Katter iFokus

Katter

Etiketterhälsabeteendekosthållning
Läst 29801 ggr
Urkraft
12

Akut - Katter som biter sönder sladdar

Det har gått upp och ner, ibland tror jag de har slutat, men så börjar det igen … händer då och då och det börjar bli för dyrt att köpa nya saker hela tiden, och jobbigt. Sitter precis här med helt förstörda, dyra högtalare till datorn.

Det är främst tunna sladdar, en mobilladdare kan inte ligga framme för tittar man bort några sekunder så är den trasig. Även vanliga telefonsladdar mm men inte de allra tjockaste. Så de tunna jag har kunnat gömma har hållts undan men allt går ju inte att gömma för dem.

Börjar kännas ohållbart nu. Rynkar på näsan

Någon med erfarenhets och/eller tips? De är nästan ett år gamla och båda numera kastrerade.

Unthinking respect for authority is the greatest enemy of truth. //Albert Einstein

~ Se med öppet sinne ~

https://urenergi.wordpress.com/

dagdrivarn
7

Köp syreslang för akvarium som du klipper upp och trär på kablarna, helt oslagbart, den är väldigt tjock och svår att tugga sig igenom. Ev kan du stryka citronsaft på slangen för att yttreligare hålla kissarna borta.

Har själv haft kabelgnagare av stora mått och det är helt hopplöst emellanåt. Men dessa slangar är superbra för att skydda kablarna och även kissarna, risken att få ström i sig är ju också överhängande Förvånad

S*Dagdrivarn Maine Coon

Lär dig lyssna på din katt och du får svar du aldrig glömmer!

OberonsMatte
4

Att katter biter på sladdar är väldigt vanligt och det enda man kan göra är att ta bort möjligheten genom att gömma sladdarna eller att göra dem mindre lockande.

Man kan t.ex. täcka sladden genom att sätta ihop två långa och breda färgade tejpbitar med sladden emellan och använda sladdgömmor samt fästa sladdarna längst listerna så långt det är möjligt.

Jag har själv sladdbitare hemma och har övergått till trådlöst där det är möjligt och gömmer alla sladdar (särskilt mobilladdaren) väldigt noga.

Sajtvärd Katter iFokus

IceJossan
9

Tabasco, sambal olek eller liknande är effektivt att kleta på det katten inte ska bita på. Det är nämligen även starkt när det torkat eftersom det kladdar fast. Ja alltså kladda inte på en helt burk på 1 meter sladd, utan ta främst vätskan och stryk på noga.

Och släpa hem toppen av ett slyträd (ungt träd), gärna asp eller nåt. De brukar vara lätta att få tag på eftersomdessa växer som ogräs och kapas ner av markägaren men lämnas att ligga kvar. Bara att gå ut i unga skogar och hitta ett lämpligt att såga av och släpa hem. Jag gjorde det till två huliganer till jourkatter jag hade för 2 år sen. MYCKET poppis att bita och gnaga på de kvistarna istället för att ge sig på allt annat i vårt hem.

Urkraft
1

Tack för tips! Glad

Jag var visst lite för snabb, hittade gamla trådar med sökfunktionen nu också. Ja jag är förvånad att de aldrig känt av strömmen! Förvånad

Problemet är att vi har så enormt mycket sladdar, kring datorn, hemtelefonen, tv/digitalbox/DVD/modem etc, akvarium … och flera av dem går hit och dit i rummen (de är dock tjockare förstås). Men det är svårt att täcka in alla.

Håller citronsaften i sig eller måste det göras ofta?

Funderar på om de kanske är understimulerade, har hela tiden haft känslan av att de inte ska vara innekatter. Men de busar ju med varandra, har mycket leksaker etc Obestämd

Unthinking respect for authority is the greatest enemy of truth. //Albert Einstein

~ Se med öppet sinne ~

Urkraft
1

Oj, kom in fler inlägg medan jag skrev! ;)

Vi har tagit hem tre björkstockar för att de skulle kunna klättra och busa men de blev rädda för dem haha. Skulle alltså ha tagit sly istället … de tuggar också gärna sönder wellpappkartonger!

Får försöka gömma så gott det går med silvertejp och tabasco!

(är hälsoivrare så jag har faktiskt försökt minimera trådlös abnvändning av apparater, dumt med sladdbitande katter då! Cool)

~ Se med öppet sinne ~

[Emma--]
2

Har dom andra klättermöjligheter? Leker ni mycket med dom? Mer aktivering kan säkert vara en del av lösningen men risken finns ju att dom kommer tugga sladdar oavsett hur mycket aktivering dom får.

Urkraft
0

Vi har ett par klös/klättersaker men de är kanske inte de roligaste, de klättrar och hopar ikring på möbler också.

Vet inte vad som definieras med att leka mycket med katterna men nej inte så mycket medveten stimuelring. Kastar leksaker som de busar med och apporterar ibland, busar under täcket så de jagar som om det vore möss etc. Men inga specialleksaker.

Nä det finns ju sladdar på flera ställen så det är ju bara att hugga in för dem, bara de inte går över på de tjockare fär då lär de ju åka på en rejäl stöt.

