Annons:
Etiketterhälsabeteendekosthållning
Läst 1799 ggr
[MissBelle]
2020-08-06 03:20

Slängs snart ut!

Hej,

Nu är det så att jag har 2st katter som jag verkligen älskar från botten av mitt hjärta, däremot håller 1 av de på att dra ut min livsluts. Det är just hanen jag syftar på, han är kastrerad och ca 6 år och kissar ÖVERALLT och KONSTANT. Jag har provat allt i min makt och inget funkar.

  • Fler kattlådor- Har 2st i lägenheten i olika platser
  • Rengör kattlådorna oftare- Jag rengör kattlådorna varje kväll
  • Kolla upp hos veterinären- Har gjort det och han är fullt frisk
  • Ha katträd och kattleksaker runt lägenheten så han känner sig mer trygg- Har 2 st stora 180cm katträd, många platser där han kan vara på, kattleksaker och kattgodis
  • Få han att känna sig trygg- Han är 100% trygg i lägenheten, han leker med den andra katten(hona) som även hon är kastrerad och lever som en KUNG här.
  • Sätt en kattlåda där han brukar kissa- Detta har jag provat förut, funkar inte utan då kissar han någon annan stans istället. 
  • Byt kattsand- Testat flera olika typer och i olika prisklasser, denna han har nu gillar han.

Detta har pågått i ÅR och jag börjar få nog, kan inte beskriva mitt vrede när jag kommer hem efter att ha jobbat och det luktar kiss och jag måste leta reda på vart han har kissat. Är det mattan igen? Gardinerna kanske? Kanske har han tagit sig in i garderoben igen och kissat där? Eller bara varit ett rövhål och kissat mitt på min säng ännu än gång? Eller kanske ännu än gång har han kissat på mitt LÖPBAND?!

Är det någon här som kan komma med tips? För börjar närma mig mitt sista korn av tålamod innan jag kastar ut han. 

MVH någon som är uppe 3 på natten och nyss skrubbat en matta han har kissat på för att få bort lukten och missfärgningen

Annons:
[Vandrar]
2020-08-06 05:08
#1

God Morgon !

Ge inte upp katten och jag går själv igenom det här med min  kastrerade hane på 9 år och som dig har jag gjort allt i min makt allt från veterinärer till beteendeveterinär, ordnat med lådor, bytt sand, doftavgivare ja allt som finns att göra,lek och bus i mängder både i saker och med mig .

Det finns alltid en anledning och här var det en ny katt som kom in för ett år sedan och min hane är den tryggaste och lugnaste samt enorm vän med den katt som kom förra sommaren men på något vis blev han väldigt mån om att göra sina revir överallt och jag kommer aldrig att ge upp katten om han inte blir allvarligt sjuk och inte kan klarar sig och bli frisk men han är frisk och leker för fullt, veterinärer hittar inget fel på honom alls tvärtom.

Du ska få några tips, gissar att du har provat feliway, det har vi kört hela tiden med men den biter inte på honom. Har du inte provat det prova och se om det kan lugna ner.

https://animail.se/feliway-classic-doftavgivare?256

Det finns även bra rengöring som är för just katt, 

https://animail.se/urine-off-cat-spray

Sen vad gäller sängar så har jag laddat upp med madrasskydd som är vattentätt och har några stycken  så det är lätt att byta snabbt till rent och nytt när han vart på sängen .

https://beckasin.se/produkt/vatskesakert-madrasskydd-bomullsfrotte-stricta-120-x-200-cm/

Gardiner där har jag löst det som så att jag gjort uppsättningar så han inte kommer åt så händer det där  kommer det på rutan och blir lätt att putsa av.

Mattor har han inte vart så på men ett ko skinn på ena hörnet och där använder jag medel som finns i länken och sprutar på sen torkar jag av.

Det finns massor med såna här knep att ta till som gör det enklare för oss när katten har kissat där han eller hon inte ska men viktigt är också att ändå försöka komma på orsaken för dom gör det inte av ren jävulskap utan det finns alltid en orsak och den är inte alltid det lättaste att komma på.

En väninna till mig hade samma bekymmer i flera år men en dag var hennes katt klar och la bara ner det så det kan gå över av sig själv och det har lugnat sig hos oss så jag tror att en dag är han också klar och det går över.

Stress är en faktor så lugn och stimuli, du är på jobbet och kanske saknar han dig då ( nu spekulerar jag bara och försöker ge lite tankar om orsak) för orsaker kan vara många och är inte så lätta att komma underfund med men dom gör det inte med flit eller för att vara retfulla det finns alltid en orsak och här vet jag att det rör den katt som flyttade in för ett år sedan och när han är klar och inte känner att han inför honom måste visa att allt är mitt då kommer det här troligen att ge sig och han är betydligt lugnare med det idag så visst ser jag en bättring men man får ha tålamod och komma på lösningar som underlättar att hålla rent.

Min kille gå även på lådan så dom har han inga bekymmer med varken sanden eller lådorna. En del katter kan utveckla lådskräck och det kan vara minsta lilla ljud eller något annat som skrämt dom  som vi inte ser eller förstår så orsaker kan vara hur många som helst och bara en sån sak som en låda som står för nära en tvättmaskin kan störa för katt vill ha lugn precis som vi när vi gör våra behov så lådan ska stå så att dom får vara ifred när dom gör sitt.Det kan också finnas katter i våra hushåll som är lite polis vid lådan bara sånt kan skrämma och då hittar dom andra platser.

Går han på lådan över huvud taget och kissar eller bajsar ? 

Det här är bara några tips och tankar och väldigt svårt att ge råd i forum när man inte vet hur eran vardag ser ut men vad du gör ge inte upp katten tvärtom dom är liv som vi tagit ansvar för och det ska vi göra resten av deras liv.

Vi går då och då på hälsokontroll bara för att ha honom under uppsikt ifall det kan vara något som plötsligt dyker fram som inte synts på tidigare prover och på så vis vet jag att han är frisk och är ute i tid om något skulle visa sig en dag.

Jag tänker också på en sak och det är hur vi som ägare beter oss när vi upptäcker dom där pölarna som dom gör, vi måste vara lugna och inte skälla på katten tvärtom vi ska inte bidra till stress för det ökar bara oron och så kan dom börja göra mer så var lugn och skäll aldrig (om du gör det men det kanske du inte gör) för det finns en orsak  och något som dom inte är nöjda med eller förändringar som vi gjort med nya djur,barn, möblerat om eller köpt något som inte stämmer i kattens värld.

En fundering till innan jag avslutar du skriver att din hona beter sig som en kung, kan det bero på att hon vill ta över och vem av dom kom först, vem av dom är äldst och det här såg jag med min nya som kom han var dominant så inte undra på att min äldre hane reagerar det är ett helt naturligt beteende hos dom men samtidigt är han så enormt för den unga katten och har gjort honom till sin,pysslar om , leker och tar ansvar så han är så otroligt förtjust i honom.

