Katter iFokus

Katter

Etikettallmänt-kattprat
Läst 1224 ggr
gickan87
1

Skrämma katt

Jag går ute med mina katter i koppel på min inhägnade tomt. Nu har det dykt upp en främmande katt som trakasserar mina katter. Den springer utanför staketet och när mina går dit morrande och fräsande så kommer den nära och som jag upplever det göra sig vän med dem. Mina katter blir väldigt stressade av detta. Har ni några tips på hur jag lyckas skrämma iväg den? Självklart vill jag inte skada den på något vis. Vill bara att den ska lämna oss ifred. Den kommer enbart när den ser att mina katter är ute, så gärna något som inte gör mina egna katter rädda.

MVH Erika :)

Karmatarerskanise
5

Ställ spannar med vatten där den brukar komma och kasta mot den när den kommer.

OberonsMatte
9

Det kan räcka med att spruta vatten med en vanlig blomspruta (med stråle). Helt ok att använda vatten och blomspruta som avskräckande medel när det handlar om en främmande katt som inte behöver känna tillit till dig. (Börjar man kasta hela hinkar med vatten finns risken att även de egna katterna blir skrämda).

Sajtvärd Katter iFokus

Maria
2

Tidigare grannens katt Einar stressade mina katter då han kom takvägen och låg i stuprännan och kollade ner i vår trädgård. Jag använde vattenslangen och Einar gick omvägar för mig även ute på gatan😉 Einar var världens socialaste katt men jag ville inte ha honom i trädgården hos mina katter.

/Maria

Karmatarerskanise
3

Vi använder också vattenslangen. Mina föräldrar har nu en katt som gräver i deras odlingslådor. Lagom kul!

Sjuttan
2

Hinkar med vatten kan väl vara lämpligt om man även har ett litermått i hinkarna. Att hinna få upp en hink och kasta dess innehåll och dessutom träffa rätt kan nog vara knepigt. Jag hade en sådan katt på besök som anföll min unga honkatt så fort han kom åt. Jag använde litermått med vatten.

"Jag är inte tillräckligt ung för att veta allting".
Oscar Wilde.

Karmatarerskanise
0

Varför är mitt första inlägg borttaget?

OberonsMatte
0

#6 Det är återpublicerat nu.

Sajtvärd Katter iFokus

Uppkatten
18

Jag tycker det verkar oerhört korkat att börja kasta vatten omkring sig, springa runt med vattenslangen o s v när man är ute med sin egen katt i koppel. Risken är uppenbar att den egna katten blir skrämd, att man tappar fokus på sin egen katt, och att katten i värsta fall kommer lös (med eller utan koppel). Där vill man inte hamna. Har man en otroligt lugn, nyfiken och trygg katt skulle det kanske fungera, men jag skulle aldrig chansa på att ens försöka.

Har gått med katt i koppel i 17 års tid. Ofta nya katter i området, även okastrerade katter. Vanligtvis har det gått bra. Ibland har katterna suttit en bit ifrån varandra och tävlat i ”att låta illa”. Andra gånger har de gått fram och hejat på varandra, och ibland har de t om försökt leka. Men vanligtvis har de inte brytt sig särskilt mycket. Det här ligger nu många år tillbaka i tiden. Jag upplevde aldrig att jag aktivt behövde hålla andra katter på avstånd, och var det någon gång någon katt som försökte ”mucka” så brukade det räcka med att jag själv lugnt och bestämt "klev in emellan" och närmade mig den andra katten lite för att den skulle vika undan och ta vägen någon annanstans.

Fundera också på hur du vill att andra skulle bemöta din katt om din katt gick ute i området. Skulle det kännas OK om någon kastade en hink vatten mot den. Förmodligen inte. Och då gör man inte så mot andras katter heller.

Katter är olika till sitt temperament, men skulle t ex min skyggis få en hink vatten över sig eller kastat efter sig så skulle hon fara rejält illa (bli väldigt skrämd). Nu är hon innekatt så det kommer aldrig att hända, men bara tanken på att någon ens skulle kunna tänka sig att göra något sådant…

Satt en dag på min uteplats. Det stod en ambulans på gården. Hörde strax hur grannkatten började låta illa. Strax därpå kastade grannen ut en hink vatten – från sin uteplats. Några minuter senare kom personal från hemsjukvården. En person i grannhuset hade precis körts akut till sjukhus, och katten hade kommit ut i röran. Hade vi sett katten? Ja, det var den ihjälstressade kattstackaren som grannen precis hade försökt hälla en hink vatten över… Som om inte katten redan hade farit tillräckligt illa den dagen. Jag tog mig an den stressade katten och såg till att den fick mat, vatten och lite omtanke i väntan på att någon som kände katten skulle kunna hjälpa den tillbaka in igen.  Det var förmodligen vad den katten behövde bäst just då - inte att få en hink vatten över sig. Grannen ser dessvärre på sin katt som "egna barn och andras ungar". Trots att grannens katt också kan trigga till bråk. D v s man får inte ha hjärtat bara hos sin egen katt, utan måste se till samtliga inblandade katter.

Nej, jag tycker inte att man håller på och skrämmer djur, om det inte är i en akut situation där man måste göra så för att rädda livet på djuret. Djur är små ”personer” som vi har att vara rädda om. På så sätt kan vi också lära t ex barnen där vi bor att vara rädd om djur och att behandla dem väl. Det kan bli väldigt tokigt om barn får för sig att man kan kasta eller spruta vatten på katter, och att det är OK.

Man kan prata med sin granne. Många katter har ganska regelbundna vanor. Kanske kan man hitta tider på dagen när grannkatten vanligtvis är inne och passa på att gå ut med sin katt just då.

Här handlar det dessutom – som jag förstår det – om en katt som befinner sig utanför staketet, och där har den förstås all rätt att befinna sig, och att få vara ifred från vattenkastande grannar….

Och när det gäller katter som gräver i odlingslådor finns det massor av knep att ta till, t ex nät över, att bygga över dem med kompostgaller o s v. Bättre att förebygga än att "föra krig mot katten" (för det är att sänka sig lågt, tycker jag). På min koloni får jag ständigt näta mot harar, rådjur och människor (som inte vet skillnaden på mitt och ditt). Helt OK och det fungerar vanligtvis utmärkt (utom möjligen då mot människorna…).

Sajtvärd för Hittekatter i Fokus. Sajtvärd för Djurskydd i Fokus. Medarbetare på Katter i Fokus.

Karmatarerskanise
7

#8 Jag hade aldrig fått för mig att släppa ut min katt på fri fot så det skulle aldrig kunna hända. Och vi kör med vatten. Vi ska inte behöva köpa saker och bygga saker för att ändra inte kan ta sitt ägaransvar. Om något är lågt så är det att släppa ut katter i tätbebyggelse och trafik.

Sjuttan
0

Där jag bodde med en ung honkatt hade jag två avsatser med trätrappa ner till gården. En rejält stor grannkatt låg gärna på nedre avsatsen och lurpassade när jag släppte ut min katt. Av någon underlig anledning försökte han alltid anfalla henne och helt enkelt klå upp henne. Många gånger satt hon uppe i ett träd för att undkomma. Där passade det utmärkt med en liter vatten de gånger jag upptäckte honom. Men måste medge att det var lite si och så med träffsäkerheten.

Oscar Wilde.

Uppkatten
12

#9 Så katten ska straffas dubbelt då, tycker du? Först ha en ägare som inte tar sitt ägaransvar, och sedan få vatten kastat på sig av grannarna när katten gör det som är naturligt för en katt (nämligen att gräva i odlingslådor/rabatter)…?

Däremot håller jag med dig om att det är lågt att släppa ut sin katt i tätbebyggelse och trafik.

#10 Ett bra alternativ hade varit en inhägnad katt-rastgård.

Sajtvärd för Hittekatter i Fokus. Sajtvärd för Djurskydd i Fokus. Medarbetare på Katter i Fokus.

Karmatarerskanise
6

#11 Ja den får leta andra marker.

Uppkatten
8

#12 Botten.

Karmatarerskanise
5

Ja det är vi oense om.