~ Se med öppet sinne ~

IceJossan
1

Gör ett nytt försök med stockarna - de kanske är rädda i början men det går över. Mina pärons katter VÄGRADE gå på en liten sketen IKEA-matta som låg på vägen in till datarummet. De hoppade över den varje gång de skulle in eller ut (= flera gånger om dagen) men efter nån vecka eller två så blev det ena kattens favoritsovplats.

Så även om det är läskigt i början kan det bli riktigt bra till slut!

Hawknestgrove
2

JAg tror attt det som menas med kvistar är faktiskt väldigt fina kvistar, lika klent som påskris. sen  testa kycklingvingar att gnaga på.

The Owls are not what they seem

de ska va gôtt å leva, annars kan de kvitta.....

IceJossan
2

#9 Nej kvistarna som mina dåvarande jourisar fick gnaga på var ca 1/2 till 1,5 cm tjocka, alltså nåt att gnaga ordentligt på. Inte klent påskris, för det är ju inget tuggmotstånd att tala om.

[Anunnaki]
1

# 5 Du skriver "är hälsoivrare så jag har faktiskt försökt minimera trådlös abnvändning av apparater, dumt med sladdbitande katter då" men jag kan inte förstå vad trådlöst har med hälsa att göra.

Visst har jag fått sladdar avbitna och tunna sladdar ligger i riskzonen men det gå ju att dra sladdarna längs lister och i hörn sträckta och med sladdskydd över sig. Man kan lätt fixa ett extra eluttag för mobilladdaren högt upp och där ha en smal hylla att lägga mobilen på medan den laddas.

Sladdar som är kopplade till husets el med 240 V måste vara utom räckhåll för katter som biter i sladdar. Där kan också eluttag högt upp varaen lösning.

Urkraft
0

Stockarna är ju snygga med så de får vara kvar, hoppas de vågar klättra i dem snart då, funderar även på att investera i ett sånt här åbäke http://www.blocket.se/stockholm/Snyggt_klostrad_m__3baddar__2hus__Fri_frakt_37988397.htm?ca=11&w=1&last=1 eftersom de aldrig ledsnat på sin mindre variant. Glad

Ut och plocka kvistar också!

Anunnaaki - du får googla strålning och vad det har för inverkan på vår hälsa, det är inget jag kan avhandla här och detta är ju ett kattforum, skulle bli lite väl OT. Flört

Jag har ingen möjlighet att själv få undan alla sladdarrangemang här hemma, eller flytta eluttag, laddarna sköts när jag sitter bredvid eller i stängda sovrummet. De har aldrig bitit på de tjockare sladdarna, de jag antar det kan gå 240 volt i?

Jag ska testa eltejpen dock och och dölja så många sladdar jag kan.

~ Se med öppet sinne ~

Hawknestgrove
0

De värsta sladdarna är ju trefasen 380 volt och den är totalt dödlig. 220-240 kan ju även en katt klara sig ifrån. Men tänk på brandrisken. Nä, jag vet ju själv det är en omöjlighet att få undan sladdar även om jag fösöker göra så myclet sladdlöst som möjligt. MEn lite klenare aspkvistar då frå diameter påskris upp till 2 cm kan ju vara ett bra alternativ. OCh jag är enig med dig, laddar aldrig något här utan att vi är hemma. Tack och lov, har ju klarat mig ifrån kabelätande katter här, har bara hafte En katt som gjorde det lite som liten och jag skötte det på Mitt sätt. Sen aldrig problem.

[Anunnaki]
0

# 13 I och för sig är det strömstyrkan som är farlig men det räcker med cirka 35 mA/240 V för att en vuxen människa ska dö och det räcker med mindre för en katt. Det är rätt få ställen i ett hem där man har 380 V men 240 V har vi varenda vägguttag.

teachingbirds
1

Det finns jättebra sladdgömmor på Ikea och Clas Ohlson. Jag har råttsäkrat hela mitt vardagsrum tidigare, och då kan råttor ändå komma in på bra mycket fler ställen än katter. Gå in och kolla på hemsidorna! :)

Hawknestgrove
0

Ja det enda som finns i 380 numera är väl spisen och vi har så byggt, att det tyvärr är  kryputrymme bakom den, men där fick jag ställa en plasthink för.  De där sladddgömmorna är fullständigt värdelösa om du ska säkra kablar både från telefon och eluttag och särskilt om du har två telefonuttag. Då kan du glömma kabelgömmor. JAg måste dessutom tänka på, att det ska gå lätt och snabbt att dra ur allt om det är åskrisk. Här har vi ju två telfoner, två skrivare, en scanner tre extrena hårddiskar oh en gateway, plus belysning och TV med box i samma placering…Så då kan ni fatta att det är kablar….

teachingbirds
0

Det finns många olika sorter. Vill man så går det. Vi har också väldigt mycket sladdar, då jag är teknikfrälst. Det gäller bara att leta tills man hittar rätt sort.

