Katter iFokus

Katter

Etiketterhälsakosthållninghälsa,beteende,kosthållning
Läst 184 ggr
juliaragdoll
0

Kattungar lösa i magen

Hej!

Jag har två ragdoll kattungar på 4,5 månader som emellanåt är lösa i magen. De får inte diarré, men avföringen är mjuk och fastnar i pälsen så pass mycket att jag är tvungen att tvätta dem med schampo. Detta hände 1-2 gånger/vecka i början när de var 3 månader. Därefter har det avtagit lite men den senaste veckan har det hänt flera gånger i samband med att de har ätit lite mer våtfoder.

De har inte haft det här problemet hos uppfödaren. De har heller inte spolmask. Deras allmäntillstånd är annars bra.

Just nu får de fri tillgång till torrfodret "Royal Canin Mother & Babycat" samt får våtfodrena "Hill's Science Plan Kitten Chicken & Turkey" samt Hill's Science Plan Kitten Mousse" tre gånger/dag. Detta är samma foder som de har fått hos uppfödaren.

Vad skulle det här problemet bero på? Kan det bero på flyttstress även efter 1,5 månad? Jag funderar på att långsamt byta våtfodret till "Bozita Sensitive Diet & Stomach", är det en bra idé?

Tacksam för svar!

OberonsMatte
1

Det kan nog vara bra att hålla dig till en sorts blötfoder (istället för två olika) och se till att de inte äter för stora portioner för snabbt.

Sajtvärd Katter iFokus

Uppkatten
0

Min erfarenhet är att kattungar många gånger har lite känsliga magar. Kanske kan du klippa kattungarna lite i rumpan så att det inte fastnar så lätt där?

Sajtvärd för Hittekatter i Fokus. Sajtvärd för Djurskydd i Fokus. Medarbetare på Katter i Fokus.