Dräktig katt?
Är det vanligt att även husdjur som t.ex dräktiga katter har konstiga "cravings"?? 🤔 Har under de sista dagarna uppmärksammat att min honkatt ätit bl.a pizzasallad, ketchup och nu sist kom jag på henne när hon ville sno min mars-choklad bar och började tuggade på den 😮 (vet att choklad inte är bra för djuren men hon hann inte äta mer än en liten tugga)
Ja det är lika vanligt som hos människor. Oftast mer så hos djur med varierande kost som hund och katt. I vissa fall kan det också tyda på att hon saknar något i kroppen. Delar ju trots allt med sina så kanske inte får i sig tillräckligt med salt. Kan hjälpa att ge lite extra mulltivitaminer vid föda. Hade en kompis vars hund blev typ beroende av att äta äpplen & morötter, antagligen för sockret. Samt tugga isbitar, no idé why
Om en katt äter pizzasallad, ketchup och choklad så är det knappast ett uttryck för att "hon saknar något i kroppen". Det där med att man "äter konstiga saker" för att man har brist på något är - i de allra flesta fall - en myt och inget annat.
Salt ska man f ö vara försiktig med när det gäller katter.
Är du orolig för din katt så diskutera med din veterinär!
Sajtvärd för Hittekatter i Fokus. Sajtvärd för Djurskydd i Fokus. Medarbetare på Katter i Fokus.

Tack för svar. 😊
Du ska inte ta allt så ordagrant. Jag skrev i visa fall, syftade inte specifikt på de sakerna hon nämnde. Salt var bara ett exempel då visa djur kan få ex. salt brist. Så är inte vara en myt. Självklart vet jag att visa djur inte tål för mycket av salt, sur eller sött i sin kost. Som du sa, salt ska man akta sig för hos katt. Det var därför jag rekommenderade mulltivitaminer, Men jag skulle väl varit tydliga med mitt svar.
Om en katt får bra mat så finns det ingen anledning att börja ge den en massa extra vitaminer. Det är i så fall något som ska rekommenderas av veterinär.
Sajtvärd för Hittekatter i Fokus. Sajtvärd för Djurskydd i Fokus. Medarbetare på Katter i Fokus.