Tips minska lukt kattlåda
Hej! Ja som rubriken lyder så undrar jag om man kan minimera doften från kattlådan. Jag bor väldigt litet så nu under varmare dagar så luktar det ända in i köket även fast jag bytte sand för inte alls längesen. Tycker att lukten liksom sätter sig i väggar och golv i kattlåderummet och luktar även fast sanden är ny.. Exempelvis om man kan svabba golvet/lådan med något eller så. /Emma
Vi har klumpbildande sand och jag kollar lådan flera gånger dagligen och tar bort klumparna direkt. Byter inte sand utan fyller på eftersom. Det luktar inte alls.
/Maria
Då gissar jag att du använder en för dålig Kattsand helt enkelt, eller rengör för sällan.
Jag bor litet och använder antingen Everclean eller SoftCat (båda oparfymerade). Gör rent i lådorna 1-2 ggr per dag (efter behov), byter all sand kanske 1 ggr/månad. Sköljer då ur kattlådorna med vatten och grönsåpa.
Här hemma luktar det definitivt inte katt eller kattlåda, vilket även besökare har påpekat ("hur kan du ha två katter utan att det luktar katt?!").
De här kattsands-sorterna är kanske lite dyrare än flera andra, men det är SÅ värt pengarna med en Kattsand som håller lukten borta (spec. när man bor på rel. liten yta).
Så - om du inte redan använder någon av de här kattsands-sorterna så är mitt tips att du testar dessa.
Sajtvärd för Hittekatter i Fokus. Sajtvärd för Djurskydd i Fokus. Medarbetare på Katter i Fokus.
Hur mycket det luktar brukar spela in med vilken sand man har och vilket foder, en bra Kattsand och en foder av hög kvalitet brukar minimera lukten i min erfarenhet 😊
Ägare till en Australian Shepherd, ett gäng LaPerm och 2 akvarium 😁
SVERAK ansluten uppfödare av LaPerm SE*Coral Curls
Sajtvärd på Australian Shepherd 🐕, Horse Reality och Ponnytrav 🐎
Medarbetare på Akvarium 🐡, Akvarieräkor🦐, Hundutställing och Vallhundar 🐏🐑🐑🐕
Är katten kastrerad?
Jag bor inte heller jättestort, eller har snarare öppen planlösning.. Bästa sanden är EverClean för att slippa lukt utan tvekan
#6 SoftCat är lika bra som Everclean vad gäller lukt.
Sajtvärd för Hittekatter i Fokus. Sajtvärd för Djurskydd i Fokus. Medarbetare på Katter i Fokus.
Se till att ha ett tjockt lager sand i kattlådan så katten har mycket att täcka över med. Jag använder också EverClean oparfymerad Extra strong clumping, drygt 10 cm tjockt lager eller mer.
"Tur har man kanske varje dag, otur mera sällan". Valfridus I. President i republiken Åsen och Fristaten Holmen
Jag kollar sanden ofta, men har såna här kristaller som inte bildar klumpar. Kanske det varit bättre med klumpbildande grus isåfall 🤔 #5 japp båda är kastrerade
Inte konstigt att det luktar om du använder kristallgrejs. Jag upplevde det som den värsta sorten faktiskt. Det kändes också inte alls särskilt hygieniskt. Du måste bara hitta en bra sand och sen rengöra lådan varje dag. En gång per vecka brukar jag grundligt tvätta kattsandslådan. Jag gillar inte om det luktar från lådan så jag ser till att vara noga med att hålla det rent. :)