Annons:
Etiketterhälsabeteendekosthållning
Läst 766 ggr
Lunisen2019
7/18/20, 12:30 PM

Vilken mjukmat som helfoder?

En till fråga om foder efter min tråd ”fiskbaserad kattmat?”. Vi ger idag CORE mjukmat som funkar bra men är ganska dyrt. Om man vill använda mjukmat som huvudfoder, vilket är då det bästa? Har vart inne på Bozita men är det bara ett komplementfoder?

Annons:
MonicaLagerquist
7/18/20, 12:33 PM
#1

Både Mjau och Bozitas mjukmat är fullfoder.

Mjau är snäppet billigare an Bozitas båda är från samma tillverkare.

Mjau  finns i mataffärer och Bozitas hos djuraffärer

Stolt ägare till fem La permer

Kattpatrullen
7/18/20, 1:02 PM
#2

Bozita finns även att beställa hos t.ex. Zooplus, brukade vara smidigt med hemleverans och bra pris om man köpte storpack.

Lunisen2019
7/18/20, 9:03 PM
#3

Tack för svar :) Men är det bra mat? Eller har ni andra rekommendationer?

Kattpatrullen
7/18/20, 9:42 PM
#4

Jag är ingen expert men både Mjau och Bozita är bra mat, och prisvärd. Jag tycker att Thrive är bra mat också, finns ett gäng andra som också är bra med högt (och rent) proteininnehåll utan en massa biprodukter och tillsatser, men Mjau och Bozita är nog svårslagna alternativ om man tittar på värde för pengarna. Är du intresserad av råmat så finns t.ex. Mush som är populärt hos många och enkelt och bra mat innehållsmässigt. Dock tenderar det att finnas nästan lika många åsikter som kattägare. :) Kika lite på innehållsförteckningen hos några olika märken, ju kortare desto bättre (något förenklat), men gäller att se till att det är ett helfoder så att katten får i sig allt den behöver.

sofha11
8/9/20, 3:04 PM
#5

Jag tycker att mina katter äter bättre av bozita än mjau. Det finns dessutom flera smaker så man kan variera lite. Just nu kan mina katter bara äta en sort då dom är kattungar så dom börjar tröttna lite på den. Mush tycker jag funkar bra men nackdelen är att man ska komma ihåg att ta upp dom från frysen i god tid då dom inte får tinas i micro.

Uppkatten
8/9/20, 4:40 PM
#6

#5 Varför tror du att katterna bara kan äta en sort för att de är kattungar? Kattungar kan äta all vanlig blötmat (ja, man kan ju hoppa över blötmat avsedd för kastrerade katter o s v).

Sajtvärd för Hittekatter i Fokus. Sajtvärd för Djurskydd i Fokus. Medarbetare på Katter i Fokus.

Annons:
sofha11
8/9/20, 4:58 PM
#7

#6 jag har för mig att all bozitas kattmat är för kastrerade katter (förutom kattunge).

Uppkatten
8/9/20, 5:16 PM
#8

Kan inte se att Bozita har något blötfoder som uppges vara avsett för kastrerade katter? Inte kollat extrem-noga men har aldrig hört annat än att deras blötmat kan ges till alla katter. https://www.bozita.se/kattfoder/vatfoder/

Sajtvärd för Hittekatter i Fokus. Sajtvärd för Djurskydd i Fokus. Medarbetare på Katter i Fokus.

Uppkatten
8/9/20, 5:18 PM
#9

Och kollar man på en vanlig Mjau-tetra (samma företag) så står det "helfoder för katter i alla åldrar".

Sajtvärd för Hittekatter i Fokus. Sajtvärd för Djurskydd i Fokus. Medarbetare på Katter i Fokus.

Honestyisdead
8/9/20, 5:21 PM
#10

#7 Nej det stämmer inte.

sofha11
8/9/20, 5:30 PM
#11

Okej jag kanske har blandat ihop det med något annat märke. Då ska dom små här hemma få testa någon annan smak nästa gång det är dags att köpa ny mat.