Hoppas det löser sig och var uppfinningsrik för vi kan underlätta mycket både för katten och oss själva när det blir så här och ge inte upp om din familjemedlem tvärtom håll kontakt med veterinärer och gör hälsokontroller då och då bara för att kunna utesluta eventuell sjukdom och ett tips till är att kontakta en beteendeveterinär det kan kanske hjälpa er.

Lycka till 🐱

[MissBelle]
2020-08-06 14:06
#2

#1 Hej!

Jättebra tips, dessvärre har jag redan provat de. 

  • Feliway- Biter inte på han överhuvudtaget

  • Rengöring som är speciell för katt urin mm hjälper inte utan jag kan fortfarande känna lukten och då har jag provat olika produkter i olika prisklasser.  Inget hjälper om jag inte skrubbar med 300 olika rengöringsmedel eller tvättar tygen 2 gånger i tvättmaskinen.

  • Madrasskydd som är vattentätt- Har redan ett sånt efter att ha behövt slänga 2 madrasser, det som får mig att få ett psykbryt är inte madrassen nu utan påslakan och täcket som är genomdränkt. Sedan när han har kissat på täcket måste jag köpa ett nytt för hur mycket jag än tvättar det så luktar det katt urin och är sedan helt förstört av all tvättning. 

  • Gardinerna är så högt satta att det går inte att sätta de högre upp, de nuddar marken med kanske 3cm extra, så inget som han lätt bara kan gräva en grop i och använda som kattlåda utan han verkligen ANSTRÄNGER sig för att kunna kissa på gardinerna. 

Detta problemet har pågått under 5 års tid och jag är 99% säker på att han gör det för att han bara är ett rövhål, men jag antar att det är den lilla 1% jag försöker hålla fast vid ifall det finns någon orsak… 

Du nämner även stress och jag kan konstatera med all säkerhet att han inte är ett dugg stressad, han lever som en kung här. Allt kan han önska sig, en lägenhet som är katt vänlig som tusan, massa kattleksaker, kattgodis, massa kel och klappar på hans direktiv och han har en kamrat. Det har varit perioder här där jag haft folk över så det alltid har varit någon här när jag inte är hemma men det hjälper inte, utan det blir att han kissar hur som helst ändå. 

Vi har 2st stora kattlådor, 56 cm x 50 cm x 47 cm.  Han går flitigt på lådan och jag märker att båda katterna går som de ska. Sedan kanske jag inte var tydlig, jag menade inte att honan lever som en kung utan att HAN gör det, honan lever snarare i hans skugga haha. Nä men skämt och sido hon är en liten prinsessa. 

När jag upptäcker att han har kissat så tar jag ju inte tag i nack skinnet på han eller drar han till platsen, jag förstår att katten inte kan koppla beteendet med att det är fel. Utan det jag snarare gör är att jag dör mer inombords, känner hur min livslust dras ur mig eller om det är en riktigt dålig dag skriker rätt ut med svordomar på ett löpband. Jag är förvånad att med alla psykbryt jag fått under 5 års tid pga fanskapet att jag inte bara öppnat dörren och kastat ut han…

Kan inte med ord beskriva hur pinsamt det är att ha folk över och de märker hur det luktar kattpiss även fast jag skrubbat eller om han nyss kissat. Skäms för att ha folk över och har till och med undvikit att ha middagar och vänner över pga problemet. Sedan också mitt mentala välmående har tagit stryk, inte roligt att kommer hem och se att han kissat och behöva sova med en FILT för att han bara känt för att kissa på sängen. Eller behöva skrubba rent mattor och golv. 

Eller när man kommer hem efter att ha arbetat och märker att han har kissat på sin internet router och nu får man gå några dagar utan internet för att man måste beställa en ny och dessutom betala för en.  Farligt för honom dessutom.

Magrat
2020-08-06 15:08
#3

Vi har en katt som vid små förändringar blir stressad och kan kissa fel, han blev desutom tagen från mamman för tidigt (hittekatt) och det har säkert bidragit en hel del. När allt är som vanligt så är han världens mysigaste katt, men vid minsta förändring (typ jag blir inlag, vi möblerar om osv) så blir han osäker och kissar fel.

Elmer har kostat oss åtskilliga tusen när det kommer till nerpissade möbler och skor -men- , och det här är viktigt, vi har valt honom, det är inte han som har valt oss. Alltså kan jag inte rättfärdiga att avliva honom då det sitter i huvudet på honom (vvi har varit på otaliga undersökningar och inga fel har upptäckts).

Att säga en sådan sak som att "5 års tid pga fanskapet att jag inte bara öppnat dörren och kastat ut han" gör att jag tycker att du borde överväga omplacering av båda katterna och inte skaffa något djur igen. De har inte valt dig, och sättet du pratar om din katt om är skrämmande. Kasta ut den… Nej, omplacera katterna till någon som bryr sig och skaffa dig en porslinskatt istället.

Bloody but unbowed I stand tall at the oar And I'll climb their scaffold once they bring me back to shore I'm master of my fate, I am captain of my soul And I'll ride this boat, all the way, to hell

Uppkatten
2020-08-06 15:18
#4

Omplacering kan vara en god idé, att en katt felkissar i en miljö behöver inte innebära att den fortsätter att felkissa i det nya hemmet.

Sajtvärd för Hittekatter i Fokus. Sajtvärd för Djurskydd i Fokus. Medarbetare på Katter i Fokus.

[MissBelle]
2020-08-06 15:24
#5

#3 Båda katterna har inte blivit tagna av mamman för tidigt, jag fick hem de när de var 14v båda två(köpta vid olika tillfällen). Att du ens övervägt avlivning som alternativ är mer skrämmande för mig än att jag säger att jag är förvånad över att jag inte kastat ut han. Tycker det är lite väl aggressivt att avsluta en varelses liv för att den kissat fel.

Tycker även att det är synd att du ignorerar alla förändringar och all tid och pengar jag lagt ner under 5 år för att försöka ta tag i problemet och istället att fokusera på med en mening. Ja, det är så jag känner för stunden när jag kommer hem efter jobbet och ser att katten till ex kissat på min säng och jag måste sent på kvällen tvätta allt och slänga det mesta för att sen lägga mig med en filt. Inte trevligt överhuvdtaget att inte kunna ha hem personer för att man skäms över hur det luktar.

Hela mitt liv är anpassad efter ENDAST hanen, honan har jag absolut inte haft några problem med överhuvudtaget. Hon har inte ens misskött sig en ända gång. Han däremot kan jag för livet mitt inte hitta någon anledning till varför han missköter sig. Om du läser mitt inlägg igen märker du vilken INSATTS jag har lagt på att försöka hitta problemet och om jag verkligen inte hade brytt mig om han hade jag slängt ut han för länge sen. Lite skevt att sen komma hem till personer som har 2+ katter och deras hem har 1 katträd, 2 kattlådor och inga problem. 

Hellre att jag uttrycker min frustration samtidigt som jag försöker leta efter felet än att jag inte uttrycker min frustration och slänger ut han? Eller vad tycker du min vän? Sedan har jag aldrig straffat han utan det är snarare jag som blir straffad när han missköter sig😉

[MissBelle]
2020-08-06 15:28
#6

#4 Ett litet tillägg, jag har under 2 tillfällen varit tvungen att ha någon som passat honom hemmos personen och även haft honom i ett kattpensionat där han har haft samma problem tyvärr, är du säker på att det är miljön eller är det något han bara föredrar att kissa vart han vill?

Annons:
Magrat
2020-08-06 15:31
#7

Nej jag har aldrig övervägt avlivvning därför sa jag att jag inte heller skulle kunna rättfärdiga en avlivning. Vi har nämligen en frisk katt som i perioder blir osäker och då reagerar på att kissa fel.

Du tror inte vi stått mitt i natten och behövt tvätta sängkläder? Eller sova under en vaxduk, eller med handdukar för att vi inte kunde få en tvättid på morgonen. Åkt hem till svärföräldrarna för att tvätta täcken, lägga flera tusen på nya fåtöljer, skor och säng. Ja, det är asjobbigt men inte skulle jag någonsin få för mig att använda nedsättande ord om min katt eller raljera med varför jag inte slängt ut honom.

Min vän är du då rakt inte, gör det bättre och omplacera båda katterna till någon annan.

Bloody but unbowed I stand tall at the oar And I'll climb their scaffold once they bring me back to shore I'm master of my fate, I am captain of my soul And I'll ride this boat, all the way, to hell

[MissBelle]
2020-08-06 15:36
#8

#7 Trevligt att vi kan känna igen oss i frustrationen,  dock kan jag nog med 100% säkerhet garantera dig att min katt inte förstår sig på något mänskligt verbalt språk. Att kalla han ett rövhål rör inte han i ryggen. Tror han mest fokuserar på hur bra han har det här när han lever som en kung. Blir det en omplacering blir det endast av den misskötte, varför skulle jag omplacera honan när hon betett sig helt normalt.

Magrat
2020-08-06 15:39
#9

Du kan ju börja med att följa jordbruksvekets rekommendationer och ha rätt mängd lådor. Och nej, jag tycker inte det låter som du ska ha katt överhuvudtaget med tanke på hur du uttrycker dig. Att ens "skoja" om att bidra till Sveriges största djurskyddsproblem är vidrigt.

Bloody but unbowed I stand tall at the oar And I'll climb their scaffold once they bring me back to shore I'm master of my fate, I am captain of my soul And I'll ride this boat, all the way, to hell

Uppkatten
2020-08-06 15:44
#10

#6 Har katten varit ensamkatt då, eller har din andra katt varit med? Har det funnits andra katter/lukt från andra katter hemma hos de personer som vaktat katten? Kanske skulle katten må bäst som ensamkatt?

Kan det vara så att din katt revirmarkerar gentemot katter som han ser utanför fönstret (då kan t ex felkissning mot gardiner förekomma)? 

Kan det vara så att ni för in stressande dofter via era skor (då kan det vara idé att ställa upp skorna på hatthyllan)…? Även andra saker som har varit utanför dörren (kläder, väskor o s v) kan trigga ett felkissningsbeteende eftersom nya lukter i sig kan stressa katten/få den att vilja revirmarkera.

Olika typer av parfymer/lukter kan även det stressa och trigga felkissning.

Tankar bara.

Sajtvärd för Hittekatter i Fokus. Sajtvärd för Djurskydd i Fokus. Medarbetare på Katter i Fokus.

[MissBelle]
2020-08-06 15:47
#11

#9 Magrat, läs igenom inlägget…Jag har 2st  56 cm x 50 cm x 47 cm kattlådor i en lägenhet.  Man ska ha minst ha en per katt och det är vad jag har.  Att du tycker att jag inte ska äga katt är skrattretande, majoriteten mänskor hade inte ens lagt ner 1/3 del av deras tid på att ens försöka och här har jag ändå försökt under ett bra tag och fortsätter att försöka. Tror vi har olika syner på vidrigt och vart våra gränser ligger, tycker det finns mycket grövre saker man absolut inte ska skoja om än att skoja om att kasta ut sin katt när man aktivt försöker göra något åt saken😉

Sedan tror jag vi bara har helt olika principer om jag ska vara ärlig, tycker man kan skämta om saker utan att bli lynchad för det. Men om du tycker jag är en hemsk ägare får du absolut göra det, synd att du känner så.

Uppkatten
2020-08-06 15:50
#12

Sluta träta - det gynnar inte katten.

När det gäller antalet kattlådor så brukar man rekommendera en per katt plus en extra. Kattlådorna ska stå i olika rum, två kattlådor som står intill varandra betraktas som en kattlåda - av katten.

Sajtvärd för Hittekatter i Fokus. Sajtvärd för Djurskydd i Fokus. Medarbetare på Katter i Fokus.

[MissBelle]
2020-08-06 15:53
#13

#10  Både och, 1:a gången någon fick vakta han var han ensam och vid ett kattpensionat var han också ensamkatt. Den andra gången någon fick vakta han hade redan den andra katten trätt in i bilden. Jag såg till att de som passade inte ägde några djur överhuvudtaget för att vara på en säkra sidan. 

Vi har två kattlådor där bara den ena används 90% av tiden, sällan man hittar att de gått på den andra. De ligger på helt olika platser i lägenheten

Vi bor i 4:e våningen och tyvärr finns det ingen katt utom den vi har hemma som han kommer i kontakt med.  Sedan när jag kommer in med saker har jag lagt de vid dörren och låtit de stå där i 10-15 min så att han kan få känna dofterna innan vi tar in de i köket. Jag har också provat att ta in de direkt och ställan undan allt innan han hinner sniffa runt. Det ända intresset han visar när man kommer in med sakerna är påsarna😂 han vill liksom att vi ska ta ut allt så han kan krypa in och ligga och mysa där haha tills han hittar något annat roligt

Annons:
[[eskils_]]
2020-08-06 15:58
#14

Orkar inte läsa igenom alla långa kommentarer men har en fråga:

Är det så att du möjligen använder citrondoftande rengöringsmedel till att göra ren kattlådorna med? Katter avskyr citrondoft. Kanske därför han nobbar lådorna.

Kanske du använder Klorin i vanlig städning på golv etc? Klorin har en doft som inbjuder katter till att kissa just där, och det kan de inte rå för!

Så Klorin ska användas i kattlådorna (lite i botten innan man häller i sanden) och bara där!

[MissBelle]
2020-08-06 16:01
#15

#14 Jag brukade använda det till städning men efter att ha läst att det är något som triggar de att kissa mer så har jag endast använt det till att tvätta badrummen vilket är där kattlådorna ligger just nu.