Sjuttan
1

#11. Näää, bor jag långt ut på bonnlandet så har jag inte någon inhägnad för min katt. Grannarna hade katter och det var bara denne enda som misskötte sig. En granne som hade några katter hade när hon utfordrade sina en kväll räknat till 22 katter, alltså katter som bodde i trakterna och tittade in för ett extra mål mat, helt lugnt - inget bråk. ( Ja inte in - det var utomhus.) När jag flyttat hade nästa boende också en ung honkatt som blev trakasserad av den ilskne. Numera bor jag i en tätort. I ett område i närheten finns många katter och det är visst "gamla tiders kattslagsmål" på nätterna har jag hört någon säga. Här är min katt inte vara ute efter mörkrets inbrott. Han hade varit innekatt när jag köpte honom, så han nöjer sig fint med detta.

Oscar Wilde.

Chinesecrestedlover
5

En granne där jag bodde förut hade en utekatt som  trakasserade min hund (Cain, en extremt osäker stackare som tyvärr inte längre är i livet, avlivad 2016 p.g.a. sjukdom). Den katten jagade efter och attackerade min hund så att jag inte kunde ha min hund ute på tomten (en nakenhund som älskade att vara ute på sommaren och njuta i solen). Den katten gick även in i garaget och upp på altanen samt t.o.m. in i huset och in i tvättstugan = inte det bästa med tanke på att nästan alla i min familj (inte jag dock) är allergiska mot katter. Pappa är ganska rejält allergisk t.ex. 

Jag började med att fånga in katten (som visade sin tacksamhet genom att sätta klorna i mitt ben) och tog den till ägaren och berättade att den varit in hos allergiker och attackerade en hund som bara ville sola (min hund hade hade noll jaktinstinkt). Fick då dörren nästan i ansiktet INNAN de ens tagit emot sin katt! Jag bad de hålla den inne med tanke på problemen de ställde till med, förklarade vad som hänt och var trevlig trots deras otrevliga bemötande. De sa ingenting, bad inte om ursäkt utan drog åt sig katten och slängde igen dörren…härligt med nyinflyttade grannar…de visade sig verkligen från sin bästa sida… 

När de (föga förvånande med tanke på hur de agerade då jag kom med katten) struntade fullständigt i det jag sagt och fortsatte låta katten ströva fritt och ge sig på min hund (förövrigt låg den även på mina kaniners hagar och stressade dom)…så kände jag mig tvungen att ta saken i egna händer. Att inte kunna låta min hund (som skötte sig utmärkt) få vara ute och njuta av sommaren, att riskera mina kaniners välbefinnande och att ha en katt som t.o.m. gick in i huset med allergiker var inte ett alternativ. Märkligt hur kattägare kan strunta i att ta ansvar medan hundägare har en jäkla massa regler man måste följa…hur som helst. 

Så fort jag såg katten nära tomtgränsen/på tomten så jagade jag efter och "skrek" åt den, klappade händerna samt sprutade vatten på den. Den lärde sig så småningom att undvika den "galna kärringens trädgård" så den var ju tack och lov mer bildbar än sin ägare. 

Så att ingen blir helt tokig och kallar mig för en massa…jag älskar djur och katter är inte ett undantag från detta, jag skadade inte katten och jag gjorde endast det jag var tvungen till för att hålla mina djur säkra i sitt eget hem (den gick ju t.o.m. in i huset)! Hade djurägaren tagit sitt ansvar så hade jag inte tvingats skrämma deras katt så att den skulle hålla sig borta. 

Observera att andra katter såklart även fanns i området, dessa utgjorde dock aldrig ett problem och dessa lämnade jag ifred. Som sagt jag har absolut ingenting emot katter och skulle gärna ha katter själv (dock skulle dessa vara innekatter)…under alla år har denna katt varit den enda som varit aggressiv och attackerat något av mina djur, den enda som gått in osv. 

Nu bor jag i lägenhet (med uteplats) i ett område där det finns extremt mycket katter (ser minst kanske fem-sex stycken varje gång man går ut) och har numera två små hundar…ingen av områdets katter har visat några som helst tendenser till aggression mot mina djur och så länge de sköter sig så kommer här inte sprutas något vatten.

gickan87
3

Tack för era svar!

Det löste sig ganska enkelt, var ute med hundarna någon dag efter att inlägget skrevs.
Stötte på katten på en skogsstig i närheten, den kaxade upp sig mot hundarna. Precis när den vände sig om petade jag till den lite lätt på svanstippen med min vandringsstav. Katten fick panik och flög iväg med världens fart, sedan dess så går den omvägar när den ser mig.