Hawknestgrove
0
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Ok, det går inte här. Så är det bara. Tro mig, jag har testat, köpt olika sorters kabelsamlare. Nu är jag lyckligt lottad mina katter bryr sig inte, har bara haft en katt som gav sig på kablar när han var liten och det slutade han med. Det är ännu mera än detta nu alltså….Plus att här ser ni ett tröstlöst försök med kabelskydd

Urkraft
0

Hawknestgrove - Exakt så ser det ut hemma hos mig!! :D Både under datorn, vid tvn, vid telefonmodemet mm.

Men de har ju som sagt tagit laddarsladdar (gömda nu) telefonsladdar (går ej att gömma) och högtalarsladdar (går ej att gömma)… tror de skulle gilla att tugga på skydden med. De snor massor av lego och playmo från sonen och biter sönder med.

~ Se med öppet sinne ~

[Anunnaki]
0

Mina katter har gett sig på tunna sladdar som till moiltelefonsladdar men de låter vanliga elsladdar vara i fred. Men en bra idé är att ha sladdarna sträckta. När sladdarna är längre än nödvändigt får man linda upp överflödet och sätta ihop härvan stadigt. En förlängningssladd som den som finns på bliden i # 18 kan man fästa en bit upp på väggen så blir det inte lika roligt att krångla med sladdarna och dessutom blir det rent på golvet.

Jag kan inte ha sladdar liggande på golvet i en enda röra för då pinkar med största säkerhet någon av mina två pissemissar där.

Urkraft
0

Sladdarna sticker ju fram någonstans iaf och då är de liksom där, där det finns bitmån. ;) De långa sladdarna har jag upprullade men de biter gärna precis där sladden går in i sin apparat.

~ Se med öppet sinne ~

Hawknestgrove
1

Ja allt som laddas löst, det har vi bara i så länge det behövs, sen lägger vi bort laddare till mobiler o dyl i en låda. Ja mina katter pinkar inte i denna röraHade de gjort det, hade jag fått fixa upp det på nån hylla på baksidan av skrivbordet elelr nåt….nu har jag en ännu större dosa för sladdar. Blev tvungen att köpa en som var större. OCh fördelen med den här lösa röran är att jag lätt kan lyfta på den en gång i veckan och både dammsuga och torka rent.

Helikopterpop
0

Mycket folk som killgissar om el här har jag märkt. För det första så har vi inte haft 380 volts huvudspänning sen 80talet. Det är 400V huvudspänning som är standard. Och fasspänningen mellan linjeledare och neutralledare är 230V och alltså inte 220 eller 240V… El är inget man ska gissa sig fram inom. Vet man inte ens vilka spänningar man hanterar så ska man inte röra elen.. Dessutom så skrev någon att man kan dö vid 35mA/240V. Återigen vi har 230V och inte 240V och man beräknar 300mA som en kritisk ström, och därför så är jordfelsbrytare/personskyddsbrytare oftast avsäkrade på en tiondel av det, dvs 30mA. Så alltså 400V och 230V 50hz använder vi i Sverige. Och vid 300mA så riskerar människor att omkomna. Men inga regler utan undantag. Har man pacemaker så kan man dö vid lägre doser. Jag blev tipsad om att smeta in kablar med vinäger. Inte testat än, men mina dyra hörlurar och min laddsladd till telefonen är helt slut. Som tur är så verkar inte katterna bita på mina 230V-sladdar. Måste testa med vinäger när jag fått tummen ur.. :)

Silvestris
0

Ni får hitta sätt att skydda kablarna. Kabelskydd, upphängningsanordningar osv. Bor med en kabelgubbe (speldator, arbetsdator, musikstudio, högtalarsystem i vardagsrummet mm.) och han får helt enkelt fixa schyssta lösningar. Inte direkt för att katterna tuggar på sladdar utan för att jag blir helt jävla skogstokig på att ha sladdar som ligger och samlar damm överallt. Lägg till att vi har barn som lätt kunde dra ner saker om de fick tag på kablar när de var små.

Herveaux
2

#0 - #22 skrevs för över 8år sedan.
TS har inte varit aktiv på iFokus på över 2år.

// Harley

Wony
1

Vi har en katt som biter på alla snören, men nästan aldrig på kablar, och den andra katten biter sällan på snören med alltid på kablar. Eller rättare sagt, den där gummiliknande "klumpen" i slutet på mobilladdaren, inte själva kabeln. Bitterspray fungerar inte, och stark sås funkar inte heller. Det är en sån katt som, om han kommer åt, slickar upp superstark currygryta från tallriken om man inte är uppmärksam och tittar upp från sin middag lite för länge…

Det enda som funkar för oss är att gömma undan det som de biter på. Tjockare sladdar är inte så kul, så de flesta kan ligga framme, men mobilladdare eller vanliga usb-kablar får man hålla koll på. Allt som är som en standard lampsladd/datorladdare rör de inte ens, tack och lov.

Där det går kan man samla kablarna i kabelkanaler, förslagsvis av tjock och stabil plast, inte något billigt skräp som knappt tål något. Annars är det nog mest att man får försöka gömma undan det som lockar dem, tyvärr.