[Elelli]
2020-08-06 16:02
#16

Vissa beteende ska man som djurägare inte behöva acceptera hur länge som helst, absolut inte i den utsträckning att det påverkar hela ens vardag och sociala liv. En sådan sak som felkissande inomhus som innebär vakna nätter där man ska skrubba kiss, där ingenting fungerar oavsett vad man provar och där man inte ens vill ha besök för man skäms - det tär på en ägare psykiskt. Att skriva som du gör är inget fel för läser man din text och ser mellan raderna så förstår man att du är frustrerad. Att du försökt göra allt för din katts skull men även för din. För att det ska bli hanterbart för bägge. Det är verkligen jättebra. Så ta inte åt dig av onödiga kommentarer som att du aldrig bör skaffa djur igen. I mina ögon - och många andras, är du en bra djurägare som försökt hitta lösningen för detta problem i flera (!!) år. Det finns de som ger upp efter första kisset utanför lådan. Även om man har valt ett djur så ska man inte behöva leva på det viset om det finns lösningar som är bättre för både ägare och katt. Hade jag varit dig hade jag försökt omplacera - kanske kan han leva som utekatt? Ensamkatt? Man kan alltid prova. Bara du är ärlig med vad problemet är och varför du vill omplacera.

[MissBelle]
2020-08-06 16:02
#17

#14 Vänta jag har aldrig rengjort kattlådorna med klorin utan bara badrummet, borde jag kanske prova att göra det?

[[eskils_]]
2020-08-06 16:03
#18

#15 (Jag skrev fel först i #14, har ändrat nu.)

[[eskils_]]
2020-08-06 16:06
#19

#17 Absolut bör du ändra! 👍 Gissar att hela lägenheten luktar kiss-inbjudande nu, då blir det väldigt svårt att vara katt…

Klorin ska användas i kattlådorna (gnugga in några droppar i botten innan man häller i sanden) och bara där, ingen annanstans!!

[MissBelle]
2020-08-06 16:10
#20

#16 Tack Elelli, känns bra att få läsa ditt inlägg. Han har faktiskt visat ett intresse när vi har tagit ut han, väldigt nyfiken när det kommer till att gå ut ur bilen för att lukta och utforska(när vi har tagit han till veterinären till ex.) Men tror du det hjälper han att "gå ut" med han så som man gör med hundar? För jag vet inte hur jag sk aha han som utekatt när jag är på 4:e våningen. Eller kommer det ha motsatt effekt, alltså att han vill markera ännu mer?

Annons:
[MissBelle]
2020-08-06 16:16
#21

#19 Ska ta och göra det när jag kommer hem! Blir intressant, hoppas det biter på han annars dricker jag upp flaskan😂

[[eskils_]]
2020-08-06 16:22
#22

#21 Hoppas det går bra!

Och kom ihåg - inget citrondoftande i eller nära kattlådorna. 🤢

[MissBelle]
2020-08-06 16:32
#23

#22 Jajamen får sluta upp med den haha, håller tummarna nu🙂

Uppkatten
2020-08-06 16:36
#24

Nej, precis. Citrondoft är absolut en doft som katter avskyr. Inget att använda i eller nära kattlådorna. (Kanske inte för toalettrengöring heller om man har kattlådan i badrummet).

Har du parfymfri Kattsand? Det kan också vara viktigt när man har en katt som felkissar.

Sajtvärd för Hittekatter i Fokus. Sajtvärd för Djurskydd i Fokus. Medarbetare på Katter i Fokus.

[MissBelle]
2020-08-06 16:39
#25

#24 Det var en nyhet för mig, får sluta upp direkt. Ska prova att tvätta kattlådorna med klor som #22 föreslog, däremot är kattsanden jag har nu helt parfymfri tack o lov så där kan jag bara hälla nytt av

[MissBelle]
2020-08-07 00:53
#26

Uppdatering, det hjälpte inte.

Mvh byter slänger SÄNGKLÄDER OCH TÄCKE. 🥳

[Vandrar]
2020-08-07 02:32
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#27

#2 MissBelle, madrass överdragen använder jag som överkast på så vis slipper man blöta täcken. Gardiner där kan du ha gardinkappa som går ner en bit på fönstret då kommer han inte åt. Bifogar en bild där jag gjort en av flera olika lösningar med gardiner  i huset för att  han inte ska nå dom med sitt strilande. Det gäller att vara kreativ med mycket på så vis blir allt enklare.

Din katt är varken ett rövhål eller fanskap det är hemskt att säga så om katten 😕han gör inte det här av illvilja det finns alltid en orsak som dock kan vara svår att komma underfund med som ägare.

#26 Ha tålamod allt går inte på några timmar, ge honom tid. Stressa inte för det känner han, var lugn och harmonisk, tänk inte katastrof för det är inte katastrof om än det så klart inte är roligt men lugn och harmoni hos oss ägare är av yttersta vikt och låt det ta tid för förändring kommer inte på några timmar det tar tid att bryta beteenden och tipset är kontakta en beteendeveterinär som kanske kan hjälpa katten till rätta.

Det är sällan jag känner kiss lukten  och kastrerade luktar inte så mycket, på morgonen då kan jag känna  lukt och har jag främmande så har jag gjort det så enkelt att jag förklarar för dom hur det här ligger till och det har aldrig vart några problem tvärtom så har flera vart med om liknande för det här är inte helt ovanligt och vi är långt från ensam om det.

Har ett tips till, en UV lampa som du kan lysa med och på så vis hitta ställen där han varit som blotta ögat inte alltid ser.Släck ner rummet och du ser ställen han vart på som du inte visste om för det kan vara det som gör att det luktar och kattkiss ser vi inte alltid så den här lampan är till stor hjälp så vi kan göra rent på ställen vi missar.

https://www.tinybuddy.se/products/urine-off-uv-lampa?source=googleps&gclid=EAIaIQobChMIvrDkgemH6wIVQ9OyCh2UnwpQEAQYAiABEgJ3K_D_BwE

#16 Vissa beteende ska man som djurägare inte behöva acceptera hur länge som helst, absolut inte i den utsträckning att det påverkar hela ens vardag och sociala liv. En sådan sak som felkissande inomhus som innebär vakna nätter där man ska skrubba kiss, där ingenting fungerar oavsett vad man provar och där man inte ens vill ha besök för man skäms - det tär på en ägare psykiskt.

Kan vi inte acceptera våra djurs beteenden i både med och motgång oavsett vad det gäller så ska vi inte skaffa djur öht. Vem går upp mitt i natten och skrubbar kiss eller ligger vaken det är något man tar reda på när man vaknar och har vi den stressen i oss som människa är vi inte lämpad som djurägare för djuren fångar upp våran sinnesstämning och jo vi får finna oss i alla deras beteenden under hela deras liv kan vi inte det så är vi inte lämpade att ha djur.

