Annons:
Etiketterhälsabeteendekosthållning
Läst 1110 ggr
sofha11
8/8/20, 9:10 PM

Svart avföring?

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Hej! I tisdags var jag hos veterinären med min 7-månaders katthona. Hos veterinären kunde man konstatera att hon troligen har tarminflammation och går på skonkost nu några dagar tills hennes mage blir bättre. Hon kissar ganska bra men när hon bajsat tycker jag den har sätt ganska mörk ut och är hård. Kan det bero på att hon inte druckit allt för mycket och är hård i magen eller är den svart? Osäker på om jag ska kontakta veterinären då hon är pigg i övrigt och äter bra. Tack på förhand!

Annons:
Ragdolls2
8/8/20, 10:07 PM
#1

Har du katten försäkrad (vilket jag anser alla bör ha) så ingår oftast gratis rådgivning tex via Vethem. Du skulle kunna kontakta dem och visa bild och få rådgivning.

Honestyisdead
8/8/20, 10:41 PM
#2

#1 tror bara det är Agria kunder det gäller. Övriga har firstvet.

Ragdolls2
8/9/20, 7:34 AM
#3

Stämmer att det kan vara olika beroende på vilket försäkringsbolag man har. Därför jag skrev tex vethem :) Firstvet fungerar enligt samma princip.

OberonsMatte
8/9/20, 12:04 PM
#4

Fast avföring som är hård/torr kan ibland vara så mörk att den ser svart ut.

Vilka symtom hade din katt när hon fick diagnosen tarminflammation? Hade hon diarré då? Hur brukar hennes normala avföring se ut?

Sajtvärd Katter iFokus

sofha11
8/9/20, 1:28 PM
#5

#4 hennes mage var svullen och hon ville inte äta eller dricka. Det var genom ultraljud och blodprov man kom fram till att det var tarminflammation då vissa av hennes värden var högre än vad dom ska vara. Hon hade inte diarré. Jag har två katter som går på låda så jag är inte hundra procent säker men jag tycker att avföringen i lådan brukar se bra ut.

sofha11
8/9/20, 2:50 PM
#6

Hon ville inte äta (är jätte matglad i vanliga fall) och hade en svullen buk som efter undersökning visade sig vara hennes urinblåsa. När man gjorde blodprov så var några av hennes värden högre än normalt, just dom värdena brukar bli högre när man har inflammation. Men hon hade ingen diarré utan det har mer varit att hon inte vill gå på toa vilket har kommit igång bättre nu ju mer hon ätit. Jag vet inte riktigt hur hennes avföring brukar se ut i vanliga fall då jag har två katter som går på låda men jag tycker det brukar se bra ut i lådan. Ingen av dom brukar vara lösa i magen.

Annons:
sofha11
8/9/20, 2:55 PM
#7

Nu blev det dubbla inlägg men det första ville inte publiceras innan 😅

OberonsMatte
8/9/20, 4:29 PM
#8

#6 En sjuk katt brukar inte vara pigg i övrigt och äta bra.  Har hon återfått aptiten och både äter och bajsar igen så hade iallafall jag avvaktat ett tag för att se om korvarna får lite brunare färg och mjukare konsistens nu när magen kommit igång igen.

Sajtvärd Katter iFokus

sofha11
8/9/20, 4:53 PM
#9

#8 Tack! Jag avvaktar några dagar 😊

Upp till toppen
Annons: