Katter iFokus

Katter

Etiketterhälsabeteendekosthållning
Läst 609 ggr
Kattpatrullen
0

Hjälp - Eimeria

Hej, Jag upptäckte mask hos en av mina tre katter och lämnade in ett prov till veterinären. Det visade sig att hon hade både springmask (ascaris) och bandmask. Provet visade dessutom på förekomst av två olika parasiter; cryptosporidium och eimeria (samt ovanligt mkt bakterier). Nu till (det största) problemet. Jag hittar ingen som helst info om eimeria hos katt. Det enda jag hittar är en websida för en veterinärklinik i USA där de påstår att eimeria inte förekommer hos varken katt eller hund. Det verkar vara vanligast hos fjäderfän, får, hästar och kor… Har någon hört talas om detta hos katt eller hund? Sedan är nästa fråga - vad göra? Jag har förstått att eimeria som sådant räknas som en coccidia som är vanligt hos katt (dock andra sorter än eimeria - oftast isospora) och att detta ofta är asymptomatiskt, iaf hos vuxna djur. Då blir alltså frågan, behandla eller inte? En av mina är (och har alltid varit) till och från lös i magen (ej diarré), men de andra två är stabila. I övrigt har de såvitt jag kan bedöma inga symptom/problem p.g.a. detta. Alla tre har blivit avmaskade mot springmask och bandmask. Veterinären säger nu att de två parasiterna i sin tur kräver en tredagarsbehandling respektive en 21(!)-dagarsbehandling med antibiotika. Då både coccidia och cryptosporidium såvitt jag begriper är vanligt förekommande men inte alltid orsakar problem och därmed inte alltid behandlas känner jag mig väldigt osäker. Vi har självklart dialog med veterinären och skall dit den 2/5 på kombinerat återbesök för luftvägsinfektion för min hankatt och diskussion kring behandling av mask/parasiter för samtliga tre (veterinären ville inte inleda behandling mot det senare medan hanen fortfarande behandlas för luftvägsinfektionen) men jag hade varit väldigt tacksam för input från er! Oavsett om det är eimeria eller inte - hade ni behandlat parasiter hos vuxna till synes friska katter? Tack & bock - och trevlig Valborgshelg!

Uppkatten
0

Har inte hört talas om Eimeria hos katt, och vad jag vet förekommer inte heller springmask hos katt. Kan det vara idé att ta om proverna? Second opinion hos annan veterinär? Kontakt med SVA för att höra vad de anser om behandling av vuxna till synes friska katter?

Sajtvärd för Hittekatter i Fokus. Sajtvärd för Djurskydd i Fokus. Medarbetare på Katter i Fokus.

Uppkatten
1

Ascaris är väl f ö spolmask?

Sajtvärd för Hittekatter i Fokus. Sajtvärd för Djurskydd i Fokus. Medarbetare på Katter i Fokus.

Kattpatrullen
0

Tack! Jag menade spolmask! Sorry. Jag blir lite förvirrad av all översättning (är tillräckligt ovan vid alla dessa begrepp på svenska!). Så spolmask och bandmask alltså. Kontakt med SVA är ett jättebra tips, jag ska kolla med dem! Jag ska även höra mig för ang. veterinär. Problemet är att vi precis flyttat utomlands och jag har fått denna veterinär rekommenderad till mig som en av de absolut bästa från flera (av varandra oberoende) källor och jag tycker det är svårt att veta vem man i så fall ska gå till. Jag har funderat på ett samtal till t.ex. FirstVet men det är ju svårt när de inte heller kan träffa katten.

MonicaLagerquist
0

Annars kan du ju kola med Vidi lab 

https://www.vidilab.se/

Stolt ägare till tre La permer

Kattpatrullen
0

Tack Monica, det hade jag definitivt gjort om vi varit kvar i Sverige. Jag får överväga att bara lämna in ett prov för analys till en annan veterinär här kanske (jag känner inte till ngn tjänst liknande Kolla Masken här tyvärr).

Uppkatten
0

Jag tänker att om katten har de här parasiterna och parasiterna kan antingen spridas vidare eller skada kattens inre organ så bör ju katten behandlas även om den är tillsynes frisk. 

Vidi lab kan du säkert mejla/ringa för diskussion även om ni inte befinner er i Sverige. De borde ändå ha kunskaper om de här parasiterna hos katt och hur man bör tänka kring dem, kan man tycka.

First vet är väl också tänkbart att diskutera med, de lär väl också ha koll på parasiter och vad parasiten kan göra med katten.

Ett nytt avföringsprov kanske är mindre viktigt, jag blev mest fundersam när du skrev att katten hade springmask, för det ska de inte kunna ha 🙂.

MonicaLagerquist
0

#3 I  vilket land bor ni?

Kattpatrullen
0

Helt rätt! Känns som att jag har parasiter i hjärnan vid det här laget… Jag förstår hur du tänker, samtidigt är det få preparat som biter mot vissa parasiter, jag har en som är MYCKET svårbehandlad och en 21-dagarskur skulle kunna bli onödigt traumatiskt. Det känns väldigt naturligt för mig att behandla också samtidigt som jag förstått att vissa av de här "åkommorna" är något som förekommer naturligt hos väldigt många vuxna katter och som man inte "bryr sig om" ifall det inte ställer till problem. Det där med att ta ett andra prov är väl egentligen mest för att säkerställa att om vi behandlar så blir det rätt behandling eftersom jag som sagt läst att många av de här är mkt svåra att bli av med. Och så lät det ju lite mystiskt med en parasit som enligt vissa källor inte ska kunna förekomma hos katter öht.

Uppkatten
0

Ja, en del parasiter är ordentligt svåra att bli av med, så det är väl bra att först kolla upp hur viktigt det är att ni blir av med den.

Kattpatrullen
2

Svaret från SVA ifall att någon är intresserad. (Mina behandlas iaf, på inrådan av vet, behandlingen var redan påbörjad när svaret från SVA kom. Dock kändes detta lite betryggande ifall vi inte blir av med "allt" då ingen av mina visar symptom och vi då kan hoppas på framtida immunitet). Svaret: "Katter kan inte infekteras med Eimeria-koccidier. Men man kan ibland påvisa Eimeria-oocystor i avföringsprov från katter. Det är i så fall så kallade tarmpassanter, dvs parasiter från ett annat djurslag, t.ex. fågel eller smågnagare, som katten fångat och ätit upp under de senaste dygnen. Så det finns ingen anledning att behandla en katt mot Eimeria. Däremot kan katter infekteras med andra koccidie-arter med det latinska namnet Isospora (du kan läsa mer om dem på vår hemsida). När det gäller Cryptosporidier så finns det inga läkemedel som effektivt avdödar dessa. Så jag kan inte se någon anledning att behandla en katt mot denna infektion. Däremot brukar man rekommendera så kallad understödjande behandling (t.ex. någon form av dietfoder) för att katten ska må så bra som möjligt och förhoppningsvis bli immun mot parasiten."

Uppkatten
3

#10 Superbra svar du fick!!! ❤️

Då gissar jag att skulle dina katter få biverkningar av medicinen så kan man förmodligen sätta ut den (i samråd med veterinär!) utan att katterna tar skada av det.

Tack för att du delade med dig så att vi får lära oss!!! ❤️

MonicaLagerquist
0

Instämmer med #11

Kattpatrullen
1

Verkligen ett bra svar! Tack så mycket för tipset om att kontakta SVA, har läst mycket på deras hemsida men aldrig kommit på tanken att faktiskt fråga dem. Man skulle nog kunna sätta ut medicinen om de hade fått biverkningar, nu kom vet till slut fram till 2 olika mediciner, den ena i tre dagar och den andra i en vecka så vi är redan helt/halvt igenom kurerna och so far so good. Hade missat frågan om var vi bor - vi bor i Förenade Arabemiraten sedan ca 6 månader tillbaka. Mycket fungerar annorlunda här och det var mycket ångest innan vi väl fått hit våra små men veterinärvården har hittills fungerat kanon (har haft ett par strays inne förutom då äventyren med mina egna).

OberonsMatte
1

#10 Tack för att vi fick ta del av svaret från SVA . Då blev det bekräftat att katter inte infekteras med Eimeria och alltså inte behöver någon behandling mot det även om det finns Eimeria-oocystor i avföringsprovet.

Sajtvärd Katter iFokus

Kattpatrullen
1

Stämmer bra! Vad gäller cryptosporidier har jag dock läst att vissa veterinärer rekommenderar behandling även om det inte tar bort problemet eftersom det minskar risken för återinfektion genom att på något sätt deaktivera oocystorna (eller iaf göra dem mindre aktiva). Dock tror jag detta gäller fr.a. djur som har följdproblem. Möjligen hade jag valt att inte behandla mina om jag fått svaret "i tid". Nu fullföljer vi behandlingen och därefter gör vi ett nytt prov, blir intressant att se vad det visar.