Annons:
[Elelli]
2020-08-07 05:09
#28

"det är något man tar reda på när man vaknar". 😁 Okej. Så låt oss då säga att du har ett djur hemma som är väldigt aggressivt av sig. En katt eller hund, till exempel. De attackerar dig och resterande familj varje gång du/ni är hemma, du kan inte ta emot besökare för rädsla att djuret ska skada honom eller henne. Är det en hund så kan du för allt i världen inte gå ut med den i koppel bland folk/andra djur. För jo, det är folk som har det exakt så. Och folk som gör allt i sin makt när beteendestörningar dyker upp hos sina djur och tar till alla hjälpmedel de kan - men det är inte alltid det hjälper. Eftersom du skrev att "oavsett vad det gäller" förmodar jag att du helt enkelt accepterat att ha det på det viset. Men det får stå för dig. Jag vet många som inte hade accepterat det men som ändå mycket lämpliga djurägare. Ett ansvar som djurägare är att se till att djuret mår bra. En frisk katt som kissar inne och där det pågått i flera år visar tydligt att den inte gör just det. Att omplacera ett djur är inte fel utan det är också att ta ett ansvar, att inse att djuret kan få det bättre i en annan typ av miljö. För vem vill frivilligt behöva skiljas åt från sitt husdjur? Inte jag iallafall. Men ibland är det en utväg man får ta och i många fall har det visat sig att en omplacering till ett annat hem var allt djuret behövde för att må bättre.

[Vandrar]
2020-08-07 05:38
#29

#28 Aggressivitet då har vi med något helt annat att göra när ett djur utgör ett hot både mot sig själv,människan och andra djur det går knappast att jämföra det som vi tar upp här  😮och vi befinner oss i en helt annan situation  en situation som ska avgöras med en veterinär och även här ska vi som djurägare ta vårat ansvar så ja oavsett vad det gäller så har vi  ansvar för liv,liv vi valt att ta hand om.

Visst ibland krävs omplacering men som skrivs ovan angående TS problem betyder det inte alltid att det här beteendet upphör om katten omplaceras och det absolut viktigaste  NU är att allt blir rätt för katten.

[Elelli]
2020-08-07 09:29
#30

#29 Du verkar inte förstå vad jag vill få fram med min text. Du sa att man ska acceptera _alla_ beteenden och finna oss i det, så jag ifrågasatte om du accepterar även ett aggressivt beteende? Eller går du emot din egen text? Mjo, jag skrev ju det, att även ett sådant beteende tar man till alla medel och hjälp (då inkl veterinär), men det är inte alltid det fungerar. Det är ingen som påstått något om att inte ta ansvar? Skummade du bara igenom vad jag skrivit? Det handlar ju just om att man tagit sitt ansvar under en väldigt lång tid och försökt _allt_ men ingenting fungerar. Det jag har svårt för är predikande texter om hur folk inte skulle vara lämpade som djurägare för att de inte gör som man själv skulle gjort. Men men. Ja.

Uppkatten
2020-08-07 09:42
#31

Jag tycker att tipset om UV-lampa respektive att låta nya åtgärder (som klorin i kattlådan) få lite tid på sig är utmärkta tips.

Katter känner lukten av sin egen urin mycket bättre än vad vi människor gör. Så har vi inte gjort rent i bostaden så pass noga så att katten inte känner sin egen kisslukt så kommer katten troligtvis att fortsätta kissa lite överallt, eftersom lukten av det egna kisset signalerar att "här är det toalett". 

Textilier måste t ex tvättas med ättika, för att katten inte ska känna lukten av sin egen urin. Och som skrivits någonstans längre upp i tråden så finns det särskilda medel för att ta bort/neutralisera kisslukt. Med UV-lampans hjälp, tänker jag mig att man borde kunna gå på ordentlig "kissjakt", och rengöra utifrån vad katten uppfattar för lukter o s v.

Sedan gör man det svårt/obekvämt för katten att felkissa, t ex genom att ha duschdrapperi över sängen/soffan, ta bort mattor o s v under en tid. Samtidigt så gör man kattlådorna så attraktiva som möjligt + att man kan prova om de kanske är fel placerade i bostaden o s v. En del brukar ha katten i ett enda rum under en tid, och först när kissandet fungerar bra där så utökar man ytan som katten får vistas på.

Har du tidigare använt citronrengöringsmedel så tar det nog ett tag innan katten inte kan urskilja den lukten längre. Fundera även över andra rengöringsprodukter, parfymer o s v som du har i hemmet. Katter är känsliga för dofter/lukter och kan vilja "maskera" med sin egen lukt.

Sajtvärd för Hittekatter i Fokus. Sajtvärd för Djurskydd i Fokus. Medarbetare på Katter i Fokus.

[[eskils_]]
2020-08-07 09:49
#32

#31 Bra råd! 👍

Jag brukar ha lite ättika i sköljvattnet när jag tvättar i maskin, i stället för sköljmedel. Funkar bra.

Ett annat tips som kanske inte nämnts tidigare är att ställa mat på en plats där katten tidigare har kissat. Så får han omdefiniera platsen från "kissplats" till "matplats".

Och ge det tid, som sagt. Katter är vanedjur, så ett par veckor tar det nog innan de nya dofterna har effekt. Lycka till!

[Vandrar]
2020-08-07 10:50
#33

#31 Håller med eskils, bra råd 👍 och intressant det här med klorin det var något jag inte alls trodde man kunde använda men man lär sig nåt nytt varje dag.

Just det du skriver om uppkatten att ha katten i ett eget rum  några dagar det var det rådet jag fick i början av min beteendeveterinär sen la hon upp så mycket och bad mig göra en ritning av bostaden hur här ser ut med möbler,lådor,klösträd ja allt samt att jag fick markera ut där Noah gjorde sina bestyr och då såg vi att det gick en röd linje genom allt och att han var oerhört noga med att visa lillkillen jag bestämmer här.

Det var oerhört mycket hon gick igenom med mig och enormt lärorikt och intressant saker som jag själv inte alls ens reflekterat över men som var så logiska när beteendeveterinären förklarade.

Härliga djur, dom är så fantastiska i sina olika beteenden och vi har mycket att lära både av dom och om dom 🐱

Uppkatten
2020-08-07 10:51
#34

#32 Bra tips med matskålen, det brukar kunna hjälpa till.

Till er som träter i tråden: Det är inte OK och så vill vi inte ha det på Katter i Fokus. Tråden är till för att få ordning på kattens felkissande, inte till att träta - det får ni göra via PM istället.

Sajtvärd för Hittekatter i Fokus. Sajtvärd för Djurskydd i Fokus. Medarbetare på Katter i Fokus.

Annons:
TccT
2020-08-07 11:42
#35

Läste i tråden när en av katterna kom och "buffade" och hade sig. När mobilen var framme igen hade jag/vi tydligen lyckats trycka på att anmäla nåt inlägg😳 Det var alltså INTE meningen att anmäla.

