstigt med njurarna på ultraljud bara en liten förhöjning,som kan vara spontan enligt vetten. Men njurfodret har satts in för säkerhets skull. Lite tidigt att kalla honom njursjuk.
Men kräkningarna är underligga.

Uppkatten
4

Just när det gäller kräkningar enbart på morgonen har jag hört flera kattägare över åren som sagt att de fått ordning på detta just genom att inte låta magen "gå tom" så länge över natten.

Har katten förhöjda njurvärden så får du nog dessvärre betrakta katten som njursjuk. Min tjej ligger under gränsvärdet, men är likväl njursjuk sedan flera år tillbaka. Hon får dock inte njurfoder, eftersom veterinären anser att njurfoder visserligen skonar njurarna, men vanlig blötmat är bättre för resten av katten. Man väljer därför att avvakta med att sätta in njurfoder tills senare i sjukdomsförloppet. Men här gör veterinärer lite olika, och man vet nog inte riktigt i dagsläget vilket som gynnar katten bäst i längden (har en kompis som är veterinär som har försökt "bli klok" på det här…).

Du skriver att "det finns inget annat för en katt med njurproblem mer än specialmat enligt vetten". Det stämmer inte riktigt, en del njursjuka katter behöver medicinering, att man har koll på blodtrycket o s v. Och alla behöver de följas upp regelbundet hos veterinären, eftersom många njursjuka katter försämras över åren, med försämrad aptit, ökad törst, minskad muskelmassa, sämre hull, kräkningar och ökad urinmängd som vanliga symptom (på sikt). Njursjukdom är f ö mycket vanligt hos katter, och vanligare ju äldre katten blir.

Har man kollat urinprov på din katt, för att se om katten läcker proteiner i urinen?

Här finns mer att läsa om njursjukdom hos katt, och t ex hur man delar in njursjukdomen i flera olika stadier. Min tjej har t ex "begynnande njursvikt" enligt veterinären, som också sagt att katten befinner sig på stadie 2 enligt IRIS (en skala) http://iris-kidney.com/

Om katterna behöver äta olika foder och på olika tider så brukar en del använda den här typen av matskålar: https://www.zooplus.se/shop/katt/kattskalar_fontaner/foderautomat_for_katter/479484

Annars kanske du bara kan prova att lägga till ett litet "nattmål" för den här katten precis innan du själv går och lägger dig (gissar att du kan stänga in katterna i varsitt rum för en kort stund?).

Men det viktigaste rådet är alltjämt att du diskuterar det här med din veterinär så att det blir så bra som möjligt för just din katt.

Sajtvärd för Hittekatter i Fokus. Sajtvärd för Djurskydd i Fokus. Medarbetare på Katter i Fokus.

trapstile
0

Ett stort tack för tipsen Uppkatten. Jo när jag tänker efter så är det mer man kan både ge o göra för njursjuka katter.
Jag vågar dock inte ge honom vanlig blötmat då de ofta innehåller mycker salter vilket njurfoder inte gör. Urinet är testat o absolut inget konstigt där alls. Likt blodet för övrigt, parasitprov o träckprov. Allt helt ok. Han fick också magmedicin som han kräktes mer av. Ingen höjdare.
Sedan har jag testat med automat. Men det blev bara kalabalik. När timern öppnade sig så lät det lite. Båda katterna flydde. Sedan kom förstås fel katt till fodret. Så det gick inte…
Någon har sagt att kräkningarna kan vara hosta. Eller att han hostat o svalt slem för mycket. Jag tycker det låter långsökt eller har jag fel?

Uppkatten
0

Uppfattar du att katten har en massa slem, och att han försöker hosta upp slem? Är han ö h t snorig/förkyld? Har han något biljud på andningen?

I så fall borde han ju ha hosta även som INTE resulterar i kräkningar, tänker jag spontant. För det ska väl till rätt mycket hosta för att det ska bli en kräkning av det, eller…?

Hörde veterinären något slem/biljud på andningen när katten undersöktes?

trapstile
0

Veterinären hörde inte något biljud vid undersökningen. Men han kan låta väldigt "oren" i andningen och snarkar jämt. Det låter också som om han snarkar när han sitter i vaket tillstånd. Men det här med hosta kan vara långsökt…

Jag känner bara att det handlas i blindo. Han verkar tappa aptiten mer nu tycker jag.
Det som är kvar är gastroskopiundersökning. Men det är runt 9 mil dit, så det krävs lite planering. Sedan är det ett blodprov till på njurarna som kommer att
att göras snart för att dubbelkontrollera de tidigare värdet.
Men under tiden fortsätter han med de kräkningarna på morgonen och nu också mer saknad aptit. Är riktigt orolig samt fundersam varför det inte går att fastställa orsaken!