Katter iFokus

Katter

Etiketterhälsabeteende
Läst 345 ggr
91Marran
1

Hjälp med veterinär

Hej!
Vi tog hand om en skygg katt för ca ett och ett halv år sedan. Han har problem med ögat och behöver komma till en veterinär. Vår nyaste katt har haft ögoninflammation, så det lutar åt det. Sambon pratade med vethem eller vad de heter. De rekommenderade lugnade för att få tag på honom. Han är inte lika skygg längre, men han får man inte fram honom hur som helst. Sambon har pratat med två veterinärer men ingen ger ut lugnade. Aptus biter inte och zylkene har vi inte fått hem ännu.
Sambon frågande första veterinären om vi får in katten i buren en dag när det är lättare och om vi får komma in som på drop-in. Det gick inte. Vi kunde boka en tid och se om vi får in honom men det blir inte lätt ändå. Vi kan ju inte boka tid varje dag och se.

Vi har inget bra rum att stänga in honom i. Enda rum med dörr är sovrummet och badrummet. I badrummet kommer vi inte åt honom om han går bakom tvättmaskinen. Sovrummet är lättare, där når vi honom förutom under sängen. Nu ligger han och trycker under soffan. Han känner på sig att sambon ska fånga honom.

Hur gör ni med skygga katter?

Mvh
Mig

MonicaLagerquist
1

Börja med att träna honom med at vara bekväm med buren.

Ha den alltid framme bäddad med en skön filt.

Ha den på ett bra ställa.

Lite högre upp på ett bord eller i en hylla.
Ge honom mat etter godis i den.

När han har vant sig att det vankas godis i buren så kan ni försöka att locka in honom i den regelbundet.

Då kan ni förhoppningsvis boka en tid och få in katten i buren. Stäng in katten i god tid så att ni inte känner stress när ni ska iväg.

Stolt ägare till tre La permer

Uppkatten
3

Stackars kissen.

Zylkene i normaldos lär inte heller hjälpa i det här fallet, det är inget undermedel. Möjligen kan ni prova att öka dosen och hoppas på ev. viss effekt.

Kan ni inte sätta för bakom tvättmaskinen? Packa in kuddar, täcken och vad som behövs för att han inte ska kunna slinka in där (obs, det måste vara rejält tätt!). Sedan ställer ni in transportburarna som de enda möjliga gömställena där inne (bäddade med t ex ett tjockt badlakan inuti + med ett badlakan över). Placera gärna dessa gömställen längs med väggen eller lite "undanskymt" så de utgör bra gömställen.

Fråga: får ni alls in katten badrummet?

Har katten väl kommit in i badrummet så kan ni först prova med att ge den en stund för sig själv. Kanske gömmer katten sig då spontant i transportburen (om det är det enda gömstället). Det är rätt vanligt att de gör det. Då kan man bara gå in i badrummet sedan, hålla en bricka för buröppningen och sedan lugnt och fint montera på luckan. Dra sedan brickan försiktigt åt sidan samtidigt som ni stänger luckan. Därefter två spännband runt transportburen så katten inte kan ta sig ur.

Har katten inte gömt sig i transportburen så kan man försiktigt röra sig mot katten med den ena transportburen framför sig. Katten brukar då ofta välja att antingen ta skydd i den transportburen, eller att snabbt slinka in och gömma sig i den andra. Och då sätter man för en bricka så katten blir kvar där inne.

Sovrummet är ofta sämre, eftersom det är jobbigt att själv kräla fram och tillbaka under sängarna…

Nu vet jag inte hur det ser ut i resten av bostaden, men många katter väljer att gömma sig t ex i bokhyllor, och då kan man ofta ställa transporburen framför katten i bokhyllan och använda brickor att försiktigt "ringa in och fösa" katten med så den lugnt och fint går in i transportburen.

Mycket handlar om att ha en plan, att möblera för infångning, och att vara lugn och fin så att det blir så lite stress som möjligt för katten. Det ska aldrig bli "katt-jakt" runt lägenheten….

Att muta, "leka in katten" o s v brukar sällan fungera när det gäller riktigt skygga katter, är min erfarenhet. Nu vet jag ju inte exakt hur skygg din katt är, men är tveksam till att det skulle fungera för er utifrån vad du skrivit tidigare.

En del brukar föreslå att man ska slänga badlakan över katten o s v - och det ska man INTE göra. Då skrämmer man bara sin katt + att den med största sannolikhet inte kommer att bli kvar under badlakanet…

Sajtvärd för Hittekatter i Fokus. Sajtvärd för Djurskydd i Fokus. Medarbetare på Katter i Fokus.

91Marran
1

#2 Tack för ett bra svar! Du är den första som förstår hur skygg han är. Ska försöka med badrummet. Det är trångt och det är en fördel.

Vi hade lugnande foder innan. Det hjälpte kompisen men inte honom. Vi testar med zylkene och ser. Han äter aptus men det hjälper inte. Har feliway i uttaget vid gömställen i klösträdet.

