Kattungefrågor
Har haft katt men inte i vuxen ålder, så jag har en del nybörjarfrågor.
Hur ofta och mycket äter en kattunge?
Om den har fått alla vacciner och så som den ska hos uppfödaren, när behöver jag vaccinera den?
Vid vilken ålder ska den kastreras?
Katten ska ju registreras, försäkras och chippas och så vidare men vilket namn hamnar i registerna? Uppfödarens fancy eller mitt vardagsnamn?
"I'm too old for this shit."
Om katten är från uppfödare, borde den väl redan vara registrerad?
Ja, du ska vaccinera den. De ska vaccineras varje eller vartannat år hela livet.
❤️ Jag jobbar hårt, för att min katt ska leva gott ❤️
💪 Man måste våga misslyckas, för att lyckas 💪
Jag var kanske otydlig. Den kommer troligast komma från en uppfödare så då står väl deras namn i registrena, men står det någonstans vad jag kommer kalla den? Det spelar ingen större roll men hade varit roligt att veta :)
Och ja, jag kommer vaccinera den men det jag ville veta var när, efter att jag fått hem den, som den ska vaccineras.
Jaha! Nej, det kommer stå det namn som uppfödaren döper den till 😊
❤️ Jag jobbar hårt, för att min katt ska leva gott ❤️
💪 Man måste våga misslyckas, för att lyckas 💪
Är det en katt från SVERAK-registrerad avel kommer kattungen vid överlåtelsen redan vara grundvaccinerad (2 sprutor vid ung. 8-9 resp 11-12 veckors ålder) + id-märkt med mikrochip. Nästa vaccination ska sedan ske vid 1 års ålder och därefter årligen (varje år mot kattsnuva och var tredje år även mot kattpest).
I den stambokförda stamtavlan står uppfödarens stamnamn + det individuella namn som uppfödaren gett kattungen, men vilket namn som används i id-register och försäkring spelar ingen roll. Min Moltas (S*Stenhamras Bisse) heter t.ex. Bisse i försäkringspapprerna eftersom jag tog över uppfödarens individuella kattungeförsäkring, men eftersom Agria går efter id-nummer/registreringsnummer har ingen brytt sig om att det står Moltas istället för Bisse på veterinärfakturorna.
När det gäller id-register spelar det inte heller så stor roll vilket namn det står, viktigare att kontaktuppgifter är offentliga och korrekta, men ska man välja så rekommenderar jag att man väljer det vardagliga tilltalsnamnet. Id-märkningen bör ägarregistreras i både SKKs och Sveraks id-register och glöm inte att låta kontaktuppgifterna vara synliga för den som söker på numret.
Sajtvärd Katter iFokus
En kattunge bör ha fri tillgång till mat upp till ca 10 månaders ålder (åsikterna kan variera lite vad gäller ålder).
Tidigare har man sagt att katten ska vaccineras årligen mot kattsnuva och vart tredje år mot kattpest. Det beror emellertid lite på smitt-trycket. Har du en innekatt som inte träffar andra katter, som inte är med på utställning, inte ska vara på kattpensionat o s v rekommenderas i dag vanligtvis att man vaccinerar mot såväl kattsnuva som kattpest vart tredje år (efter grundvaccinering).
Är smitt-trycket däremot högt (t ex katter för avel, katter som ska delta i kattuställningar, vara på pensionat o s v) så bör katten vaccineras årligen mot kattsnuvan.
https://www.sva.se/media/drblguje/grundvacc_2009.pdf
Diskutera med veterinären vilket som blir bäst för just din katt.
Sajtvärd för Hittekatter i Fokus. Sajtvärd för Djurskydd i Fokus. Medarbetare på Katter i Fokus.
Kastrering från 4 månaders ålder ca. En del veterinärer vill vänta ytterligare 1-2 månader. Går även lite efter kattens vikt.
Sajtvärd för Hittekatter i Fokus. Sajtvärd för Djurskydd i Fokus. Medarbetare på Katter i Fokus.
Tack så mycket för svar! Det ska vara en innekatt, gå ut i koppel om den skulle vilja det, inga utställningar, möjligen kattpensionat någon gång. Men ja, jag kan ju ta det med veterinären då när det blir aktuellt ^^
Fantastiskt bra att katten ska vara innekatt! Blir jag glad över att höra. Tycker alla katter ska vara innekatter så länge man inte har tillgång till en kattgård på tomten.