Katter iFokus

Katter

Etiketterhälsabeteendekosthållning
Läst 596 ggr
Kattpatrullen
0

Trampdynor "skivar" sig

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Hej, En av mina små har flagor på trampdynorna, ungefär som om man själv har en blåsa och det övre hudlagret sedan blir kvar. Jag har också märkt att han verkar svettas en del då han då och då lämnar små tassavtryck där han är och klättrar. Jag har inte sett att han bränt sig eller skadat sig på ngt annat sätt. Han är pigg och verkar inte alls berörd av detta, visar ingen smärta, äter och dricker som vanligt. Han genomgår just nu behandling mot parasiter (sluttampen av behandlingen). Samma som våra två töser och ingen av dem har några problem med tassarna. Samtliga har varit asymptomatiska med parasiterna men vår lilla kille har haft en luftvägsinfektion som vet aldrig lyckades reda ut orsaken bakom och nyser fortfarande vid ett par tillfällen om dagen. Vet har misstänkt astma/kronisk luftvägsinfektion eller allergi men det är tydligen svårt att konstatera. Oklart om det skulle kunna vara ngt samband med det. Bifogar en bild, inte helt lätt att fota men jag tror det framgår vad jag menar. Någon som har läst/sett ngt liknande och vet vad det berodde på? Vi ska såklart konsultera veterinären ang. detta också men är nyfiken på era erfarenheter. Tack!

Kattpatrullen
0

Kan tillägga att det bara är en tass som är drabbad av detta.

Ljungåsen
1
Kattpatrullen
0

Tack så mycket Ljungåsen! Jag såg den när jag Googlade, än så länge inga synliga blåsor och ingen torrhet, snarare tvärtom att han svettas som sagt så trampisarna är fuktiga. Till synes inga andra hudproblem heller. Hoppas verkligen vi slipper detta som verkar väldigt besvärligt. Vår vet misstänkte inte foderallergi som bakgrund till hans problem med luftvägar (och inledningsvis bukspottskörtel) utan snarare allergi mot pollen eller andra liknande "partiklar".

OberonsMatte
0

Om det bara är en del av trampdynehuden som "lossnat" finns möjligheten att det bara är en lindrig skada som försvinner av sig själv när den läkt.  Jag har t.ex. sett att trampdynor kan blir lite skinnflådda när katter hasar nedför en trädstam. Kan  förmodligen även uppstå om katten trampar på något varmt och bränner sig.

Är det bara vid lite uppjagad fysisk aktivitet du märker att han har svettiga trampdynor så är det förmodligen helt normalt. Annars brukar svettiga tassavtryck kunna ses vid t.ex. veterinärbesök som innebär stress av ett annat slag.

Sajtvärd Katter iFokus

Kattpatrullen
0

Tack! Jag funderade lite kring det också men har lite svårt att tänka mig vad han skulle gjort illa sig på. Han är en sådan här pyssling som är "överallt hela tiden" så det är inte alls otänkbart i sig, men jag kan inte direkt se hur han skulle lyckats. Han har inga synliga skador på stora trampdynan utan bara på de små "under" klorna. Han är obesvärad både i rörelser och när man tar på tassen/trampdynorna. Vi har en tid hos veterinären den 16/6 så jag ska prata med vår veterinär om detta förstås och nämna pemphigus så får vi se vad hon säger.