Ibland när han ligger i sängen så vill han gosa. Han spinner och gosar med madrassen så nacken nästan går av (haha ser ut så.). Men man får inte närma sig någon annan stans. Så det har gått framåt, bara inte så långt som det "borde" under denna tiden.

Får ofta höra att; han är tuffare än man tror, så släpp ut honom han vet vart han får mat. Han mår inte bra och borde avlivas. Vad gör ni för fel? Ta upp honom i knäet så blir han tamare. Lek med en leksak så kommer han fram.

Om vi nu får droppar/salva, hur löser vi det? Kan man ha honom inlagd så de kan fixa med det? Eller måste man lösa det hemma?

Verkligen ett stort tack för ditt svar! Har säkert glömt att svara på något.

Mvh
Mig

• Redigerat 2020-10-13 15:19 av 91Marran
91Marran
0

#1 Har alltid en kattbur framme med en stor handduk i och en kudde att ligga på som följde med buren. Det är en "stor" bur, så han inte ska känna sig trängd. Har två stora burar och en Liten, men har enbart en framme.

Mvh
Mig

Uppkatten
1

Du kan prova att öka dosen Zylkene under en period. Det ska inte vara farligt, enligt de veterinärer och andra som jag har talat med, men kolla gärna med veterinär för säkerhetsskull. Men jag tror inte att det kommer att räcka.

Glöm allt om att "han är tuffare än vad man tror", "han borde avlivas", "vad gör ni för fel", "ta upp honom i knäet" o s v. De som säger sådant om en skygg katt vet inte vad de talar om.

Det är alltid svårt när skygga katter behöver ögondroppar/ögonsalva, och jag tror knappast att de vill ha honom inlagd hos veterinären. Alltså måste ni förmodligen lösa det här hemma.

Utgå från att ni behöver vara två som hjälps åt.

Det bästa är att ha katten på liten yta, och att katten kan ligga gömd någonstans där ni ändå kommer åt den. På katthemmet hade vi hyllor som såg ut (ungefär) så här: https://www.ikea.com/se/sv/p/kallax-hylla-vit-20275814/ , och som det sedan var draperier framför.

Där gillade katterna att gömma sig. När man behövde ge ögonsalva/ögondroppar så satte vi oss två stycken utanför hyllan, lyfte undan draperiet lite, tog en eller flera ihopvikta filtar som vi lade "runt" katten (som en liten "vägg" mot oss, gärna upp över framtassarna).

Sedan fick en person hålla kvar filtarna mot kattens kropp, och mjukt och fint hålla kvar katten på det sättet (det behövs oftast bara ett lätt "stöd" mot kattens kropp inte att man håller fast den - skygga katter avskyr att känna sig fasthållna). Den personen som ansvarar för filtarna har också ansvar för att person nummer två inte blir biten, utan att katten "hålls kvar bakom filten".

Den andra personen får ha fokus på att ge ögonsalva/ögondroppar. Dock krångligt om båda ögonen måste behandlas, tänker jag…

Gör proceduren kort (d v s förbered noga innan), och låt sedan katten få tillbaka sin trygghet bakom draperiet så snart som möjligt igen (man behöver inte ha ett draperi, utan kan hänga en handduk över).

Räkna med lite fräs i början och att var beredda ifall katten försöker slå/rivas (det beror enbart på att katten känner sig rädd och inte vet vad som komma skall). Ganska snart brukar katterna vänja sig vid vad som ska hända, och det brukar kunna gå rätt bra att göra det här. Den som håller filtarna kan även ha handskar på händerna, däremot kan det vara svårt att ge ögonsalva med handskar på händerna (man kan dock prova med tunna trädgårdshandskar i "lädermaterial" - de ger i vart fall ett visst skydd mot ev. rivsår).

Men det här är problemet när man har skygga katter, man vill inte få in snuva och liknande i hushållet, eftersom det kan vara svårt att behandla en skygg katt.

Vid behov kan du fråga veterinären om det finns någon typ av lugnande preparat som ni kan använda för att underlätta hanteringen av katten (jag vill minnas att det finns sådana), men själv så tycker jag nog att det är bättre om man kan hitta ett mjukt och försiktigt sätt att hjälpa katten utan att ge den lugnande läkemedel.

Är katten något mer hanterbar så kan man lägga en handduk över katten (ej över kattens huvud!) och in över framtassarna, så att bara kattens huvud sticker fram. Det viktiga här är alltså att hela tiden blockera kattens framtassar så att de är under handduken - hela tiden. Därefter kan man ge ögondroppar/ögonsalva. Brukar fungera bra på många katter, men inte på de skyggaste katterna.

Blir det svårt - ring till något av landets större No Kill-katthem och be om råd. De flesta katthem har stor erfarenhet av att ge ögondroppar.

Sajtvärd för Hittekatter i Fokus. Sajtvärd för Djurskydd i Fokus. Medarbetare på Katter i Fokus.

