Katter vill ej äta foder
Hej.
I dagarna bytte jag till "Brit Care Cat Beautiful Hair Sunny"
Mina katter verkar inte alls intresserade av detta foder, så jag funderar lite på om det kan vara så att dom bara inte gillar det?
Eller om det kan ha att göra med att ett direkt byte från Friskies torrfoder påverkar?
Eftersom det (Friskies) innehåller så mycket spannmål så vill jag ge dom något bättre och fick rekommendationen att prova Brit care Sunny.
Men som sagt så verkar dom inte alls intresserade, idag när jag kom hem från jobbet så verkade det som att dom inte ens hade rört maten i sina skålar.
Tack på förhand
Mvh
Man ska inte byta rakt av. Du får ha en övergångsperiod där du först blandar i lite av det nya i det gamla och sedan ökar stegvis.
Tack så mycket för snabbt svar :)

Friskies är ju ett extremt dåligt foder som är impregnerat med doft som ska få katterna att gilla maten.
Blanda det nya och det gamla och fasa ut det gamla så fungerar det säkert.
Stolt ägare till tre La permer
Vad bra att du intresserar dig för foder och vad som är bra för katterna att äta! Det är lite av en djungel och det finns många starka förespråkare för olika metoder och därmed också mycket skrivet om ämnet, på det här forumet såväl som andra. Generellt tycks de flesta överens om att blötmat är bättre för katter än torrfoder då de inte är anpassade för att äta torrfoder och har svårt att få i sig tillräckligt mycket vätska om de inte får den genom maten då de är notoriskt dåliga på att dricka. Bra och förhållandevis billiga blötfoder är t.ex. Mjau och Bozita. Några förespråkar att ge sin katt s.k. barf, som är råmat för katter då det liknar den födan de äter i det vilda. Det finns att köpa färdigt från t.ex. Mush. Vad gäller torrfoder får man läsa på en del för att utröna vad man ska akta sig för. Precis som du skriver är högt spannmålsinnehåll inte alls bra och man bör också se upp med vegetabiliskt protein. Det finns några tillverkare vars torrfoder anses hålla något bättre kvalitet, t.ex. Applaws, Thrive eller Orijen. Jag kan rekommendera att kika på forumet och Googla, det är onekligen ett intressant ämne!
Vi har gjort rakt byte vid 2 tillfällen men det var vetrinären som sa att det var bara byta rakt av (vetrinärfoder) Det skulle jag inte våga göra annars då magarna kan reagera vid snabbt foderbyte. Jag säger som övriga blanda fodret med friskis jag har rek att man max tar 30% nytt 70 % det gammla. Sen ökar man på med nytt när man ser att magen och katten mår bra. Ger du blötmat oxå ?
Yes dom får även blötmat. Den äter dom glatt.