12 årig katt
Hej! Det var väldigt längesen jag var inne på iFokus men hitta tillbaka hit nu.
Det är så att jag upptäckte för 2 veckor sedan att min katt betedde sig underligt när hon var på lådan. Hon satt där länge och så såg jag att det var blod i urinet, dock så kissade hon normal mängd.
Iallafall så åkte vi med henne till veterinären som skrev ut 2 olika mediciner som vi gett en vecka. Hon kissar som vanligt nu(sitter alltså inte länge på lådan) men det är fortfarande blod i urinet ibland☹️ så ska kontakta veterinär igen för hon sa att vi eventuellt skulle behöva röntga för att se ifall hon har urinsten. Katten är inte allmänt påverkad av detta.
Men det jag undrar över är om mitt foderbyte i somras kan ha något med detta att göra? Hon har alltid endast ätit mjukmat (Bozita och Mjau) men i somras så kräktes hon (hon har varit sån som kräkts upp mat ibland under hela hennes liv) men det var var väldigt mycket en period så då började jag ge henne torrfoder (Eukanuba healthy digestion) samtidigt som hon fått sin mjukmat också fast inte lika mycket och hon har inte kräkts upp någon mat alls sen dess så jag var väldigt glad för det! Men nu börjar jag undra om foderbytet kan ha något med detta bekymmer att göra? Är det någon annan som haft såna här bekymmer med kattens kisseri? Vad tror ni?
Veterinären vill att katten ska börja med något annat foder som fokuserar på urinvägarna som jag förstod det.
Var det Metacam (inflammationsdämpande/smärtstillande) och antibiotika (mot ev. bakterieinfektion) hon behandlades med? Om hon fortfarande har blod i urinen ibland är det nog ganska troligt att det är kristaller /urinsten hon har, så det är nog klokt att kolla om det är så.
Om det är det är det viktigt att katten får i sig mycket vätska så att urinvägarna spolas igenom mer. Att hon äter mindre blötmat kan ha förvärrat kristallansamlingarna.
Vid kristallbildning och urinsten finns det särskilda medicinska foder som löser upp kristaller och stenar, så det var kanske sådana foder din veterinär vill prova. Är det större stenar måste de avlägsnas genom ett kirurgiskt ingrepp.
Sajtvärd Katter iFokus
#1: ja precis, Metacam och Amoxival är det som hon fått! Okej tack så mycket för ditt svar 🙂