Katter iFokus

Katter

Etiketterhälsabeteendekosthållning
Läst 707 ggr
Jagochminkatt
0

tandköttsinflammation behöver hjälp!

Hej! Min katt har fått en tandköttsinflammation i både nedre och övre tandköttet. Jag ska börja borsta hans tänder efter det här. Jag har nu köpt hexarinse, men jag vet inte hur jag ska behandla honom med det här medlet. Jag har försökt hälla vätskan längst med tandköttet men det känns som att det kommer för mycket, och jag har även försökt ta med en tops och strukit på men då känns det som att det kommer för lite. Det finns inga ordentliga instruktioner på det här medlet, så jag vet inte hur noga man måste vara eller hur mycket man ska ta. Min katt blir dessutom helt galen och det är jätte svårt att komma åt. Vi måste vara 2 personer som håller fast honom för att ens lyckas öppna hans mun. Det känns jätte hemskt att trycka ner honom sådär när han försöker komma loss och skriker. Jag vet inte hur jag ska lyckas borsta tänderna på honom sen när jag knappt kan komma nära hans mun. Är det någon som har erfarenhet av detta? Hur ska jag skölja hans mun, ska jag bara hälla på vätskan eller ta en tops? hur noga måste jag skölja? Hur mycket ska jag ta? Jag kan som sagt knappt öppna hans mun, så jag vet inte hur det här ska gå. Tacksam för svar! /orolig kattägare

Uppkatten
0

Har katten varit hos veterinär?

Sajtvärd för Hittekatter i Fokus. Sajtvärd för Djurskydd i Fokus. Medarbetare på Katter i Fokus.

-Aida-
1

Att katten blir galen är nog oundvikligt, katter är ju ändå katter. Jag hade nog hittat en tygbit och hällt de på och baddat på tandköttet.
Du kan linda in katten i en burrito med en handduk, det gör saken mycket lättare, men kan va svårt i början att få till, men katten kan iallafall inte svara med klor och nävar.

Jagochminkatt
0

#1 Han har varit hos veterinär, det är veterinären som rekommenderade det här medlet. Jag glömde dock att fråga hur jag ska göra… och kan inte ringa då det är helg :)

Denna kommentar har tagits bort.
Denna kommentar har tagits bort.
Jagochminkatt
0

Oj vet inte varför min kommentar blev upplagd 3 gånger där 🤔

davidia
0

#0 det enda som jag hittade var att det står : dra flaskmynningen mot tandköttskanten för att skölja ur tandköttsfickor-Man kan även blöta en kompress och gnida på tandytor som ofta drabbas av tandsten. Men det står väl redan på flaskan antar ja🤔

OberonsMatte
1

Badda med tvättkompress på tandköttskanten.

Sajtvärd Katter iFokus

Kattpatrullen
0

Jag har läst en studie nyligen där det står att lactoferrin har hjälpt katter med tandköttsinflammation. I det exemplet hade de om jag kommer ihåg rätt gnuggat kattens tandkött med lactoferrinpulver, men man kan också blanda pulvret i mat (och många katter gillar det så äter det gladeligen blandat med maten). Det här var inget svar på din fråga men tänkte ifall du ville testa något mer. Lactoferrin sägs också stärka kattens immunförsvar och kunna hjälpa mot (både behandlande och förebyggande) bakterie- och virusinfektioner och generell mag-/tarmhälsa. En av mina behandlas just nu för en besvärlig luftvägsinfektion och jag har beställt hem detta för att testa.

Pia-69
0

#9 Har du något bra tips på var man kan köpa lactoferrin?

Cats are like Potato Chips, You can't just have one!

Kattpatrullen
0

Bra vet jag inte, jag bor utomlands och beställde från Amazon, jag tror dock att vissa apotek och hälsokostaffärer har. Man ska vara noga med att det är lactoferrin som är framställt av komjölk och inte ris (som vissa som är framtagna för människor är). Jag har köpt från en producent som heter Jarrow. Lactoferrin är en beståndsdel i Colostrum som man också kan använda, det kan dock vissa katter som är "extra" känsliga mot laktos reagera mot, därför valde jag rent lactoferrin. Min leverans kom i förrgår så mina är inne på andra dagen med detta nu.

Pia-69
0

#11 Tack! Köper du kapslar då eller finns det burkar med pulver också?🤔

Kattpatrullen
0

Jag köpte kapslar, de är enkla att dela och strö ut pulvret ur. Mina 3 delar på en kapsel på morgonen och en på kvällen. Jag har läst att många ger en halv kapsel på morgonen och en halv på kvällen, och någonstans läste jag att 40 mg per kilo kroppsvikt är lagom. Jag tänker att jag får prova mig fram lite, det jag ger nu landar på mellan 30-40 mg per kilo kroppsvikt för dem. Om du testar så hade det varit väldigt roligt att veta "mot vad" och om du tycker att det gör någon skillnad!

Pia-69
0

#13 Tack igen! Då vet jag hur jag ska göra. Tänkte prova för tandhälsans  skull, men om det är bra för mage och tarm också så är det ju bra.🙂