Annons:
Etikettallmänt-kattprat
Läst 422 ggr
saimon
2020-06-28 08:39

Peewee kattlåda

Någon som har erfarenhet av peewee kattlåda och pellets.

Sen vi fick lillebror Jasper har det blivit problem med katt lådan.

Han går ofta på lådan . Jag är pensionär så jag tömmer så fort jag ser att de varit 

Där. Ca 5 ggr/dygn. Problemet är att trots att jag har everclean för hårda bollar. 

Prickar man inte rätt när man tar dem så blir det massor av små smulor som man får sitta och fiska. Tar lång tid varje gång man rengör😒.

Är jättetrött på detta.. Att det blir sand utanför har jag inga problem med.

Men det är äckligt att inte få upp allt.

Har läst om peewee det verkar både hygieniskt och praktiskt..

Tacksam för tips

Annons:
OberonsMatte
2020-06-28 11:16
#1

Vad har du för spade att skopa med? Har du provat Litter-Lifter som är en extra stor spade som sanden rinner igenom extra lätt.   Finns att köpa på flera ställen, t.ex. här: https://vetzoo.se/litter-lifter-kattsandsspade?gclid=EAIaIQobChMI3dGlnJWk6gIVAcKyCh0YkgNXEAQYASABEgKYtPD_BwE

Sajtvärd Katter iFokus

saimon
2020-06-28 12:21
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#2

 Ska prova den.👍Jag har en stor skopa men det är väl när man råkar dela klumpen som detta händer. Det är nästan varje gång.🙁

Dimocarpus
2020-06-28 14:08
#3

Jag har testat Peewee. Det är alltid jobbigt för de att gå på lådan när pellets är nyfyllt då jag upplever att det blir hård mot tassarna och gör inte det särskilt bekvämt för de att göra sina behov. Katter gillar ju att krafsa och begrava sin avföring och kiss. Pellets som blev blöta ramlar ju ner i den andra lådan vilket gör att de inte får den optimala krafseffekten. Så jag valde att byta till något mer finkornigt och minst lika miljövänligt alternativ.

The goal with freedom of speech is not to convince others to think like you, the goal is to spread the message so that people can decide what's right.

MsHisingen
2020-06-28 14:16
#4

Jag gillar peewee, men när jag fick hem Agnes blev det badrumsmattan istället - pellets var för vass för hennes små prinsesstassar… Nu, ett år senare, gjorde jag ett nytt försök och det går bra, men jag tror att jag är gladare över det än hon 🙂 Men, iallafall, när det väl funkar så är det väldigt bekvämt - har en spade med stora hål som jag fiskar upp bajs med (och spolar ner i toan), brukar passa på att dra runt spaden några varv i lådan också för att allt spån ska falla ner i under delen och någon gång per vecka tömmer jag sågspånet från nedre botten. Luktar ingenting, förutom när det är nybajsat.

Stolt matte till Agnes och Sonja ❤️

saimon
2020-06-28 15:18
#5

Ja det verkar väldigt bekvämt. Men jag vill ju inte avskräcka katterna. Huvudsaken att de är lyckliga. Jag trodde att det bara var en övergångs period.

Verkar det som Agnes inte är bekväm när hon går dit???

MsHisingen
2020-06-28 17:01
#6

Hon går utan protester, och krafsar efteråt så tror ju inte att hon lider. Men när jag hade en peeweelåda och en med cats best klumpande ekoströ så var det enbart den sistnämnda hon använde. Min andra katt, Sonja, har alternerat mellan bägge, men fram till att cats best-ströet tog slut inte bajsat i peeweelådan, så tror väl båda föredrar det mer finfördelade ströet. När pelletsen är slut kommer jag troligen  byta tillbaka.  (Är rädd att jag är lite för snål för att slänga det när det ändå funkar och vill bli av med det så att det slipper ta upp plats 🤤)

Stolt matte till Agnes och Sonja ❤️

Annons:
Uppkatten
2020-06-29 00:04
#7

Tycker det ser ut som att du har en onödigt gles kattsandspade. Då kan man få de problem som du beskriver. Försök hitta en med tätare och smalare "spjälor" som du silar sanden genom.

Sajtvärd för Hittekatter i Fokus. Sajtvärd för Djurskydd i Fokus. Medarbetare på Katter i Fokus.

saimon
2020-06-29 08:14
#8

Jag har provat olika spadar nu har jag en stor + en tät som jag plockar smulet med. Ska köpa en litter lifter som jag fått tips på här. Men problemet är att om man inte lyckas ta hela klumpen direkt utan träffar någon kant så blir det bara smulor.

jollycox
2020-06-29 18:30
#9

Litter lifter är fantastiskt bra. Fungerar dock inte till mer grovkorniga ströer som öko plus.
Våra katter har alltid kissat på samma ställen i lådan varje gång så vi vet ungefär var klumparna är.
När vi hade tre katter så hade vi en peewee-låda men alltid tillsammans med vanliga lådor, tycker att dom ska få valmöjligheten eftersom dom kan tycka att det är för hårt att gå på pellets och det inte går att gräva i som strö/sand.  Två av katterna brukade gå på den men efter att ena katten dog så gick den andra katten inte på den lådan längre så vi tog bort den.

"Weather forecast for tonight: dark." ~ George Carlin

saimon
2020-06-30 10:05
#10

Jag tänkte ha kvar någon av de andra lådorna så de får välja. Det är ju en dyr ivestering om de inte vill använda den. Närmare 1000kr. Men vad gör man inte för sina pälsklingar😻

saimon
2020-06-30 10:05
#11
saimon
2020-06-30 10:05
#12
saimon
2020-06-30 10:06
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#13
Annons:
saimon
2020-06-30 10:08
#14

Förstår inte🤭. Skickade en bild på katterna. Det kom 3 tomma rutor istället???

Upp till toppen
Annons: