Gå i sele
Bakom min lägenhet finns en stor fin gräsmatta som är perfekt för att ta ut kisarna i sele, jag flyttade dock hit under hösten och ville inte börja gå ut när det var kallt ute men nu när våren verkar vara här så känner jag att det är dags. Jag har två hittekatter, en strax över året och en strax under, den ena är född utomhus men togs in vid ca 11 veckor och har sen dess inte varit ute, den andra har aldrig varit ute så nu önskar jag lite tips och råd. Min tanke (och där jag är nu) är att vänja kisarna vid selen inomhus tills dom känner sig helt trygga med den, jag tänker också ha dom i transportbur (vilket dom redan är trygga med) när jag tar ut dom för att försöka förhindra att dom vill rusa ut varje gång jag öppnar ytterdörren. Men hur gör jag första gången ute? Sätter mig ner, öppna buren och låter dom själva gå ut? Ska jag ta båda första gången eller är det lättare att ta en i taget? (Jag har möjlighet att ta hjälp så vi är en person per katt) Behöver man kolla om dom har mask ibland om dom går i sele och så fall, hur ofta? Andra tips och råd? Båda två är självklart kastrerade, vaccinerade, id märkta och registrerade i både skk och sverak. Tack för tips och råd :)

Jag skulle ta ut en i taget.Sätta på sele och lina inne och sen ta ut katten i buren Ställa den på ett lämpligt ställa öppna buren och sen låta katten bestämma om den vill eller inte vill komma ut.
Det kan vara bra att ta ut katten vid samma tidpunkt varje gång så att den vänjer sig vid det.Inte ta ut katten när den står vid dörren och tjatar utan ta ut den när den är lugn.
Katter som äter möss,råttor och fåglar behöver avmaskas om de får mask.
Stolt ägare till tre La permer
Tack för svar, låter som att jag tänker rätt då :) Däremot det där att ta ut dom samma tid, ”måste” man ta ut dom varje dag? Jag jobbar nämligen väldigt oregelbundet (dag, kväll, natt) så har ingen tid på dygnet som jag alltid är ledig. Antar att det är för att dom ska lära sig att inte alltid gå och skrika och vilja ut hela tiden så jag undrar om någon tar ut dina oregelbundet och isf hur katterna påverkas av det?

Det är nog enklast att göra det vid samma tid.
Men har man oregelbundna tider så är ju katterna vana vid att saker och ting händer vid olika tider så det fungerar säkert bra.
Det man nog bör vara noga med är att inte ta ut katten när den står och tjatar om det.
Sen kan det vara bra att ge katten mat när man kommer in igen.Då förknippar den att komma in med mat.
Stolt ägare till tre La permer
Jag har 3 katter, 2 som varit utekatter (d.v.s. de har fått gå ut och in som de vill, varit inne varje natt) och en innekatt. Alla är "katthemskatter". Två växte upp på soptipp ca 10 månader innan de kom in, den tredje hittades som liten (några veckor). En av soptippstösena och så den lille har fått vara ute. Nu har vi flyttat utomlands så de har varit inne i ca 6 månader. Nyligen har de två som varit utekatter börjat få gå ut på koppelpromenader, oregelbundet och inte ens varje dag. Visst gråter de ibland, men det har gått oerhört bra med tanke på att de haft mycket frihet tidigare. Jag tror att det är väldigt individuellt från katt till katt hur de tar detta med sele överhuvudtaget och hur mkt regelbundenhet de "kräver". Vi har "rally" ibland ute, alla mina är rätt försiktiga av sig och blir rädda för bilar, cyklar, människor, mopeder, barnvagnar, etc. Hittills har vi lyckats undvika allvarliga incidenter men det är bra att fundera krin hur man gör ifall någon sliter sig, kommer ur selen o.s.v. Transportbur kan vara bra om de är trygga med den, då kan man vara förutseende och stoppa in dem där ifall man ser et annalkande hot o.s.v. Som parentes kan jag nämna att (minst) en av mina har lyckats få både mask och parasiter teots att hon inte fått vara ute på egen tass, så helt klart värt att kolla då och då även om man bara tar ut dem i koppel och inte noterar att de fångar/äter något. Lycka till!
Tack båda för bra svar :) Min förhoppning (önskedröm) är att dom ska lära sig att när sele och bur åker fram så går vi ut, annars inte då dom aldrig fått gå in och ut som dom vill men skulle det inte funka så känner jag att jag få ta det då och se vad jag kan göra annorlunda. Där jag tänkte vara i början iaf är en stor gräsplan där det är väldigt lugnt så tror och hoppas att jag hinner få in dom i burarna igen OM det skulle dyka upp något som dom skulle tänkas bli rädda för. Jag har provat dra av selarna men dom verkar sitta bra men hade ni ändå haft halsband med tele nr fall i fall någon mot all förmodan skulle ta sig lös? Å andra sidan provade jag ha halsband på dom inne när jag skaffade dom fall dom på något sätt skulle lyckas ta sig ut men halsbanden tog dom av ganska lätt och det är ju en risk att dom fastnar i det?
Finns det barn på gräsplanen? Hundar? Andra katter?
Fundera i så fall igenom hur du tror att katterna skulle reagera på det.
För katter som aldrig har varit ute tidigare så kan utemiljön vara väldigt stressande. Men det hänger förstås också en del på kattens personlighetstyp och tidigare erfarenheter.
Sajtvärd för Hittekatter i Fokus. Sajtvärd för Djurskydd i Fokus. Medarbetare på Katter i Fokus.
Barn har jag aldrig sett där då det finns en lekplats andra sidan huset som inte ens används särskillt ofta, en granne går där vid kanten någon gång ibland med sin kopplade hund annars har jag inte sett några andra djur där heller. Jag tror absolut att dom kommer vara lite osäkra i början men i deras hemma miljö ser jag ändå dom som trygga kisar och blir dom osäkra på något så blir dom mer passiva än att fly. Kanske man ska endast ska ha dom i stängda burar första gångerna så dom vänjer sig lite i taget?
Om de är "knäkatter" eller iaf trygga med att vara i famnen kan du alltid börja med att ta ut dem i burarna och hålla dem en stund. Kanske bära runt dem ett litet varv eller sitta med dem en stund i knät. Jag gissar att du ganska snabbt kommer få en känsla för hur de reagerar. Bra idé tycker jag att ha buren som start och slutpunkt i och med att de är trygga med den. (Min skyggis ogillar buren mkt men väljer ändå att gå in i den om hon blir alltför stressad/trängd, har t.o.m. valt det utomhus vid ett tillfälle då hon lyckades smita ut här i en för henne okänd miljö.) Jag kan inte råda kring halsband, vet att vissa katter aldri accepterar dem och lyckas komma ur dem gång på gång. Oavsett vad du väljer kring halsband är det såklart viktigt att chippa och registrera, men det har du säkert redan tänkt på.