Katter iFokus

Katter

Etikettallmänt-kattprat
Läst 345 ggr
Catlady91
0

Kattsand för allergisk matte

Hej!

Jag kör just nu på EverClean-kattsand. Jag har använt mig av Total Cover samt Litterfree Paws.

Då jag har allergi emot damm och är väldigt känslig emot doft, så är dessa två inte något som funkar för mig. Men jag vet inte vad jag ska köpa. Total Cover dammar för mycket, och Litterfree Paws doftar för mycket parfym.

Därför vill jag ha er hjälp! Vad rekommenderar ni? Det måste inte vara Everclean, men jag har några krav.

1. Den ska klumpa bra! Jag ska få med mig allt kiss i en klump när jag rensar lådan

2. Den ska kapsla in dålig lukt, det ska inte lukta när katten varit på lådan. Och då menar jag ingen doft alls!

3. Inte allt för dyr

Har ni några tips? 😃

❤️ Jag jobbar hårt, för att min katt ska leva gott ❤️

💪 Man måste våga misslyckas, för att lyckas 💪

kattöga
4

Ekologisk,  miljövänlig, minimalt med damm, kapslar in bra, döljer lukt bra:
SoftCat 

Sen jag började med den sanden kan jag inte tänka mig annan Kattsand! Mina och kattens lungor blir inte fyllda av damm .
Ser ut som ljus sand, doftar lite "trä" när man inte är van vid den lukten om man tidigare använt bentonitsand (vanligast i Kattsand och fruktansvärd för miljön, kan aldrig förbrännas, bygger sopberg för all evighet).

Tänk vad mycket spännande man kan lära sig, när man inser att man inte är så smart som man har trott!    /   Catta-Y

Meeow! 

Catlady91
0

Bra klumpbildningsförmåga?

kattöga
1

#2 Mycket bra (det var det jag egentligen menade med "kapslade in"). Jag tycker faktiskt att den klumpar bättre än den sand vi använde tidigare. 
Jag tror den är värd att prova för dig, med tanke på vad du vill ha. 

Och eftersom det är växtbaserat så väger en säck mycket mindre än "betongen" (som bentonitsanden i princip är).

Finns bara på zoo.se. Men de levererar snabbt.

Tänk vad mycket spännande man kan lära sig, när man inser att man inte är så smart som man har trott!    /   Catta-Y

Meeow! 

Catlady91
0

Låter absolut intressant.. Skräpar den mycket? Sanden jag har nu skräpar något enormt! Får dammsuga två gånger om dagen minst här hemma pga all sand!

Har en låga där katten får hoppa upp på ett lock för att ta sig ut, men trots detta så skräpar det mycket..

kattöga
0

Det beror ju oftast på hur katten hanterar sanden. Men det gäller vilken sorts Kattsand som helst. Har man katt får man nog alltid  räkna med det. 

Vår ena katt drar med sig väldigt mycket sand när han hoppar ur lådan. De två andra gör det inte. Jag kan tänka mig att det delvis också beror på att han som "skräpar ner mer" har lurvigare päls på fötterna, längre hår, som också ärlurvigare/längre mellan tårna.

Meeow! 

Catlady91
0

Så är min katt också. Hon är inte långhårig, utan snarare mer semi eller vad det heter. Inget som fastnar och riskerar att orsaka klåda eller så?

kattöga
3

#6 Nope. Vanlig Kattsand fastnar mycket mer i pälsen.
Jag och katterna gillar den jättemycket!

Men tänk på att om du provar sanden att inte bara byta ut den i lådan, utan ha en extra låda med den nya sanden i. För katter kan det vara mycket stressande med byte av sand. 
Eller ersätt den gamla sanden mot den nya sanden (ströet) delvis i lådorna, pö om pö.

Och ha i lite av den gamla sanden i den nya, för "doftens" skull, så de känner att detta är deras kiss-ställe.

Då vi har två lådor så fyllde vi en av dem med enbart ströet, den andra lådan mixade vi gammal och ny sand. Katterna accepterade båda lådorna omedelbart.

Meeow! 

Catlady91
2

Jag brukar blanda när jag köper en ny sort sand 🙂

Tack för tipset!