Kattpatrullen
2

Min ena tös, som också är skyggis, har varit likadan. Jag tycker att förslagen i #2 var bra. Sätt igen så att smissen inte har någonstans att gömma sig och ta sedan in buren. Närma er med buren och försök "spärra av" flyktvägarna (här kan det vara hjälpsamt med t.ex. en handduk) för att katten ska se att den "enklaste" flykten är in i buren. Vår donna spottade och fräste och hade ren panik första gångerna, men det har snabbt blivit bättre. Vi stänger fortfarande till ett rum när vi behöver ha in henne i bur men nu går hon in frivilligt. Hon fräser förvisso för att berätta att hon är missnöjd, men hon går in likafullt. Hon har t.o.m. valt att gå in i buren utomhus när hon rymt och varit rädd. (Hon väljer inte buren som trygg plats när hon är inne.)

Jag grät första gångerna vi var tvungna att få in henne i bur, så jag vet hur du känner. Förhoppningsvis kan detta ge lite framtidshopp. Vi får fortfarande inte lyfta vår tös, men hon kommer gärna för lite klappar och mys - på sina egna villkor.

Jag har märkt att vår tjej är mycket mer lätthanterlig hos veterinären (förmodligen en kombination av kompetens och miljö). Vi var tvungna att ge henne tabletter två gånger om dagen i en vecka vid ett tillfälle, då stoppade vi henne i buren och åkte till veterinären 2 gånger om dagen för att få deras hjälp. Tyvärr kanske inte det är ett alternativ för er med tanke på hur stora problem det blir med buren.

En positiv sak är iaf att vår tjej inte tappar märkbart i förtroende för oss när vi varit tvungna att utsätta henne för jobbiga saker som veterinärbesök och mediciner.

Jag håller med Uppkatten om att inte hålla fast katten. Vår är mkt mer avslappnad om man "bara" tränger in henne i ett hörn och håller lätt än om man försöker trycka ner henne. Jag har t.ex. lyckats få i henne medicin genom "spruta" i munnen på det sättet när hon legat inne i sitt katthus (men misslyckats brutalt när min man försökt hålla fast henne med hjälp av en handduk).

Lycka till!

Kattpatrullen
2

En annan tanke, om ni har katthem i närheten så fråga dem vilken veterinär de använder. De veterinärer som jobbar med katthem har ofta betydligt större erfarenhet av att jobba med skygga katter (och ibland större flexibilitet/medkänsla med den situationen också).

Uppkatten
1

Kan tillägga att hyllan som jag länkade till (vet inte om det är exakt den?) även var perfekt när man skulle få in skygga katter i transportburen. Då höll man bara transportburen framför katten (tog bort luckan först), sköt in tranportburen på hyllan mot katten en bit.

Därefter så stoppade man in t ex ett tallriksunderlägg i plast bakom hyllan och så kunde man använda det för att "putta på" katten lite med så den gick in i transportburen (ifall det behövdes). (Man kan då behöva dra ut hyllan lite, lite för att komma åt).

Sedan drog man ut buren lite, satte snabbt en bricka framför transportburens ingång, och sedan monterade man dit luckan, och drog brickan åt sidan långsamt samtidigt som man stängde burluckan.

Helt enkelt superenkelt att lasta skygga katter från den här typen av hylla, ffa om man är två stycken som kan hjälpas åt.

Men det förutsätter ju att katten gillar sin hylla och gillar att ta skydd där, men det var ofta ett favvo-ställe på katthemmet.

Uppkatten
0

#7 Mycket bra tips! Särskilt om du frågar ett No Kill-katthem.

Uppkatten
1

#6 Min skyggaste tjej går också in i transportburen själv numera, så snart jag har transportburen på plats och stänger köksdörren… Hon vet precis vad som är tänkt, och ylar bedrövat. Men jag sätter mig på golvet och väntar lite och då går hon in… Det känns i hjärtat, och jag tycker så synd om henne, men det är ändå skönt att kunna lasta henne på det sättet. Brukar ha plockat bort ur köket dagen innan så att det ska vara lite rymligare där, och inga saker ivägen i onödan.

Jag försöker undvika att använda händerna när det gäller skygga katter och transportburar, eftersom händer helst inte ska uppfattas/associeras med stress utan hellre med gos och mat. Istället så använder jag brickor om jag behöver "ringa in" eller "putta på" katten lite (hela tiden lugnt och mjukt och fint).

En del katter blir väldigt "medgörliga" hos veterinären, det är oftast en stressreaktion.

Min erfarenhet är också att veterinärbesök inte brukar påverka relationen kattägare - katt negativt på sikt.

En del skygga katter blir t om påtagligt "tamare"/mer sociala efter en period med regelbunden medicinering/hantering.

Men det är viktigt att man har en plan och att man tänker "stressreduktion" i varje steg.

Kattpatrullen
2

#9: Jag tänker alltid att det bara är den sorten vi har, men ja, du har rätt! Någonstans där även en liten räddis har ett stort värde. ❤