Katter iFokus

Katter

Läst 195 ggr
juliaragdoll
2020-10-25 09:21
0

Astma?

Hej!

Jag har en kattunge som gärna flämtar/andas med öppen mun när hon har sprungit/lekt väldigt intensivt. Igår kväll när hon hade busat mycket och börjat flämta lite så fick hon en hostattack, nästan kväljningar såsom att hon skulle spy även fast hon inte gjorde det. Har märkt att hon också nyser ett par gånger när hon är på lådan ibland. Annars har jag inte sett någon väsande andning och hon verkar annars må bra. Kan det här vara astma? Något annat? Eller var det kanske bara en tillfällighet? Tycker ni att det är något som måste utredas?

OberonsMatte
2020-10-25 10:41
3

Att en kattunge flämtar efter intensiv lek beror på att kattungar ofta blir lite överexalterade när de leker, särskilt om det är en lek som ägaren styr med t.ex. en vippa eller en laserpekare så att kattungen far runt som en galning för att försöka fånga vippan eller pricken. Flämtar kattungen då är det tecken på att man behöver lugna ner leken lite och/eller leka kortare stund.

Att kattungen nyser i lådan kan bero på att det dammar när kattungen gräver i sanden. En del sandsorter dammar mer än andra, vilken sandsort har du? Har du svänglucka på lådan?

Sajtvärd Katter iFokus

juliaragdoll
2020-10-25 13:35
0

#1: Jag tänkte också att flämtandet bara beror på intensiv lek, de är ju så himla busiga när de är kattungar. Men blev orolig pga. hostattacken.

Jag använder Everclean extra strong unscent som är vanligt parfymfritt sand. Har ingen svänglucka på lådan. Att gå över till något mer dammfritt alternativ låter som en jättebra idé. Du har inga tips på någon sorts Kattsand som inte dammar?

Uppkatten
2020-10-25 16:16
0

En mindre dammig Kattsand som jag tycker är bra är Softcat.

Annars är det tyvärr vanligt att Kattsand dammar, och Everclean är en väldigt bra Kattsand vad gäller luktreduktion mm.

Tror precis som #1 att din katt reagerat på lite väl intensiv lek.

Sajtvärd för Hittekatter i Fokus. Sajtvärd för Djurskydd i Fokus. Medarbetare på Katter i Fokus.

juliaragdoll
2020-10-25 18:57
0

#3: Tack för svar! Det kanske är så att det blir lite för mycket lek ibland. Tack så mycket för tips på Kattsand, supersnällt!