[MissBelle]
2020-08-07 12:43
#36

#27 Så inte nog med att hela lägenheten ser ut som en djungel hyrd av en katt utan jag ska inte ens kunna ha en fin säng och normalt uppsatta gardiner utan de måste hänga halvvägs upp så folk kan kolla in när de känner för det?
Som jag nämnde innan Vandrar, det rör garanterat inte min katt i ryggen vad jag kallar han då han som sagt är en katt och inte kommer förstå sig på vad jag säger. Tror han är mest fokuserad på att han äger hela lägenheten, har riktigt bra mat, leksaker, en kamrat, massa mys om dagarna, godis på hans direktiv och en matte som tar han till veterinären när det behövs. 

”Stressa inte för det känner han” efter 5 års tid har jag nog mer än rätt att åtminstone stressa och bli frustrerad över ett problem som pågått i 5 år utan någon anledning. Hade varit en annan saga om det hade varit något fysiskt fel på han.
Men vad glad jag blir att kiss lukten och situationen inte stör din vardag men tyvärr är vi alla människor inte lika. Jag SKÄMS för att ha över folk och har därför undvikit att göra så när det luktar såhär och jag själv inte tycker det är fräscht med en exklusiv katt kiss doft i varje hörna av lägenheten. Jag vill kunna ta hem folk och ha middagar som en normal människa med mina nära men skäms för hur det luktar. Sedan att bo i dessa omständigheter är inte alls roligt när man går runt och det luktar sunket mår illa av lukten.

Jag håller med att om man nu köper ett djur ska man inte bara kasta bort det efter att man är uttråkad eller om djuret blir sjukt mm. Men att ett beteende inte stannat trots ingen orsak efter att ha provat allt för kung och fosterland är enligt mig inte ett beteende man accepterar under 5 års tid. Majoriteten av folk låter inte ens detta gå till 3:e gången innan de slänger ut katten me huvet före, men jag har hållit på i 5 år så att ens tänka tanken att kalla mig en olämplig kattägare efter att ha slitits som jag gjort är skrattretande och minst sagt ett skämt. 
Och att jag trots detta ändå inte bara slängt ut han under 5 år tid!!! Inte 5 dagar, inte 5 veckor inte 5 månader utan 5 år. För att jag bla inte vill att han ska komma till någon jag vet inte har samma tålamod som mig och slänga vidare han, att han ska komma till ett hem med sämre omständigheter för just nu lever han jävligt bra om jag får säga det själv. 

#31 om inte 300 olika rengöringsmedel och 2 omgångar i tvättmaskinen med en mix av tvättmedel och ättika som jag redan gör hjälper gör nog inget för lukten. 
Ska se över detta några dagar och hoppas det hjälper men än så länge har han kissat på andra ställen så det ser inte så hoppfullt ut men hey, har blint gått runt i cirklar under 5 års tid varför inte gå en runda till. 
Ska pausa rengöringsmedel med citrondoft och vara noga vart jag använder kloret. Tack för tipset! 

#32 Bra råd men dessvärre har det tricket inte funkat förut. Utan han kissar i eller runt matskålen då. 

#33 Kan definitivt prova det men då måste det vänta tills jag är ledig så han inte är instängd en hel dag i ett rum mesans jag jobbar kan garanterat säga att han kommer strejka och kissa överallt.

Uppkatten
2020-08-07 13:21
#37

#35 Helt OK och ingen fara 🙂. Vi granskar inlägg som anmäls av flera, och återpublicerar inläggen om de är OK (om de har automat-raderats efter att flera har anmält dem alltså).

Sajtvärd för Hittekatter i Fokus. Sajtvärd för Djurskydd i Fokus. Medarbetare på Katter i Fokus.

Uppkatten
2020-08-07 13:27
#38

Jag vill att ni slutar träta i tråden - det får ni göra via PM, annars får vi överväga att låsa tråden, och DET hjälper ingen katt. Det gäller samtliga som skriver.

Sajtvärd för Hittekatter i Fokus. Sajtvärd för Djurskydd i Fokus. Medarbetare på Katter i Fokus.

OberonsMatte
2020-08-07 14:20
#39

Jag har själv haft felkissande katter och även om det nu är många år sedan minns jag mycket väl hur frustrerande det var att inte förstå varför.

I det här fallet reagerar på två saker:

1.  "Vi har två kattlådor där bara den ena används 90% av tiden, sällan man hittar att de gått på den andra".

2. "Rengör kattlådorna oftare- Jag rengör kattlådorna varje kväll".

Vilken egenskap är det som gör att den ena lådan föredras framför den andra?  Hur mycket finns att rensa per dygn när 2 katter använder samma låda 90% av tiden?

Sajtvärd Katter iFokus

[MissBelle]
2020-08-07 16:24
#40

#39 

Absolut ingen aning, den ena som inte brukas lika ofta har ställt på olika ställen men där den står nu har den gjort det i några månader(kanske 2-3). Jag bryr mig inte riktigt om det är så att kattlådan har använts 1 gång eller 10 jag städar den varje kväll eftersom jag inte vill att det ska lukta och för att jag är nojig över att han ska tycke det inte är tillräckligt rent och kissa någon annan stans.

OberonsMatte
2020-08-07 16:45
#41

#40 Används en låda ofta så kan 1 rensning per dag vara för sällan. Hur stort bor du och var är favortilådan och den andra lådan placerade? Är lådorna precis likadana? Har lådorna huv och svänglucka? Vilken Kattsand använder du nu?

Sajtvärd Katter iFokus

Annons:
[MissBelle]
2020-08-07 17:11
#42

#41  Bor i en 80kvm lägenhet där kattlådorna är i vardera toalett. Ena har flyttats runt på kattens direktiv och har fått sin permanenta plats på den andra toan. Eftersom kattlådorna är enorma och med tak, när jag har tagit bort luckan helt så räcker det med en rensning, det ser rent ut, har valt att bara rensa på kvällarna eftersom jag redan provat att rensa 2 gånger per dag men märkte att det inte hade någon påverkan på hans beteende

OberonsMatte
2020-08-07 17:47
#43

#42 Att rensa två gånger per dag kanske även det är för sällan.. Det är lätt att underskatta katters renlighetsbehov och hur extra känsligt det kan vara när det är fler än en katt som använder samma toalett. En del katter vill inte kissa i samma låda som ens de själva bajsat i.

När en lådsituation under längre tid inte motsvarat kattens behov och börjar leda till felkissande kan det bli ett invant beteende att kissa på andra ställen än i lådan.

Lösningen då är att verkligen överdriva antalet lådor och lådplaceringar (plastbackar och baljor går också bra, kanske t.o.m. ännu bättre eftersom de saknar tak och därmed inte känns instängda) och att försöka rensa dem så fort man märker att det finns något där att rensa.

Mattor, gardiner, väskor, skor, klädhögar och liknande som kan locka till felkissande måste tas bort under den tid man försöker bryta beteendet. Sovrummet kan behöva hållas stängt (om katten brukar kissa i sängen).

Sajtvärd Katter iFokus

[MissBelle]
2020-08-07 20:57
#44

#43 Jag har tyvärr bara möjligheten att rensa 2 gånger max, innan och efter jobbet och då har de ju inte hunnit använda den så mycket att den 3:e rensning hade gjort sån stor skillnad? 1 eller 2 klumpar vi snackar om.  

