Katter iFokus

Katter

Etiketterhälsabeteendekosthållning
Läst 586 ggr
silverfiisk
0

Vilket av dessa torrfoder är bäst?

Som rubriken lyder, vilket av dessa två torrfoder skulle ni säga är bäst? Jag har ännu inte så bra koll på vad foder bör innehålla och inte. Mjau kattunge eller Purina one kitten? Bifogar länkar om någon vill titta på innehållet.

https://www.mjau.se/kattmat/mjau-kattunge

https://www.purina.se/katt/purina-one/produkter/kitten

Jag är medveten om att majoriteten av er tycker att man bara ska ge blötmat, så kommentarer om detta undanbedes vänligt men bestämt. Katten har fri tillgång på torrfoder och får en till två portionspåsar med blötmat varje dag.

MonicaLagerquist
0

Jag skulle välja Mjau pga att de är färre ingredienser i det fodret

Stolt ägare till tre La permer

91Marran
0

Jag har hört att mjau torrfoder inte är bra. För liten kötthalt. Men det var några år sedan, så det kan ju ha ändrats.

Mvh
Mig

MonicaLagerquist
5

Nej mjau torrfoder är inte alls bra. Men det var ju inte det frågan gällde.

Av två dåliga foder valde jag det minst dåliga.

Stolt ägare till tre La permer

silverfiisk
0

#3 Vet du något annat torrfoder som är bättre?

[[eskils_]]
1

Eukanuba torrfoder har fått bra omdöme i test. Vet dock inte om det gäller deras kattungefoder också.

Kattpatrullen
0

Kika på Thrive torrfoder, högt köttinnehåll, få ingredienser o.s.v. Det var ett tag sedan jag kikade, men andra som brukar nämnas som "bra" torrfoder är t.ex. Orijen, Applaws, Canagan. Jag tror även att Merrick har ngn variant med "limited ingredients" som ligger ungefär i paritet med dem.

Kattpatrullen
1

Lite off topic, och du har säkert redan tänkt på detta, men tips är också att hålla noggrann koll på vikten om katten får 1-2 påsar blötmat och fri tillgång på torrisar. Beroende på storlek, ålder, aktivitet och foder kan 2 påsar motsvara hela dagsbehovet. Jag har tidigare haft en katt som pendlade mycket i vikt och min erfarenhet är att det är OERHÖRT svårt att se förändringar med blotta ögat. Då övervikt kan leda till massor med följdsjukdomar och dessutom är svårt att bli av med så är det inte så dumt att väga en gång i månaden och skriva upp vikten så man kan ta tag i det direkt. Vissa katter sköter ju detta utmärkt men förändringar i beteende och aptit kan också komma smygande.

silverfiisk
0

#7 Det har jag koll på, men tack för din omtanke. Tack för era svar allihopa! :)

19Mikaela93
1

Skulle välja Purina One, Mjau har för låg fetthalt… Men annars om du vill köpa i butik på har du Appetitt Kitten på Granngården som är toppen och prisvärt, födde upp min senaste kull på det :)

S.L
0

Vi ger hills (vetrinärfoder) till ena katten och övriga 2 får orijen. Väldigt gott enligt katterna grannens katter fick lite sist pga datumet börja bli kort även dom gilla torrfodret. Acana är annars ett du kan kika på. Ts ger du annars någon blötmat?

silverfiisk
0

#10 Som det står i #0 så har katten fri tillgång på torrfoder och får även blötmat varje dag. För tillfället ger jag portionspåsar från Mjau som är anpassade för kattungar.