MVH Erika :)

Retriever456
0

#17 skönt! Vi brukar hjälpa våra katter, speciellt ena, att skydda sitt revir genom att stampa och banka när det smyger sig in en katt på vår tomt eller i närheten av tomten. Vår hund springer även ibland o skäller på dom o ”jagar” bort dom för att skydda kattens revir. Det är roligt hur man kan hjälpa sina djur i såna situationer.

DavSpe
0

Du kan prova att spruta lite citrus, katter ogillar det så kommer hålla sig borta från staketet iallafall kanske hjälper.

Uppkatten
0

#19 Var ska de spruta citrus menar du? Citrus är giftigt för katter.

Kattpatrullen
0

#20 Att citron(citrus?)olja är giftigt vet jag, och bladen av citrusfrukt (på den nivån att det är "irriterande") men är frukten också giftig? Vet du om det gäller alla citrusfrukter isf? (Notera att jag inte förespråkar att spruta "citrus" utan bara är intresserad av att veta om frukten i sig är giftig och tänker att rätt & tydlig info i sådana här frågor är bra!)

Uppkatten
2

#21 Vet inte om jag har någon bra referens att ge dig, har hört från flera håll att citron är giftigt för katter. Googlade lite snabbt och hittade bl a 

https://www.aspca.org/pet-care/animal-poison-control/cats-plant-list

https://wagwalking.com/cat/condition/lemon-poisoning

Kattpatrullen
0

Tack för det! Letade själv (mest på svenska sidor) där bl.a. FirstVet säger att bladen är giftiga medan de refererar till frukterna som "ätliga". Svårt att veta men helt klart bäst att låta bli allt som har med citrus att göra då!

Karmatarerskanise
4

Fast att spraya runt tomten med citrus gör ju knappast att katterna blir förgiftade.

Kattpatrullen
0

Nej, det har du såklart rätt i. Jag tänkte mest att hålla katterna borta från citrusfrukt (mina är inte programmerade på samma sätt som många andra och en av dem skulle mkt väl kunna käka citrus… 🤦‍♀️)

Uppkatten
1

#24 Att spraya runt tomten lär inte göra någon nytta, så varför alls göra det.

Karmatarerskanise
4

#26 Som desperat provar man det mesta. Och katter sägs inte gilla citruslukt.

Uppkatten
3

Nej, men utomhus lär ju katten bara hitta en snabb väg förbi plus att lukten sannolikt avtar fort av vädet o vind. Och varför chansa men något som inte är bra för katten när man kan avstå?

Uppkatten
2

Sin egen desperation får man hantera på annat sätt.

Karmatarerskanise
6

Det är inte att chansa. Det är inte skadligt för en katt med citrondoft utomhus. Enligt dig ska man inte använda metoder alls för att försöka hålla ANDRAS katter ute från sin trädgård utan köpa och bygga saker för att hindra dom att förstöra. Helt befängt. Kör du på ditt så kör vi på vårt vatten som är det enda som fungerar här.

Uppkatten
2

#30 Vill du köra med metoder som inte är humana och i flera fall verkningslösa så är det ditt beslut och inget jag ställer mig bakom.

Karmatarerskanise
7

Vatten är inte verkningslöst. Inte inhumant heller. Det gör inte ont på katten, den blir inte skadad. Däremot blir den rädd. Och hellre det än förstörd trädgård eller att en hund i trädgården skadar katten. Effektivare kanske är att gå till kattägarna med hunden och låta den skita, pissa och gräva lite och lämna en lapp "får din katt får min hund."

Uppkatten
2

#32 Då tycker vi olika. Jag tycker inte det är OK att skrämma/stressa katter. Det är att sänka sig lågt. Man kan vara smartare än så. 

Har själv ett tio-tal katter som rör sig på mina odlingslotter, men de enda som förstör där är tjuvaktiga människor + rådjuren.

Denna kommentar har tagits bort.
OberonsMatte
6

#17 Eftersom problemet verkar ha löst sig nu låser jag tråden här.

Sajtvärd Katter iFokus

Inlägget är låst för nya kommentarer