19Mikaela93
8/11/20, 4:23 PM
#12

Kan varmt rekommendera Animonda Carny som finns att beställa på Bitiba och Zooplus, ger alla mina katter deras Carny Baby Paté oavsett ålder och födde även upp min senaste kull på det :) Har testat Mjau i olika omgångar och en rasade i vikt och slutade med dyra veterinärbesök och även gett dåliga magar…

Uppkatten
8/11/20, 4:49 PM
#13

#12 Vilket inte innebär att Mjau är ett dåligt foder eller att andra katter skulle reagera likadant…. 🙂

Sajtvärd för Hittekatter i Fokus. Sajtvärd för Djurskydd i Fokus. Medarbetare på Katter i Fokus.

Annons:
Lunisen2019
8/11/20, 11:32 PM
#14

Våran ena katt är tyvärr så känslig i magen, han fick akut diarré och spydde i samband med att vi gav bozita. Det som funkar på hans mage är royal canin torrfoder för hårbollar så vi får helt enkelt fortsätta med det.. puhhh så synd. Vi ger även mush ett par gånger i veckan!

Lunisen2019
8/11/20, 11:32 PM
#15

Våran ena katt är tyvärr så känslig i magen, han fick akut diarré och spydde i samband med att vi gav bozita. Det som funkar på hans mage är royal canin torrfoder för hårbollar så vi får helt enkelt fortsätta med det.. puhhh så synd. Vi ger även mush ett par gånger i veckan!

Honestyisdead
8/11/20, 11:35 PM
#16

#15 mush är det bästa man kan ge, då varför ger ni inte bara det om katterna äter det?

Lunisen2019
8/11/20, 11:43 PM
#17

#16 Jag har inte riktigt vågat få över på det helt ännu då hans mage vart så känslig! Men kanske det är det mest skonsamma? Jag vet inte. Vi fick en påse av veterinären för att testa och de älskar det! Men som sagt är jag rädd att hans mage inte ska tåla det?

Honestyisdead
8/11/20, 11:57 PM
#18

Öka mängden lite i taget så går det säkert.

Uppkatten
8/12/20, 8:13 AM
#19

Och så backar man lite om kattens mage verkar reagera negativt, låter den stabilisera sig, och ökar på lite igen.

Sajtvärd för Hittekatter i Fokus. Sajtvärd för Djurskydd i Fokus. Medarbetare på Katter i Fokus.

19Mikaela93
8/12/20, 1:51 PM
#20

#13 Vet flera katter som blir dåliga i magen av just Mjau, har även en kompis vars katt har ätit mjau hela livet men förra året kraschade magen och hon bytte till Whiskas istället och det funkar… Hon har även testat med mjau igen men det blir samma resultat - så jag funderar nästan på om dom har ändrat recept eller bytt leverantör av något…

Annons:
Uppkatten
8/12/20, 1:59 PM
#21

Jag tänker bara att det är olämpligt att "varna" för ett bra foder, bara därför att någon eller några katter fått problem med magarna av det, speciellt om det inte är utrett att det verkligen beror på fodret.

Sajtvärd för Hittekatter i Fokus. Sajtvärd för Djurskydd i Fokus. Medarbetare på Katter i Fokus.

19Mikaela93
8/12/20, 8:06 PM
#22

Jag varnade inte för fodret, jag delade med mig av min erfarenhet. Funkar det bra på era katter, fine - men det behöver inte automatiskt betyda att det funkar för alla. Finns positivt och negativt om allt här i livet…

Uppkatten
8/12/20, 8:15 PM
#23

#22 Precis, det är det jag menar. Tror inte det finns något foder som ingen katt har reagerat negativt på någon gång. Själv använder jag inte torrfoder i någon högre utsträckning, men lite lyckas tjejerna tigga till sig dagligen. Jag använder ett torrfoder som ofta får mkt gott betyg av kattägare - men en del beskriver det som "ett rävgift" som katterna kräks av… Ja, kanske finns det något i fodret som ett fåtal katter inte tål riktigt, eller så råkade de kräkas av en annan anledning och kattägaren fick för sig att det var "fodrets fel". Kräkningar och diarré är trots allt rätt vanligt bland katter, och det är inte alltid vi vet vad det beror på.

Sajtvärd för Hittekatter i Fokus. Sajtvärd för Djurskydd i Fokus. Medarbetare på Katter i Fokus.

Upp till toppen
Annons: