Raskatt/Huskatt?
Vad är egentligen de största skillnaderna mellan att äga en raskatt och huskatt, förutom att man lättare kan förutse kattens temperament om den är raskatt? Är det verkligen så att det är lättare att hålla en raskatt som innekatt? Vad är er åsikt om ämnet?
En bengal är nog inte alltid lättare att hålla som innekatt… Vet att många bengaler släpps ut därför att ägarna inte står ut med att ha sina högaktiva bengalkatter som innekatter. Men självklart finns det skillnader mellan individer även när det gäller katter/raser.
I övrigt ser jag ingen större skillnad mellan att äga en huskatt eller en raskatt. En katt är en katt är en katt……
Sajtvärd för Hittekatter i Fokus. Sajtvärd för Djurskydd i Fokus. Medarbetare på Katter i Fokus.
Den enda skillnaden är egentligen att raskatter föds upp inom registrerad avel, dvs. att parningen är godkänd av ett kattförbund, registrerad i ett kattförbunds stambok och att uppfödaren därigenom måste följa kattförbundets ansvars- och omsorgsregler när det gäller såväl avelskatter som uppfödning och försäljning av kattungar.
Den variation som kan ses mellan olika kattindivider när det gäller temperament och aktivitetsnivåer är naturlig och något som helt enkelt förekommer hos _katter.
_
Inom registrerad avel finns både en utseendemässig rasstandard och ett förväntat (och önskvärt) temperament och aktivitetsnivå som raskattuppfödare bör sträva efter för att få så rastypiska kullar som möjligt. Så att en Ragdoll är som en Ragdoll och inte visar sig vara en Bengal eller Siames i "Ragdollkläder". Att olika raser har olika förväntade aktivitetsnivåer och temperament gör det lättare att hitta rätt katt för rätt kattägare.
Inom registrerad avel är avelskatterna innekatter som fötts av innekatter och som föder upp sina kullar inomhus. Oavsett rasens förväntade aktivitetsnivå föds de alltså som innekatter, men en mer aktiv ras ställer större krav på ägaren.
Jag har "lagom-raserna" Ragdoll, Norsk Skogkatt och Helig Birma och de raserna har jag till stor del valt efter temperament och aktivitetsnivå. De är "lagom", dvs. precis som en Huskatt-individ med harmoniskt temperament och relativt lugn aktivitetsnivå också kan vara. Inom Huskattavel blir det dock mer en slump om de är det eller inte.
Sajtvärd Katter iFokus
Halvt OT men ändå viktigt: det finns oerhört mycket oseriös "avel" när det gäller huskatter, oavsett om man menar planerade eller oplanerade kullar. I kombination med minst 100 000 hemlösa katter är det en katastrof, stöd inte den aveln!
Om du väljer en huskatt, köp från ett katthem eller liknande.❤️
"Jag är inte klok men jag är smart!"
Toktantens dagbok: www.raskva.wordpress.com