Katter iFokus

Katter

Etiketterhälsabeteendekosthållning
Läst 1076 ggr
rumpenstiltzkin
2

Sover på golvet

En av mina katter har börjat sova på golvet på olika platser runt om i lghten(vid ytterdörren, under bordet, mitt på hallgolvet osv) senaste veckorna och börjat oroa mej lite för vad det kan betyda?

Vanligtvis ligger hon annars alltid högre upp, soffa, stol, sängen, nån klädlåda eller i klösträdet eller där jag är (t ex på mitt skrivbord)

Hon äter normalt och ser fin ut i pälsen och busar gärna både med mej och med andra katten, men undrar ändå om det nya beteendet kan betyda att hon mår dåligt på något sätt eller oroar jag mej i onödan?

Vi ska till vet på torsdag för att ta bort tandsten, kan det vara att hon har ont i tänderna, skulle nåt sånt påverka att hon börjar sova på platser hon annars inte sover på?

Maria
3

Bra att hon ska till veterinären. Då kan man ju alltid få råd. Kan det inte vara värmen tro. Att det är svalare på golvet?

/Maria

rumpenstiltzkin
1

Ja, jag funderade också på om det är värmen kanske, men vi har AC hemma så har varit svalt och skönt men katten kan ju ändå tyckt det varit för varmt.

Den andra katten har ju också legat på golvet lite men inte alls på samma sätt.

Får väl se om beteendet ändras efter vi har varit hos vet och fixat tänderna med.

OberonsMatte
3

Hur gammal är katten? Nu på sommaren ligger mina katter också oftare på direkt på golvet. Jag tror de tycker det känns skönt att ligga på helt plan yta ibland och att det känns svalare när det är varmt.

Sajtvärd Katter iFokus

rumpenstiltzkin
0

Ja det kanske bara är så enkelt helt enkelt :D 

Hon är 6 år.

OberonsMatte
1

#4 Då är hon ändå relativt ung och provar förmodligen bara lite nya ställen.  Jag har varit med om att katter lagt sig på ovanliga ställen p.g.a. att de mått dåligt, men då har det även märkts på andra sätt att de inte mått bra.

Bra att katten ska på tandstensbottagning för skulle det vara något med tänderna som gör ont så kommer det säkert upptäckas då.

Sajtvärd Katter iFokus

Uppkatten
4

Mina katter byter ofta sovplatser regelbundet, och i perioder är det golvet som gäller (speciellt för den ena katten).

Vad man kan fundera kring är förstås artros, men det som motsäger det är att katten är relativt ung, du beskriver inte någon stelhet hos katten, och du beskriver att hon gärna busar. Det talar för att valet av sovplats inte handlar om artros.

Sajtvärd för Hittekatter i Fokus. Sajtvärd för Djurskydd i Fokus. Medarbetare på Katter i Fokus.

S.L
0

När det varmt har alla katter sökt sig för sova på golvet. Hallen har två haft som favoriter antar det är kallaste golvet. Ena har börjat sova i durshen koja av duschdraperi. Jag vek en handuk men den fick nobben. Hoppas det går bra hos vetten

rumpenstiltzkin
0

jag tror faktiskt lite berodde på ont i tänderna, tillbaka från vet och dagen efter så har hon inte legat på golvet en enda gång! men nu är det ju iofs inte så varmt längre men hon fick ta bort två tänder pga har fått forl, inte bara tandsten :(

TatsuOni
0

Våra katter (ca 9-18 år) hittar nya sovställen ibland. På golvet så har vi två filtar där de kan ligga. En vid dörren och en bredvid soffan. De ligger gärna på filtarna. Råkar man lägga en väska eller ett klädesplagg på golvet, så lägger sig gammelkatten gärna där också.

En av katterna (född som vildkatt), lägger sig gärna på vardagsrumsmattan eller under köksbordet i perioder. Andra perioder så är det bara soffan och den ena eller andra filten som gäller.

"Nästan allt går att använda till håret"

Värd för Hår, Träning. Skönhetsrecept, Te, Vikingar, & Medeltiden.

Medarbetare på Sagan om ringen, Hälsa, Goth, Återbruk & Musik

https://tatsu.blogg.se/