Jag har inte möjligheten att ha fler kattlådor över hela lägenheten och ta bort mattor och halva lägenheten, det är liksom stökigt och luktar som det är nog. Däremot kommer jag höja upp gardinerna under tiden men jag vet inte riktigt hur jag ska göra med saker som löpband och router. 

Jag har däremot ett problem ska jag nu under denna tiden jag ska stänga sovrummet även ta ut klösträdet de sover i när jag går och lägger mig(de har en vana båda två att lägga sig när jag lägger mig)och deras mat + vattenfontän som även det ligger i sovrumet?

Uppkatten
2020-08-07 22:26
#45

1 eller 2 klumpar kan dessvärre göra skillnad för de riktigt känsliga katterna… Kanske kan du göra rent både när du kommer hem och precis innan du går och lägger dig? Handlar det bara om någon enstaka klump så går det ju både fort och lätt att lyfta undan.

Kanske kan du passa på att göra ett större krafttag/försök med borttagna mattor etc någon gång när du är ledig en vecka eller två, t ex kring jul…?

Har du en bra Kattsand som verkligen tar bort lukt väldigt effektivt, jag tänker på t ex Everclean?

Sajtvärd för Hittekatter i Fokus. Sajtvärd för Djurskydd i Fokus. Medarbetare på Katter i Fokus.

[MissBelle]
2020-08-07 22:56
#46

#45 

Kan absolut rengöra när jag kommer hem, innan jag lägger mig och när jag vaknar. 

Till jul? Detta beteendet vill jag få slut på snaras, inte ska detta fortsätta till ett 6:e år? Tills dess har jag slängt in handduken.  

Just nu har jag Cattia,  Everclean vägrar han ens sätta tassen i tyvärr.. tycker det har varit ganska bra, inte för att jag har mycket att säga när det kommer till vilket Kattsand jag kan köpa åt han

Uppkatten
2020-08-07 23:09
#47

#46 Men om du inte har möjlighet till förändringar nu - som du skriver i #44 - så finns ju inget alternativ till att vänta lite, alternativt att försöka omplacera katten?

 Antingen så biter man i det sura äpplet och försöker göra de förändringar som ev skulle kunna göra nytta (även om det känns tröstlöst och lätt uppgivet), eller så har man inte tid/energi/möjlighet och då får det vänta tills bättre möjligheter finns.

Sajtvärd för Hittekatter i Fokus. Sajtvärd för Djurskydd i Fokus. Medarbetare på Katter i Fokus.

[[eskils_]]
2020-08-07 23:18
#48

#46 Om jag vore du skulle jag ta bort mattor och annat på golvet för resten av augusti, i de rum där han har kissat. Som ett test.

Just på sommaren behövs väl inte mattor lika mycket för värmens skull som de gör på vintern, när man har kallt golvdrag. Ska själv passa på att lämna in en matta på kemtvätt snart.

Annons:
[MissBelle]
2020-08-07 23:26
#49

#47 Jag tänker INTE leva som en trästubbe bara för att katten kissar som en idiot vänster och höger. Jag har gjort klart att jag kan göra rent oftare och höja gardinerna lite över marken så han inte kommer åt. Jag har hållit på med olika lösningar i 5 ÅR. Tagit bort så och tagit bort så, köpa produkt A och köpa produkt B, placera skit här och placera skit dit och nu när hela lägenheten ser mer ut som en skog för katterna än att ett människa bor här tycker jag att jag förtjänar att ÅTMINSTONE får ha 3st mattor och en fin säng. Asså nej skriver och är helt rasande, katt skrället har ju för i helvete tagit över mitt LIV. HELA kan inte ens ha över folk för att han är ett rövhål. Den andra katten beter sig helt normalt, så tack för svar men imon bitti blir det att SLÄNGA ut han och ta bort alla skit jag satt runt huset så att han kan trivas men ändå pissa på mitt löpband! Det är dags att jag får leva lite innan jag får ett psykbryt!!

Uppkatten
2020-08-07 23:34
#50

Tyvärr kan vi inte trolla - bara ge de tips och råd vi känner till, och som vi vet brukar kunna fungera.

Men då återstår bara att omplacera katten. Antingen gör du det själv eller så kontaktar du de No Kill-katthem som finns i ditt närområde och kollar om du kan få ställa katten på kö till katthemmet (berätta då noga varför och hur du mår just nu).

Sajtvärd för Hittekatter i Fokus. Sajtvärd för Djurskydd i Fokus. Medarbetare på Katter i Fokus.

[MissBelle]
2020-08-07 23:55
#51

#50 Finns ingen där jag bor, blir ett vanligt katthem jag får lämnar över han imon till inga om och men de får ta han.

OberonsMatte
2020-08-08 00:32
#52

#49 Du är väldigt frustrerad och upprörd nu, men du måste faktiskt sluta tro att det är av illvilja katten kissar på oönskade ställen. 

Katter saknar förmåga att reflektera över, förstå och ta hänsyn till människors behov av att t.ex. ha mattor på golven. Katter saknar förmåga att ha förståelse för hur många lådor och lådplaceringar ägaren tycker borde räcka eller anser sig ha plats för.  Det går inte att resonera och förhandla med katters naturliga beteenden och behov.

För att bryta ett redan invant felkissande så är det enbart kattens behov som måste prioriteras.  Vad ägaren "förtjänar" eller inte blir helt ovidkommande eftersom den aspekten inte existerar för katter.

När felkissningsbeteenden ska brytas så gäller det att gå all-in med åtgärder, görs för små och  sporadiska förändringar så fortsätter ett redan invant felkissningsbeteende. När beteendet upphört kan man så småningom återställa hemmet så som man vill ha det genom att gradvis flytta/ ta bort lådor och tillföra mattor på golvet.

Om man inte lyckas lösa ett felkissningsproblem själv är det en kattbeteenderådgivare man bör anlita som kan upprätta en individuell handlingsplan grundat på kunskap om katters naturliga beteenden och behov.

Sajtvärd Katter iFokus

OberonsMatte
2020-08-08 00:33
#53

#51 Katthem är till för hemlösa katter och din katt har både ett hem och en ägare.

Sajtvärd Katter iFokus

Uppkatten
2020-08-08 00:42
#54

Så här års prioriteras hemlösa högdräktiga honkatter, hemlösa katthonor med ungar samt katter i riktigt dåligt skick. D v s katter som saknar en ägare som har ansvar för dem. Katthemmen är vanligtvis överfulla + kö in. Ca 150 000 katter saknar någon som tar ansvar för dem. Katthemmen varken kan eller får ta in fler katter än de har tillstånd för, för då ryker deras tillstånd och ingen katt kan få hjälp. Men du kan lugnt och sakligt förklara hur läget är och berätta hur du mår och be att få ställa katten på kö. Finns inget No Kill-katthem i närområdet t ex ett SVEKATT-anslutet katthem så kolla vart det närmaste finns, om du kan få ställa katten i kö dit och om det går att fixa transport dit. Fördelen med ett No Killkatthem är att de inte ger upp i första taget. Och katthemmet är ofta ett bra ställe att "få lådan att fungera igen". Omplaceringskatter får ofta vänta tills en bit in på hösten, men självklart kan du ha tur så att det finns plats tidigare. Men jag vill att du och andra ska förstå att katthem inte är ett ställe dit man bara kan åka och lämna in sin katt, för då riskerar katthemmets tillstånd att ryka.

