Förändring i hanens beteende
Hej!
Jag har ett syskonpar, hane och hona snart 2 år som alltid varit bästa vänner och har stort sällskap av varandra. De är omplaceringar så är rätt skygga för människor, vilket har gjort tryggheten till varandra viktig.
Pga renovering har de fått bo hos mitt ex i två månaders tid, men flyttade hem igår. Sedan jag släppte ut dem ur burarna har hanen uppvisat aggressivt och skrämt beteende gentemot honan. Han fräser, morrar och jagar iväg henne. Känner inte alls igen honom. Enligt mitt ex sov de tillsammans hela natten innan precis som vanligt.
Ska tilläggas att vi på vägen hem stannade till hos veterinären och sommarrakade honan lite extra mycket (hon är semilånghårig).
Är det någon som kan ha en aning varför han reagerar såhär?
/Emma
Ja, katter förlitar sig till stor del på doftsinnet när de "känner igen" sina flockmedlemmar, så om kattkompisen luktar "fel och främmande" av t.ex. veterinärdoft reagerar vissa katter med hög känslighet som att det är en fullständig främling. Att kattkompisen även ser annorlunda ut och att de möts i ny miljö kan förstärka den misstänksamheten.
När båda katterna återfått sin gemensamma flockdoft kommer de med all säkerhet bli som vanligt mot varandra igen. Du kan gnugga katterna växelvis med en handduk eller ett av dina sovplagg eller örngott för att påskynda det hela lite.
Sajtvärd Katter iFokus
#1 Tack snälla! Ska prova det, så hoppas vi dom sover gott tillsammans snart igen 🙂
Som 1 nämner så fick vi gnugga in våran ena katt med dotterns ena örngott så katten lukta normalt igen efter vetrinärbesök. Jag tänkte redan på detta så vi släppte ut honom i dotterns rum så fick han vara där inne i nägra timmar själv. Våran andra katt våga inte gå nära den andra på över 1 dygn då han trodde det var en annan katt. Bra tips 1 kom med 👍👍👍
Härligt! ❤️Dessvärre är det inte ovanligt att det blir så här efter veterinärbesök.
Sajtvärd för Hittekatter i Fokus. Sajtvärd för Djurskydd i Fokus. Medarbetare på Katter i Fokus.