Sajtvärd för Hittekatter i Fokus. Sajtvärd för Djurskydd i Fokus. Medarbetare på Katter i Fokus.

micki78
2020-08-08 11:54
#55

Det är inte lätt med en katt som kissar över allt. Ju längre det går desto svårare att bryta. Men det går, man måste "bara" hitta orsaken till varför, och det är inte så lätt.

Jag har inte läst allt som skrivits, men har du varit hos veterinären? Kollat så det inte ligger någon sjukdom bakom, något fel med kisseriet? Känner katten sig inte lika älskad som den andra katten, dvs behöver han mer uppmärksamhet? Kissar han värre nu än förut? Då kan det bero på din frustration han känner av.

Jag hade en katt som kissade i min säng lite då och då. För att bli av med problemet lade jag sängen fullt med saker så att han inte kom åt att kissa där. ( ej tyg saker) Tog bara bort sakerna när jag skulle sova. Sakerna låg där i ett par veckor, tills han "glömde bort" att han brukade kissa där. Han slutade sedan kissa i min säng. Så det hjälpte för mig. Men din katt verkar ju kissa lite överallt. Kan du prova ställa något för på dom ställen han brukar kissa på? 

Jag hoppas du får en lösning på problemet.

Annons:
Haifa
2020-08-08 11:59
#56

Har inte läst precis alla inlägg direkt och kan förstå frustrationen, har själv haft katt som kissat inne. Med tanke på att jag läste några här skrev att katter avskyr citron så gäller inte det alla. Vår katt smakar först och luktar sen så när mamma höll fram en citron så slicka hon på den. Det som funka var en helt tom kattlåda, något vi upptäckte av en slump. Detta är även en katt som helst kissar ute så hennes val av toalett inne var vid dörrarna (har 3 stycken då vi har två uteplatser och en ytterdörr). Så att ta ut katten i sele kan mycket väl hjälpa en del men även det har en baksida och det är att man kanske får en katt som krafsar på/skriker vid dörren.

Sen med sängen, handlar det om en osäker katt så är sängen en central del. Det är där ägarens doft är som starkast vilket kan trigga en osäker katt att kissa för att även få sin egen doft där. Att köpa nya täcken kan även det trigga igång behovet av att kissa för att sätta dit sin doft. Om katten enbart kissar i sängen när du inte ligger i den skulle jag tipsa om presenning som överkast. Blir mindre inbjudande att kissa på och skulle det hända så är det lättare att få bort då det inte suger åt sig på samma sätt som tyg gör. Eller så lägger du en sån som man brukar ha i sängen när barn ska börja sova utan blöja ovanpå presenningen, vet inte vad de kallas. Vet en som använde sig av presenning och det funka, katten gjorde ett par försök med att kissa i början men slutade ganska snabbt. Dock får man kanske ha det så hela kattens liv men blir billigare än att köpa nytt hela tiden och har man avskilt sovrum så kan man stänga dörren om man får besök.

Sen vill jag bara säga det att en osäker katt har inte alltid med ägaren i sig att göra utan det kan vara ett personlighetsdrag hos katten. Även om man själv tycker att katten bor som en kung/drottning så kan det finnas något ur kattens perspektiv som inte är bra.

[Vandrar]
2020-08-08 16:52
#57

MissBelle !

Eftersom du startade tråden förutsätter vi alla som ger dig råd att du faktiskt vill ha hjälp men du hugger oss så mycket och du ska minsann inte göra förändringar som föreslås så med andra ord är du inte villig att ta emot råd av oss i tråden för att hjälpa katten.

Jag tänker inte ens bemöta dig i #36  eller som du bemöter Uppkatten i ditt inlägg #49 så syns det tydligt att du är minsann inte beredd att göra dom uppoffringar som behövs för att eventuellt komma tillrätta med problemet.

Jag släpper det här och kanske är det bäst för din katt att få nytt hem för du blir uppenbarligen rasande och såna känslor tar våra djur in  så kanske är det inte så konstigt att din katt kissar som han gör , hårt men sant.

I  tråden finns kunnigt folk som jobbar med katter  och kan katter otroligt bra så du borde verkligen lyssna till dom om du nu vill ha hjälp att komma tillrätta med kissandet men du blir ju bara förbannad.

Jag hoppas du tar ditt ansvar och ser om kattens bästa och inte bara slänger ut honom som du skriver i #49    Asså nej skriver och är helt rasande, katt skrället har ju för i helvete tagit över mitt LIV. HELA kan inte ens ha över folk för att han är ett rövhål. Den andra katten beter sig helt normalt, så tack för svar men imon bitti blir det att SLÄNGA ut han och ta bort alla skit jag satt runt huset .

Att din andra katt är normal som du uttrycker dig visar enbart på att katter som vi är olika personligheter och reagerar som oss på olika sätt och ja din hane som kissar är helt normal och han försöker säga dig någonting som han helt enkelt inte är nöjd med.

Som sagt jag släpper det här och läser inte vidare i tråden när den uppdateras men jag hoppas för din katts skull att du gör rätt val, se till att han kommer till ett hem där han får vara som han är.

[Vandrar]
2020-08-10 17:29
#58

Jag skrev jag släpper det här men jag vill innerligt veta hur går det för katten ? han är högsta prio i allt och jag hoppas att du berättar för oss hur det går MissBelle.

jollycox
2020-08-11 17:48
#59

MissBelle verkar ha avslutat sitt konto

"Weather forecast for tonight: dark." ~ George Carlin

[Vandrar]
2020-08-12 17:45
#60

Jag hoppas för kattens skull att hen kommer tillbaka  så det kan få ett gott resultat för katten är högsta prio och det finns en orsak det vet jag som går igenom det här och har gjort under en lång tid men vi är på rätt väg  och vi är på väg ur om än det tar tid så ja hjälp finns men ett tålamod hos ägaren är det absolut viktigaste och anpassning för djuret är a och o.

Honestyisdead
2020-08-12 18:12
#61

Skrämmande läsning. Tror man att en katt felkissar för att vara ett rövhål ska man inte ha djur!

Sandra12345
2020-08-13 17:56
#62

^ håller med. De här var nog sjukaste tråden jag läst på länge. Skulle inte bli förvånad om hon valt att kasta ut katten istället för att sälja den eller ge till ett katthem. Hemskt.

Annons:
Upp till toppen
Annons: